Tots els homes del president

22 de juny de 2017
L’anomenada “operació Catalunya”, l’entramat polític i policial ideat per frenar el procés català que ha arribat a implicar noms propis de l’executiu espanyol, ha posat al descobert la cara més fosca de l’Estat. El relat dels testimonis i experts que estan desfilant per la comissió d’investigació impulsada pel Parlament fa posar la pell de gallina. Informacions obtingudes de forma il·lícita, manipulades i falsejades, escoltes, amenaces, seguiments... Res que no quedés reflectit al clàssic protagonitzat per Robert Redford i Dustin Hoffman -Tots els homes del president-, tot i que en aquest cas força més lluny d’albirar conseqüències com va passar amb la investigació dels dos periodistes del Washington Post, que va precipitar la dimissió del president Nixon. 

Sorprèn que davant la denúncia reiterada de presumptes delictes flagrants per part de diversos compareixents a la comissió, la Fiscalia encara no hagi actuat d’ofici. Un silenci que costa d’entendre, sobretot tenint en compte l’agilitat que ha demostrat davant mers pronunciaments polítics, com és el cas de l’anunci de la data i la pregunta del referèndum. 

Davant la inacció del ministeri públic, JxSí, CSQEP i la CUP prendran la iniciativa de dur les conclusions de la comissió d’investigació a la justícia, per tal de posar en coneixement tota la informació que es reculli dels compareixents. Una acció necessària que donarà sentit a la comissió, a fi d’evitar que es converteixi en un nou calaix de declaracions escandaloses però sense efectes més enllà dels intercanvis habituals de retrets polítics. 

Tota la maquinària de l’Estat està bolcada a evitar que s’investigui a fons l’entramat conspirador. Al Congrés ja hi ha hagut una maniobra per tancar en fals la comissió i al Parlament bona part dels citats han ignorat el requeriment per comparèixer, en una mostra clara de manca de respecte a la institució. 

Tot plegat fa veure amb poques esperances l’esclariment d’aquesta trama, que més enllà de perjudicar un projecte polític legítim a Catalunya, danya greument la qualitat democràtica de l’estat espanyol.