Un total de quaranta-set famílies ateses, dos desnonaments aturats, una subhasta d'un habitatge aturada, una dació en pagament a punt de signar, cinc casos amb els tràmits a punt de tancar-se i una vintena més en estat força avançat, és el balanç de l’actuació de l’Oficina d’intermediació Hipotecària, creada a Manresa el juny passat en col·laboració entre l’Ajuntament de Manresa i el Col·legi d’Advocats amb l’objectiu d’assessorar les famílies que no poden pagar la hipoteca.
La bona acollida de l’Oficina d’Intermediació Hipotecària fa que s’asseguri la continuïtat per al 2013 d’un servei que va començar a funcionar plenament a partir del setembre. Fins el moment, del total de 47 casos atesos, 30 s’han derivat al Col·legi d’Advocats per gestionar les seves situacions, i la gran majoria d’expedients avancen cap a una solució satisfactòria.
Els darrers mesos, els Serveis Socials de l’Ajuntament de Manresa han experimentat una creixent demanda de cobertura de necessitats bàsiques, fruït de la crisi econòmica actual. Un dels elements bàsics per a la inclusió social és el fet de disposar d’habitatge. En la situació actual s’han incrementat de manera molt significativa els processos de desnonament tant per impagament d’hipoteques com de lloguer.
Un acord per donar suport a les famílies en dificultats
Davant la situació, l’Ajuntament de Manresa i l’Il·lustre Col·legi d’Advocats van posar en comú que es detecta que un nombre important de famílies i persones que no poden fer front al pagament de les quotes hipotecàries i la necessitat d’oferir des dels diferents agents implicats un suport i acompanyament a aquest col·lectiu en la millora de les condicions de la hipoteca, i per això han establert un sistema de col·laboració entre aquestes institucions, entitats financeres i persones i famílies.
És important destacar el caràcter preventiu del suport i intermediació davant d’aquesta problemàtica, intentant evitar la pèrdua de l’habitatge a aquelles persones que tenen possibilitats reals i objectives de conservar-lo, i el caràcter inclusiu del programa, es pretén donar suport a les persones i famílies sense recursos econòmics i manca d’habilitats personals o capacitat per resoldre aquesta situació sense aquest tipus de servei.
El servei respon als següents objectius:
- Informar de les responsabilitats en què s’incorre en cas d’impagament del préstec amb garantia hipotecària.
- Plantejar mesures correctores que permetin mantenir el pagament de les quotes hipotecàries i evitin l’ inici dels processos d’execució hipotecària.
- Negociar mesures alternatives a les dificultats derivades de l’ impagament, que facilitin el manteniment de l’habitatge per part de la persona o del nucli familiar.
- Evitar els llançaments, sempre que sigui possible, derivats de la manca de pagament dels crèdits hipotecaris.
El servei es porta a terme en dues fases, en la primera fase l’Ajuntament rep la demanda de la ciutadania mitjançant una petició per escrit, es realitza una primera entrevista i diverses gestions per cribar les possibilitats de solució i en el cas que hi hagi una mínima via de resolució es deriva al Col·legi d’Advocats.
Per adreçar-se a aquest servei cal entrar una instancia directament a l’edifici Infants, Ctra de Vic, 16, 1r pis o des dels Serveis socials municipals. Els telèfons d’informació són 938742484 o 938752507.