Franch destaca que aquesta estació serà cabdal com a "nexe de comunicació de tres comarques com són Osona i la Garrotxa i també el Ripollès". L'alcalde de Torelló considera lògic que la nova estació estigui al seu municipi perquè "és la primera sortida d'Osona que es trobarà quan estigui obert al nou eix des de la Garrotxa". El socialista admet que la planificació d'aquesta nova estació és un tema que no s'ha debatut a nivell comarcal però considera que la proposta anirà endavant perquè "hi ha un acord amb el PTOP que és qui té les competències en matèria de transport públic" i que "veu amb bons ulls la proposta".
L'alcalde de Torelló confia que aquesta voluntat de connectivitat amb la Garrotxa acceleri el projecte de doble via de la línia Barcelona-Puigcerdà. Segons Franch, tot i que es parla de fer doble línia fins a Vic "a la pràctica es contempla fins a Torelló".
Torelló té la intenció inicial de mantenir l'estació actual situada al barri de Montserrat quan entri en funcionament aquesta nova estació. Franch diu però que "de cara al futur hi pot haver algun canvi". Franch admet que podrien accedir a tancar l'actual estació si es contemplés el soterrament de la línia fet que permetria millorar la connectivitat dels barris de la zona.
Un altre dels aspectes que també han destacat el regidor de Promoció Econòmica, Marc Fontserè, i el regidor d'Urbanisme, David Forcada, és el fet que l'estació queda molt a prop d'una nova gran zona industrial. Això és considera important perquè pot ser un element de valor afegit per atreure empreses a instal•lar-s'hi. La nova estació també crearà llocs de treball "directes i indirectes" i es vol fomentar la col•laboració entre la població osonenca i Olot.
La proposta es va començar a gestar ara fa vuit mesos. El passat 11 de març, Miquel Franch va reunir-se amb el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, i aquest dimarts es van concretar els extrems de l'acord amb una reunió amb el secretari de Mobilitat, Manel Nadal. El projecte executiu es començarà a redactar d'aquí a un més i mig. El cost estimat del projecte es d'entre 14 i 16 milions d'euros. L'alcalde de L'Ajuntament cedirà la zona de serveis a la Generalitat que serà l'encarregat d'executar aquesta obra.
-------------
NOTA DE PREMSA
Ajuntament de Torelló
NOTA DE PREMSA
Ajuntament de Torelló
Torelló projecta una segona estació de tren, equipada amb una estació d'autobusos, un park and ride i un hotel
L'alcalde de Torelló, Miquel Franch, i els regidors d'Urbanisme, David Forcada, i de Promoció Econòmica, Marc Fontserè, han presentat, aquest matí, el projecte d'una nova estació de tren a Torelló. Aquesta estació, que seria la segona del municipi, s'ubicaria a la zona de la Caseta, a tocar del futur Eix Vic-Olot.
Miquel Franch ha explicat que la pròxima obertura de l'Eix Vic-Olot, prevista per a finals d'aquest any, dóna sentit a la proposta d'aquesta nova estació, ja que Olot es situarà a 20 minuts de Torelló per carretera i Torelló serà la primera sortida de l'Eix a Osona. Així, a través d'aquesta estació, Torelló vol vincular-se a la Garrotxa, en el sentit que pot esdevenir "l'estació de tren de la Garrotxa cap a Barcelona".
Aquesta nova estació de tren de la línia Barcelona-Puigcerdà s'emplaçaria en una parcel•la de 19.000 metres quadrats (catalogada com a zona d'equipaments) a la zona de la Caseta, justament en la intersecció entre la línia de tren i l'Eix Vic-Olot. Pels mateixos desnivells del terreny, l'estació quedaria semisoterrada i per la qual cosa es proposen unes passeres per enllaçar amb el barri de la Cabanya.
El projecte conté, a més de l'estació, una zona de park and ride, amb més de 250 places d'aparcament, aparcament per autobusos i autocaravanes, i una estació d'autobusos que acolliria el futur servei de transport en bus per carretera entre Osona i la Garrotxa. Aquest espai es completaria amb la construcció d'un hotel que podria donar servei tant als visitants eventuals o usuaris de l'estació com a les empreses dels polígons industrials adjacents.
Els regidors David Forcada i Marc Fontserè han destacat que el projecte suposarà "una millora urbanística per Torelló, una millora de la mobilitat, un augment de serveis per als polígons, i un punt de trobada de tres comarques, Osona, el Ripollès i la Garrotxa".
A partir d'ara, l'Ajuntament està a punt per fer la cessió del terreny a la Generalitat "quan ens ho demani" i segons els va confirmar el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, el projecte s'adjudicarà a un equip redactor que en el termini d'un mes i mig començarà a treballar sobre el terreny. Miquel Franch considera que el futur traspàs de Rodalies a la Generalitat jugarà a favor del projecte que, segons unes primeres aproximacions, podria tenir un cost entorn dels 14/16 milions d'euros.
De moment, el primer esbós del projecte ja s'ha presentat, la setmana passada al conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i aquest dimarts al secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal. En aquesta reunió, precisament, es va informar que el projecte de desdoblament de la línia en el tram Montcada-Vic s'allargarà fins a Torelló.
Pel que fa a l'actual estació, no hi ha cap previsió de prescindir-ne, al contrari, els responsables municipals de Torelló creuen que s'ha de mantenir, sobretot tenint en compte les negociacions que s'han fet amb la gerència de Rodalies de Renfe i que podrien fer que augmentés notablement el trànsit de combois per la línia. L'increment de la freqüència de pas de trens justifica la pervivència de l'actual estació.