El Govern completa demà la integració tarifària als 35 municipis de la comarca del Bages

Publicat el 30 de setembre de 2009 a les 15:28

Mapa de la integració tarifària al Bages

El Govern, mitjançant l’ATM de la Regió Metropolitana de Barcelona, completa demà la implantació progressiva del sistema tarifari integrat dels 35 municipis del Bages, que es va iniciar el passat 1 d’abril. Així, amb la incorporació dels serveis gestionats per Alsina Graells, culmina demà, 1 d’octubre, el desplegament del sistema a tots els municipis de la comarca, atès que tots els operadors ja disposaran de la tecnologia necessària. Des de l’inici de la integració i fins a final d’agost, s’han registrat més de 579.000 viatges, dels quals més de la meitat han estat amb títols integrats. El desplegament de sistema tarifari integrat comporta una inversió anual d’1,2 MEUR.

La comarca del Bages culmina demà, 1 d’octubre, el desplegament progressiu del sistema tarifari integrat, que es va iniciar el passat 1 d’abril, amb la incorporació dels serveis prestats per Alsina Graells en els eixos del Cardener i del Llobregat, de manera que la totalitat dels 35 municipis ja estaran integrats al sistema tarifari de la regió metropolitana de Barcelona.
 
Així, els 6 operadors de transport públic que ofereixen serveis en aquesta comarca (Alsina Graells, Transbages SL, Transports Castellà SA, Ferrocarriles y Transportes SA, SA Masats Transports Generals i Transportes Generales de Olesa, SA) ja disposaran de la tecnologia necessària per a l’adquisició i validació d’abonaments integrats.
 
Això beneficia als 180.000 habitants de la comarca del Bages, que es podran moure per la xarxa de Metro, Rodalies, FGC, tramvia, autobusos urbans i interurbans amb un únic bitllet sense que comporti una despesa addicional, amb un important estalvi econòmic.
 
Fins a l’abril, la integració tarifària a la comarca es limitava a cinc municipis vinculats a la línia de Rodalies i d’FGC de Llobregat-Anoia: Monistrol de Montserrat, Castellbell i el Vilar, Sant Vicenç de Castellet, Castellgalí i Manresa.
 
Per tal d’estendre els avantatges d’aquest sistema tarifari a tots els municipis de la comarca, el Govern, mitjançant l’ATM de la regió metropolitana de Barcelona, va iniciar l’1 d’abril la incorporació del Bages a l’Àrea de Barcelona, i el desplegament progressiu del sistema als diferents operadors de transport de viatgers que operen a la comarca.
 
L’objectiu del Govern és que la integració tarifària arribi a tot el territori català el 2012. La regió metropolitana de Barcelona va ser la primera en posar-la en pràctica el 2001, seguida de l’Àrea de Lleida, a la primavera del 2008, l’Àrea de Girona, el maig del 2008, i l’Àrea de Tarragona, a l’octubre del 2008.
 
Integració dels municipis de l’eix del Cardener i del Llobregat
La incorporació al sistema tarifari integrat dels serveis prestats per Alsina Graells a partir de demà permetrà als municipis de Santpedor, Callús, Súria, Cardona, Navàs, Sallent i Balsareny utilitzar el conjunt de títols del sistema tarifari integrat, tant en els seus desplaçaments dins la comarca i amb la capital comarcal, Manresa, com per a enllaçar amb els municipis de la regió metropolitana de Barcelona.
 
Rebaixes en el preu de fins al 74%
La culminació d’aquest procés d’integració de la comarca del Bages comportarà una reducció notable del preu del viatge també per als ciutadans que es desplacin fins aquests municipis de l’eix del Cardener i el Llobregat.
 
Com a exemple, el viatge de Cardona a Barcelona tindrà un descompte del 74% en el preu del transport públic, passant de 12,85 euros actuals a 3,3 euros. De la mateixa manera, de Cardona a Manresa el descompte serà del 69%, passant de 4,92 euros actuals a 1,54 euros.
 
En aquesta línia, el viatge de Navàs a Barcelona tindrà un descompte del 69%, passant de 10,55 euros actuals a 3,3 euros, mentre que de Navàs a Manresa, el descompte serà del 61%, passant de 3,92 euros a 1,54 euros.
 
Més de la meitat dels viatges amb títols integrats
Pel que fa al balanç dels cinc primers mesos de funcionament del sistema tarifari integrat a la comarca del Bages, s’han registrat un total de 579.078 desplaçaments, dels quals, el 50,98% han estat amb abonaments integrats.
 
Així, la resposta per part dels usuaris de la comarca a aquesta iniciativa ha estat positiva en els primers mesos d’implantació progressiva, atès que més de la meitat s’han beneficiat de les rebaixes substancials en el preu del servei que comporten els abonaments integrats, a banda de la possibilitat de transbordament sense haver de fer un nou pagament.

6 zones tarifàries a la RMB
L’extensió del sistema tarifari integrat al Bages ha consistit en la reestructuració de l’Àrea de Barcelona per a incorporar tots els municipis de la comarca per zones d’acord amb les noves necessitats.
 
En aquest sentit, els 35 municipis i 184 nuclis del Bages han passat a formar part d’alguna de les 6 corones que conformen l’Àrea de Barcelona, a partir de les quals es calcula el preu dels desplaçaments.

Set títols disponibles
El sistema es basa en la unificació del preu del transport públic a cadascuna de les zones, independentment del nombre de mitjans utilitzats i dels intercanvis realitzats entre els diferents operadors. La tarifa dependrà del nombre de zones del recorregut de cada desplaçament, pagant un màxim de 6 zones tarifàries.
 
A l’hora d’escollir, els usuaris disposaran d’una àmplia gamma d’abonaments integrats, segons les seves necessitats, que inclou la T-10, la T-50/30, la T-Mes, la T-Familiar (70/30), la T-Trimestre, la T-Jove, i la T-Dia. Així mateix, els menors d’entre 4 i 12 anys podran utilitzar el títol de transport gratuït T-12.
 
Els temps dels transbordaments sense despesa addicional des de la primera validació dependrà del nombre de zones a creuar. Així, per a una zona serà d’1.15 hores, per a dues zones serà d’1.30 hores, per a tres zones serà d’1.45 hores, per a 4 zones, de 2.00 hores, per a cinc zones, de 2.15 hores, i per a 6 zones, de 2.30 hores.

Xarxa de venda
Per tal de facilitar l’adquisició dels diferents títols de transport integrats, es disposa d’una xarxa de venda per tot el territori del Bages, a banda de la ja existent a la regió metropolitana de Barcelona. Així, des de l’abril, els títols integrats es poden adquirir a les estacions d’FGC, Renfe Rodalies, Metro, Tramvia, estacions d’autobusos interurbans, diversos terminals del ServiCaixa i als estancs.
 
Aquesta xarxa s’estendrà progressivament al conjunt de terminals del ServiCaixa, a mesura que es vagin incorporant el nou model de servicaixer i a la resta d’establiments i entitats que es vulguin incorporar a aquesta xarxa de distribució.
 
L’objectiu és facilitar la distribució dels diferents títols que han de permetre un important estalvi en els desplaçaments amb correspondències amb altres modes de transport.
 
Més de 900.000 euros d’inversió pel 2009
La implantació del sistema tarifari integrat a la comarca del Bages suposarà una inversió anual de 1,2 MEUR, que pel 2009, ascendeix a més de 900.000 euros.
 
La inversió corresponent als desplaçaments dels municipis del Bages amb la regió metropolitana de Barcelona, seran assumits per l’ATM de l’Àrea de Barcelona i ascendeix a més de 140.000 euros per al 2009.
 
Pel que fa la inversió dels desplaçaments interns a la comarca, que arriba a més de 763.000 euros per l’any 2009; el 85% serà assumit pel DPTOP i el 15% entre el Consell Comarcal del Bages i l’Ajuntament de Manresa.