El programa Enllaç va resoldre més del 73% dels casos el 2010

L'objectiu del programa és afavorir la convivència ciutadana i contribuir a enfortir la cohesió social

Publicat el 13 de maig de 2011 a les 15:28

Durant l'any 2010, el programa Enllaç va intervenir en un total de 113 casos, dels quals se'n van resoldre 83, xifra que representa el 73,4% del total. L'Ajuntament de Manresa va posar en funcionament aquest programa l'any 2006 amb l'objectiu d'afavorir la convivència ciutadana i contribuir a enfortir la cohesió social, i després de cinc anys ha consolidat la seva tasca i ha expandit considerablement el seu treball.

L'any 2009, el servei va intervenir en un total de 114 casos –els mateixos que el 2008–dels quals se'n van resoldre 72, xifra que representa el 63% del total.

El programa Enllaç
El projecte, que depèn del Programa d'Immigració i Ciutadania, es va iniciar l'abril del 2006 amb el suport del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (Secretaria de Estado para la Emigración y Inmigración) com a projecte pilot. Posteriorment ha estat subvencionat per la secretaria per a la Immigració de la Generalitat de Catalunya, des d'on s'assumeix la despesa de personal del servei.

El projecte Enllaç és una de les acció destacada dins el PAM (Pla d'Actuació Municipal) 2008-11 d'Immigració i Ciutadania, on està inclòs en l'objectiu 4: "Treballar per la prevenció i la resolució de conflictes".

El projecte es va iniciar amb 2 educadors socials a mitja jornada, i des del juny del 2007 i fins a l'actualitat és portat per una Educadora Social amb la coordinació i seguiment del tècnic responsable del Programa d'Immigració i Ciutadania municipal.

El servei es troba ubicat a l'edifici Infants, dins el servei de Drets de Ciutadania. L'horari d'atenció és: dilluns i dimecres de 10 a 19h; dimarts de 10 a 15h, dijous i divendres de 9 a 15h.

El servei pretén aconseguir els següents objectius:

  • Millorar i afavorir la convivència ciutadana, la prevenció, l'atenció i la resolució de conflictes derivats de la interacció comunitària, del fet migratori, l'exclusió, la diversitat cultural i d'origen.

I com a objectius específics:

  • Promoure i consolidar polítiques transversals municipals que afavoreixin la prevenció i resolució de conflictes amb la ciutadania, a través de la dotació d'un equip d'intermediació i intervenció comunitària especialitzat en la informació, prevenció i resolució davant de conflictes socials.
  • Afavorir canvis positius en la percepció i la vivència de conflictes i situacions relacionades amb la quotidianitat de les relacions interpersonals i comunitàries, amb especial incidència en les situacions sorgides de la interacció entre la població immigrant nouvinguda i assentada en els últims temps a la ciutat.
  • Millorar els processos d'adaptació, acomodació i interacció dels immigrants en la nova societat d'acollida. Facilitar la inclusió social dels immigrants amb una equiparació de possibilitats i recursos respecte la població catalana autòctona.

A banda, el projecte és una bona eina per aprofundir en la transversalitat interna municipal i en el treball ciutadà en xarxa. Així doncs, i davant les múltiples situacions sobre les quals s'actua, el projecte contribueix a què s'aprofundeixi en les col·laboracions amb molts àmbits municipals (Policia Local –especialment de proximitat–, Llicències, Salut, Serveis Socials, Medi ambient, etc) i exteriors (món veïnal –de forma específica la coordinació amb el punt de mediació de les Escodines–, Cambra de la propietat, Mossos d'Esquadra, premsa, etc).
 
El servei treballa de forma preventiva (intentant intervenir abans del deteriorament de les situacions) i proactiva (amb voluntat de fer de pont entre les parts, i cercant la resolució de l'arrel de les problemàtiques). Des del servei es dóna resposta a situacions d'insatisfacció i tensió en la relació entre veïns, sobretot en el marc d'immobles i comunitat de veïns o propietaris, i en menor mesura, en espais públics (places, solars, carrers), així com en temàtiques de sorolls, friccions quotidianes per diversos motius, etc. En general, el grau de satisfacció expressat un cop acabada la intervenció vers el servei és elevat.

Balanç del 2010
Dels 113 casos atesos l'any 2010, 93 eren nous i 20 de continuació de l'any anterior. Cal tenir en compte que en cada cas hi pot haver diferents demandes i/o problemàtiques. El total de persones implicades en algun dels casos –i que, per tant, van ser ateses– va ser de 392 i, el de famílies, de 256.

L'origen de les demandes va ser divers:

  • Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC): 32 %
  • De forma directa: 25%. Destaca el fet que s'ha registrat un important augment de les demandes per via directa, cosa que demostra que hi ha un major coneixement del servei per part de la població. L'any 2009 el 14% dels casos es van canalitzar directament pel programa Enllaç i, el 2010, aquesta xifra va ser del 25%.
  • Associacions de veïns: 14%
  • Policia local: 12%
  • Serveis Socials: 5%
  • Urbanisme: 2%
  • Medi Ambient: 3%
  • Alcaldia: 2%
  • Participació: 1%
  • Esports: 1% i altres (Mossos, caps de salut, Bages per a Tothom): 1% cadascú.

Les demandes que es van atendre van ser sobre:

  • Convivència veïnal: 68%: Dins d'aquest apartat, els casos atesos van ser per Sorolls (37%); Espais comuns (30%); Deutes Comunitat veïns (13%); Problemes de manteniment (13%); Derivació (10%); Espai públic (7%). En general es mantenen els percentatges de l'any anterior.
  • Urbanisme: 8%
  • Neteja-deixalles: 7%
  • Manteniment: 6%
  • Medi ambient: 6%
  • Salut pública: 5%

L'origen dels usuaris va ser el següent:

  • Autòctons: 68%
  • Magreb: 16%
  • Llatinoamèrica: 7%
  • Subsaharians: 4%
  • Àsia: 1%
  • Altres: 1%

Aquestes xifres fan referència a tot tipus d'usuari  (l'afectat directe, qui posa una queixa, persones implicades d'una o altra forma, etc).

Els barris on es van portar a terme les intervencions són:

  • Ctra. de Santpedor: 12%
  • Antic: 11%
  • Passeig i Rodalies: 9%
  • Font dels Capellans: 9%
  • Mion Puigberenguer: 7%
  • Vic-Remei: 7%
  • Escodines:  6%
  • Plaça Catalunya-S: 5%
  • Valldaura: 5%
  • Pare Ignasi Puig: 5%
  • Poble Nou: 5%

Actuacions en relació al comerç de nouvinguts
Durant l'any 2010 des del programa Enllaç es va portar a terme una campanya informativa adreçada, prioritàriament, als nous establiments comercials regentats per persones nouvingudes. Aquesta campanya es va sumar als processos de seguiment o informació que ja es fan habitualment en aquest àmbit. L'objectiu de la campanya va ser fer arribar als establiments la informació actualitzada dels horaris comercials establerts des de la Generalitat de Catalunya, tenint en compte també les festes locals.  

Paral·lelament, a partir del primer trimestre del 2010 tota persona que s'adreça a l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) per tal de demanar informació sobre l'obertura d'un establiment comercial rep la informació escrita sobre el que permet la legislació catalana en matèria d'horaris comercials. Aquesta informació també està penjada a la pàgina web municipal.