
Manresa estrena aquest dijous, 26 d'abril, l'exposició interactiva "Experiències matemàtiques" que, sota el lema "Aprendre amb les Mans", pretén apropar les matemàtiques a la via quotidiana de persones de totes les edats mitjançant el joc i l'experimentació. Elaborada pel Museu de Matemàtiques de Catalunya, la mostra arriba a Manresa de la mà del Centre de Recursos Pedagògics del Bages i del Centre Cultural el Casino.
L'exposició ha estat presentada avui al migdia pel regidor de Cultura de l'Ajuntament de Manresa, Joan Calmet; Carles Llussà, del Centre de Recursos Pedagògics del Bages; i Guido Ramellini, del Museu de Matemàtiques de Catalunya.
El regidor Calmet ha manifestat la seva satisfacció per la presència d'aquesta exposició a Manresa que "pretén demostrar que les matemàtiques poder ser complicades però alhora gens avorrides" i ha fet una crida a la ciutadania a "participar i gaudir de les experiències que proposa aquesta mostra". El regidor de Cultura ha explicat que "per potenciar l'exposició aquesta es complementa amb l'organització de tres conferències i dues activitat pensades exclusivament pel públic familiar".
Per la seva part, Carles Llussà, ha afirmat que la participació del Centre de Recursos Pedagògics per portar aquesta exposició a Manresa estava motivada "perquè vam comprovar que realment era molt interessant, pràctica, vivencial i divertida", apreciació va ser corroborada "pels professors de matemàtiques consultats que també la van valorar de forma positiva".
Llussà ha confirmat que 1.800 alumnes dels centres d'ensenyament de secundària i batxillerat -70 grups de 12 escoles- ja han confirmat la seva assistència. "La nostra intenció és que les diferents escoles facin les visites amb calma, amb visites d'una i mitja per grup, perquè tinguin espai suficient i gaudeixin de les diferents propostes pedagògiques", que tindran el suport del seu professor i una monitora que els ajudarà a participar-hi de forma activa.
El representant del Centre de Recursos Pedagògics també ha informat que, amb el suport de la UBIC i com a activitat complementària, es repartiran catorze enigmes matemàtics a les botigues per fomentar la participació de la ciutadania en el marc d'aquesta exposició.
Per la seva banda, Guido Ramellini, ha donat detalls de l'exposició i ha defensat que la mostra "intenta transmetre emoció a les persones amb una vocació didàctica". Ramellini ha afegit que l'exposició, "amb vuitanta mòduls diferents intenta reduir al màxim l'explicació i aposta molt més per fomentar l'emoció i el llenguatge dels objectes".
Voluntat de sorprendre i emocionar
La mirada matemàtica es forma en la infantesa de manera inconscient. La trajectòria acadèmica ajuda algunes persones a desenvolupar positivament aquesta mirada i a d'altres més aviat els la talla. L'exposició vol oferir reptes i experiències atractives sobre situacions matemàtiques amb la voluntat de sorprendre i emocionar el visitant.
L'exposició consta d'un conjunt de mòduls que posen de manifest aspectes especialment intuïtius i visuals de les matemàtiques i que conviden a la participació i a la interacció. La visita convida a enfrontar reptes, a jugar, a fer-se preguntes i a descobrir idees i aplicacions de la matemàtica i està pensada per resultar atractiva per a qualsevol persona. Els mòduls admeten lectures molt diverses i responen a la idea que les matemàtiques són accessibles per a tothom. Estan dissenyats inicialment pensant en alumnes de secundària, però també per un públic divers, amb més o menys coneixements de matemàtiques. Són materials manipulatius i lúdics, de diferents nivells de dificultat, que permetran la col·laboració i l'intercanvi entre els visitants.
La voluntat de portar a Manresa aquesta exposició respon d'una banda a l'interès del grup de professors de matemàtiques que treballen cada any en organitzar la GiMcana matemàtica, que van valorar-la molt positivament, al del Centre de Recursos Pedagògics per oferir eines de treball als centres educatius i als docents, i al Centre Cultural el Casino, que així vol encetar una línia expositiva de caire científic.
Acompanyant l'exposició s'ofereixen activitats per a tots els públics, entre conferències, visites guiades i activitats familiars a l'espai El racó de l'Alba.
Dates de l'exposició:
Del 26 d'abril al 24 de juny de 2012
Lloc: Centre Cultural el Casino, Manresa
Horaris: de dimarts a diumenge i festius de 18 a 21 h.
Inauguració:
Dijous 26 d'abril, a les 19 h, i seguidament "Claus secretes i informació oculta", conferència inaugural a càrrec David Juher Barrot.
L'exposició
Experiències matemàtiques, i les activitats que a l'entorn de la mostra s'ofereixen, vol fer emergir la presència d'aquesta ciència en el món que ens envolta. Per aquest motiu, el visitant hi trobarà elements que el sorprenguin i el facin pensar, tot creant un espai de descoberta, experiència directa i transmissió de coneixements a partir de processos participatius i dinàmics.
L'exposició vol divulgar i popularitzar les matemàtiques mostrant-les també com a font de joc i plaer. Així, es vol trencar amb la imatge de disciplina abstracta i llunyana, apropant-la a les persones i a la realitat i a les seves aplicacions a la quotidianitat.
I és que la proposta d'aquesta exposició neix d'una paradoxa. D'una banda, la formació matemàtica de les persones es considera essencial per al desenvolupament democràtic i tecnològic de la societat; efectivament, la comunicació té una forta càrrega d'instruments m atemàtics, el raonament hipoteticodeductiu impregna bona part dels missatges polítics, i es pot afirmar que sense aquesta formidable construcció de la intel·ligència humana en què s'han convertit les matemàtiques el món actual seria impensable. D'altra banda, moltes persones tenen, però, una imatge deformada de les matemàtiques; no les identifiquen amb cultura, no veuen les aplicacions que se'n deriven i no les associen a una forma útil i plaent de pensar i de raonar.
Els continguts de l'exposició els trobem en un seguit de mòduls independents, que no estan pensat per ser observats, sinó per interpel·lar i manipular. Per jugar (perquè el joc i la matemàtica mantenen profundes relacions), per provocar preguntes, fer emergir qüestions no resoltes, o desconcertants, o contradictòries... I sobretot per impactar emocionalment el visitant per tal de convidar-lo a la reflexió, el pensament lliure i l'esperit crític o de divergència.
A cadascun dels mòduls es demana al visitant que doni resposta a una qüestió, o que formuli una hipòtesi i comprovi la resposta de manera pràctica, o que manipuli i observi, o que resolgui trencaclosques, o bé que classifiqui... Alguns dels mòduls estan relacionats entre ells i formen part d'un bloc temàtic, però no estan pensants per demanar una gradació de raonament al visitant. Per tant, no és indispensable, ni tan sols necessari, haver resolt el repte proposat en un mòdul per passar al següent. Tampoc hi ha un únic fil conductor, ni un procés temporal dins l'exposició, de manera que aquesta es pot iniciar des de qualsevol punt de la sala.
Els temes entorn els quals es podrà investigar i experimentar són:
- Cercles, tubs i boles: longituds, àrees i volums
- Paràboles d'aigua
- Puzles de polígons, fraccions, quadrats i cubs
- Material per construir geometria
- Mòduls d'estadística i probabilitat
- Teixim les matemàtiques: punt de creu, proporcionalitat i combinatòria
- Mòduls topològics
- Construcció i experimentació amb catenàries i cicloides
- Corbes i superfícies reglades
- Corbes d'amplada constant
- Jocs de càlcul i d'estratègia
- Matemàtiques a la naturalesa
- Il·lusions òptiques
- Omnipolíedre
- Anamorfismes
Aquesta mostra ha estat creada per un grup de treball sota els auspicis de la Federació d'Entitats per a l'Ensenyament de les Matemàtiques a Catalunya i representa, alhora, una etapa important de l'objectiu de crear un museu de matemàtiques de Catalunya dedicat a la divulgació, l'aprenentatge i la popularització de les matemàtiques.
Activitats complementàries
Claus secretes i informació oculta - Dijous 26 d'abril a les 19 h
A càrrec de David Juher Barrot, doctor en matemàtiques i professor de la UdG. Els seus àmbits de recerca són els sistemes dinàmics discrets i les xarxes complexes. Exerceix activament la divulgació científica en forma de conferències i cursos. És autor dels llibres «Introducció a la Criptografia» i «L'art de la comunicació secreta».
La Criptografia és l'estudi dels mètodes utilitzats per enviar missatges de manera encoberta. Aquesta disciplina ancestral ha protagonitzat fets històrics relacionats amb la guerra i la pau, l'espionatge, la diplomàcia i la caiguda i el ressorgiment d'imperis i civilitzacions. Un imperceptible fil de llum travessa el túnel del temps i uneix la batalla de Salamina del segle V aC amb la derrota japonesa de Midway al 1942. En aquesta xerrada estirarem el fil i descobrirem un munt d'anècdotes històriques relacionades amb l'existència i el desxiframent d'informació oculta.
Matemàtiques i ombres - Dijous 10 de maig a les 19 h
A càrrec de Josep Mª Cors, doctor en matemàtiques i professor de Matemàtica Aplicada a la UPC. La seva recerca se centra en la Mecànica Celesta (branca de les Matemàtiques que estudia el moviment dels cossos celestes a partir de les lleis de la Mecànica). Membre de l'Agrupació Astronòmica de Manresa, com aficionat ha calculat diversos rellotges de sol.
Des de l'antiguitat, hem sentit la necessitat de controlar el temps. El dia i la nit foren la primera gran divisió, clarament insuficient per una societat recol·lectora. Fou llavors quan, observant l'ombra projectada pels cossos exposats als raigs del Sol, vam deduir, primer amb poca precisió, en quin punt del dia ens trobàvem. El coneixement, cada cop més exacte, del moviment dels astres ens ha portat a construir els rellotges de sol que tots coneixem. Us proposem un primer passeig per l'ofici de quadranter, persona que coneix els principis de la gnomònica (ciència que estudia el rellotges de sol).
L'estratègia com a eina per afrontar situacions de conflicte - Dijous 24 de maig a les 19 h
A càrrec de Josep Freixas, doctor en matemàtiques i professor a la UPC. Els seus àmbits de recerca són els jocs cooperatius i la fiabilitat de sistemes. Participa activament en diverses activitats científiques com ara conferències i cursos.
Sovint hem d'afrontar situacions pròpies de la vida quotidiana on hi ha conflicte d'interessos. Situacions d'aquest tipus les trobem en activitats lúdiques com ara el joc, activitats polítiques com ara la distribució democràtica d'un pressupost, situacions jurídiques com ara el repartiment d'una herència o separació de béns en divorcis, situacions econòmiques com ara la distribució de despeses entre diversos particulars d'una comunitat, situacions mèdiques com ara la gestió eficient de receptors i donants de ronyó, etc. Per a cadascuna d'aquestes situacions es proposen models matemàtics estratègics basats en la teoria de jocs per tal d'arribar, en la mesura del possible, a propostes col·lectives satisfactòries per a totes les parts implicades.
Activitats per a públic familiar
Contes matemàtics - Divendres 25 de maig a les 18 h
A càrrec de Clara Gavaldà. Narració de contes que, d'alguna manera o altra, tenen relació amb elements, temes i personatges matemàtics i dels continguts de l'exposició.
Juguem amb les matemàtiques - Diumenge 10 de juny d'11 a 13 h
A càrrec del Museu de Matemàtiques de Catalunya. Propostes lúdiques per descobrir les matemàtiques tot jugant, tocant, experimentant... Una estona plena d'activitats col·lectives amb diferents continguts matemàtics, relacionats amb aspectes que són presents a l'exposició
Reptes matemàtics
Relacionat amb l'exposició, i com una de les activitats complementàries, s'ha organitzat un joc: endevinar 14 reptes que trobarem plantejats en cartells distribuïts per diferents botigues del centre de Manresa. Les respostes es recullen mitjançant un formulari publicat a: http://expemates.blogspot.com
Allà mateix trobareu més informació sobre l'activitat i també els reptes. El termini de participació acabarà el 3 de juny i entre les persones que hagin encertat més enigmes es sortejaran 5 llapis de memòria.
Aquesta iniciativa compta amb la col·laboració de la UBIC, que ha facilitat el contacte amb els comerciants.
Servei educatiu
El Centre de Recursos Pedagògics del Bages ofereix visites guiades per aquesta exposició. Estan especialment adreçades a l'alumnat de cicle superior de primària, ESO i Batxillerat dels centres educatius del Bages. Les visites són per grups-classe, en horari lectiu i tenen una durada d'una hora i mitja. De moment hi ha inscrits 13 centres visitants; 3 de primària i 10 de secundària, amb un total de 71 grups-classe, que representen al voltant de 1800 alumnes que podran gaudir de l'exposició. Alguns d'aquests alumnes, concretament els de 1r d'ESO, van participar a la gimcana matemàtica realitzada el passat divendres 13 d'abril, en relació a l'exposició.
La visita comptarà amb el suport d'una monitora i dels professors acompanyants dels grups, que hauran assistit a una sessió informativa dels mòduls que es podran treballar a l'exposició. La monitora és Núria Castañé, llicenciada en matemàtiques pe r la UB i actualment cursa el Màster de Formació de Professorat de Secundària Obligatòria i Batxillerat especialitzat en Matemàtiques a la UB.
Cal concertar prèviament l'hora de visita al Centre de Recursos Pedagògics, escrivint a crp-bages@xtec.cat o al telèfon 93 872 71 42, o amb el Centre Cultural el Casino, centrecultural@ajmanresa.cat o 93 872 01 71. Preu: 1 € per alumne
Per als professors hi haurà una sessió de formació el dimecres 25 d'abril a 2/4 de 6 de la tarda, al Centre Cultural el Casino, i podeu trobar més informació al web del Museu de les matemàtiques on hi ha l'explicació dels diferents mòduls de l'exposició: http://www.mmaca.cat
Amb la participació: Museu de matemàtiques de Catalunya, Societat Catalana de Matemàtiques, CREAMAT(centre de recursos per ensenya r i aprendre matemàtiques), Servei educatiu del Bages, UPC, Agència de gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca,Centre Cultural el Casino i Ajuntament de Manresa
Amb la col·laboració: Petit Parcir, Combel editorial i Imaginarium.