El 71% dels problemes de convivència atesos a Manresa s'han resolt

El projecte Enllaç ha atès durant el 2013 un total de 343 persones per diferents problemàtiques i conflictes entre veïns que afectaven a un total 634 persones

Publicat el 20 de març de 2014 a les 14:33
El projecte Enllaç de l'Ajuntament de Manresa ha intervingut en 91 casos per millorar i afavorir la convivència ciutadana i ha atès 343 persones que manifestaven diferents problemàtiques que afectaven a un total de 634 persones. Del global de casos atesos, el 71'4% han quedat tancats i resolts satisfactòriament. Aquestes són les principals dades de la memòria d'activitats corresponent a l'any 2013 del servei d'intermediació i treball comunitari que depèn de la regidoria de Serveis Socials, Acollida i Cooperació. 
 
Dels 91 casos atesos, 77 eren nous i 14 de seguiment de l'any anterior. A banda del 71'4% de casos resolts, gairebé un 8 % continuen el procés de mediació i el 21% restant són casos als quals no s'ha arribat a un acord o bé finalment s'ha retirat la sol·licitud de mediació. 
 
La majoria de demandes que rep el servei corresponen a problemes de convivència veïnal (67%), seguits d'urbanisme (13%), d'equipaments públics (8%), de manteniment de la via pública (4%) i d'activitats econòmiques (3%). 
 
El soroll, principal motiu de conflicte entre veïns
Entre les problemàtiques de convivència veïnal, l'apartat que genera més conflicte són les molèsties per sorolls (40%), espais comuns (20%), deutes de la comunitat de veïns (11%), animals (8%), manteniment de finques (8%) i impagament de quotes (7%). El 6% restant correspon a molèsties diverses derivades de jardins, barbacoes, regar plantes i avaries. 
 
Pel que fa als usuaris -tant demandants, com afectats d'una o altra manera- la població d'origen autòcton és la majoritària (64%), seguits dels magrebins (30%), subsaharians (2%), llatinoamericans (2%), l'est europeu (1%) i, els asiàtics (1%). 
 
Quan als barris, les demandes estan molt repartides: Valldaura (16%), Plaça Catalunya (14%), Ctra. de Santpedor (11%), Barri Antic (11%), Passeig i Rodalies (10%), Puigberenguer (9%), i Sagrada Família (9%) són els barris amb més peticions. Escodines(5%), Font dels Capellans (3%), Poble Nou (3%) i Vic-Remei (1%) són els barris que menys sol·liciten aquest servei municipal. 
 
L'origen de la demanda per part dels ciutadans arriben als professionals d'Enllaç per molts canals si bé l'Oficina d'Atenció Ciutadana, amb el 34% del total, suposa la primera font d'arribada, seguida de la Policia Local (20%), l'atenció directa (18%), les Associacions de Veïns (5%) i Urbanisme (5%). 
 
Principals dades de la memòria
 
• Total casos: S'ha intervingut en un total de 91 casos, dels quals, 77 son nous del 2013 i 14 han continuat de l'any anterior. En els casos hi poden trobar diferents demandes i/o problemàtiques. 
 
• Total persones ateses: 343 Total persones afectades: 634 
 
• Principals orígens de la demanda: Oficina d'Atenció Ciutadana - OAC (34%) ; Policia local ( 20%); de forma directa (18%); Associacions de veïns (5%); Urbanisme: (5%); Medi Ambient (4%) i Mossos d'Esquadra (3%). 
 
• Demandes: Convivència veïnal (67%) ; Urbanisme (13%); Equipaments públics (8%); Manteniment Via Pública (4%) i Activitats econòmiques (3%). 
 
• Apartat de Convivència veïnal: Sorolls (40%); Espais comuns (20%); Animals (8%); Deutes Comunitat veïns (11%); Manteniment de finques (8%); Impagament quotes (7%) i altres (jardins, barbacoes, regar plantes, averies, etc). 
 
• Origen per barris (principals barris): Valldaura (16%); Plaça Catalunya-S (14%); Ctra. de Santpedor (11%); Antic (11%) ; Passeig i Rodalies (10%); Mion Puigberenguer (9%); Sagrada Família (9%); Escodines (5%); Font dels Capellans (3%); Poble Nou (3%) i Vic-Remei (1%). 
 
• Perfil usuaris- Origen (ja sigui el demandant, afectat, causant , etc): Població autòctona (64%); Magrib (30%); Llatinoamericà (2%); Àsia (1%); Sub-saharians (2%) i Est Europeu (1%). 
 
• Resolució dels casos: Casos tancats i resolts: 65 (el 71'4%); 7 casos continuen el procés de mediació, a la resta no s'ha donat l'acord, o han retirat la sol·licitud de mediació. 
 
• Intervencions realitzades: 
 
a) Treball directe amb els afectats: Gestions vàries i documentació: 41%; Entrevistes amb les parts:18%; Coordinació amb àrees de l'Ajuntament: 18%; Observació directa (visites als llocs): 14%; Coordinació amb altres entitats: 9% 
 
b) Coordinacions: Per a l'any 2013 s'han comptabilitzat fins a 197 coordinacions internes, amb 17 àrees-tècnics diferents municipals i a nivell extern 103, amb 13 entitats-serveis 
 
Enllaç, un projecte municipal plenament consolidat
Enllaç és un servei municipal d'intermediació depenent del Programa d'Acollida municipal. Va ser creat l'any 2006, i compta amb una tècnica especialitzada que fa les mediacions i contactes comunitaris, i el suport i coordinació del responsable del Programa d'Acollida. 
 
El projecte està inclòs dins els serveis de mediació en conveni amb la Diputació de Barcelona, i també rep una part del seu finançament de la Direcció General d'Immigració de la Generalitat Es troba ubicat a l'edifici dels Infant (Ctra de Vic, 16, 1). L'horari d'atenció al públic és: Dilluns i dimecres de 11'30h a 19h; dimarts de 10h a 15h, dijous i divendres de 9h a 15h. 
 
Enllaç pretén afavorir la convivència ciutadana tant en espai públics (medi obert, places, carrers) com privats (blocs d'habitatges, domicilis particulars), evitant el deteriorament de situacions de tensió i ruptura de la convivència provocades per tot un seguit de factors com ara: sorolls d'origen divers; problemes d'higiene; deutes de les quotes de la comunitat; manca d'organització de veïns; però també algunes problemàtiques derivades de la relació ciutadà-administracions públiques, falta de manteniment, etc. Segons el moment fa reforços a certes actuacions d'altres àmbits (comerç, salut, mesures alternatives, etc) 
 
La intermediació implica que a banda de les demandes rebudes per alguna de les parts, es dona una línia d'intervenció que és la pròpia iniciativa del servei, a partir d'informacions que arriben i sense que hi hagi fins aleshores una demanda concreta dels implicats. En les altres ocasions és la demanda o queixa d'alguna part la que inicia el procés d'intermediació i anàlisi de la realitat, buscant les vies per la seva resolució, sempre, amb la màxima voluntat de les parts.