Una universitat per ensenyar

07 d’abril de 2017
El dissabte 1 d'abril vam tenir ocasió de tornar a mostrar les instal·lacions de la UVic durant la Jornada de Portes Obertes anual. Una de les principals novetats van ser les activitats per donar a conèixer el nou grau en Medicina, i fins i tot es va fer, matí tarda, un recorregut amb carrilet per les futures instal·lacions de Medicina i de l’àmbit clínic (Can Baunmann, Hospital Universitari de Vic, Osonament i Clínica de Vic). També hi va haver sessions orientatives sobre els altres graus de nova implantació: el d'Emprenedoria de l’Economia Digital i el d'Enginyeria en Automoció (que s'impartiran a Granollers), i el de Multimèdia: Aplicacions i Videojocs (que s'impartirà a Vic).

Realment, la UVic s'ha de veure, i s'ha de veure per dins. Els darrers anys la nostra universitat ha fet una aposta clara per la innovació i la transformació pedagògica a partir del disseny i l’aplicació d’un model de formació propi, que vertebra tota l’acció formativa a través de la digitalització, la multimodalitat i la centralitat en l’aprenentatge de l’estudiant.

Ha apostat per l’ús de metodologies que permeten una aproximació al coneixement més competencial i aplicada, molt més significativa i participativa per part de l’estudiant i, en definitiva, molt més integradora del conjunt d’habilitats i sabers propis de l’exercici professional, com l’aprenentatge basat en problemes, l’aprenentatge basat en la simulació o el desenvolupament de projectes mitjançant la resolució de casos pràctics, l’anàlisi i el seguiment de casos i l’aprenentatge cooperatiu.

I tot plegat, i com a últim punt d’aquesta transformació, la UVic ha dut a terme una notable reorganització d’espais, entorns i processos d’aprenentatge coherent amb aquest model formatiu. Uns espais que també suposen un increment i una major optimització dels entorns virtuals d’aprenentatge, i una generació d’espais específics anomenats laboratoris de formació, que permeten la simulació de casos reals.

Tota la Universitat s'ha organitzat internament a partir de quatre categories d'espais: aules docents, espais de coworking, laboratoris i despatxos i departaments. Tot i que cadascun d’ells compta amb equipament propi en funció de l’activitat que s’hi desenvolupa, val la pena destacar que tots s’han concebut i dissenyat amb criteris de flexibilitat, accessibilitat, sostenibilitat, adaptabilitat i seguretat.

No hi ha dubte que la UVic s'ha de veure i, si es pot, s'ha de viure.