
La presentació de la prova pilot dels pressupostos participatius es va fer ahir dimecres 3 de setembre a la sala Sert de l’Ajuntament de Vic i va anar a càrrec del regidor de Cultura de l’Ajuntament de Vic, Joan López; Iban Lapeira, regidor de SI; i Laia Vilademunt, la tècnica del projecte. Durant l’acte es va explicar en què consistien els pressupostos participatius i el procés que seguiran per tal d’elegir les propostes, que s’implementaran a partir del mes de setembre de l’any vinent. Iban Lapeira va voler remarcar que “els pressupostos participatius no són una carta als reis, la proposta ha d’estar avalada per un tècnic de l’Ajuntament”.
Els pressupostos participatius són un mecanisme que permet que la ciutadania decideixi sobre una part de la despesa municipal. La partida destinada a aquest projecte és de 200.000 euros. El reglament es va aprovar en el ple de l’Ajuntament de Vic celebrat l'1 d’agost. Tots els regidors excepte el PxC i els regidors no adscrits Marta Riera i Josep Anglada van donar suport a la proposta.
En el pressupost municipal de 2014 es va incloure una dotació econòmica per als pressupostos participatius que va quedar desglossada en una subpartida de 60.000 euros per definir el projecte. Els diners destinats als pressupostos participatius per infants i joves sortiran d'aquesta subpartida.
En el pressupost municipal de 2014 es va incloure una dotació econòmica per als pressupostos participatius que va quedar desglossada en una subpartida de 60.000 euros per definir el projecte. Els diners destinats als pressupostos participatius per infants i joves sortiran d'aquesta subpartida.
L'Ajuntament vol que el projecte dels pressupostos participatius sigui el màxim d’inclusiu possible. Els ciutadans poden participar presentant propostes, debatent-les i votant els projectes finalistes. Les propostes s’hauran de presentar a unes taules territorials i temàtiques, han de tenir visió de ciutat i generar impacte en el conjunt de territori. Hi podrà participar tota persona empadronada a Vic que tingui més de 16 anys. Amb aquesta eina també es pot fer que la ciutadania analitzi la realitat del seu entorn i estableixi les prioritats com a grup i construir les demandes de forma col·lectiva.
Primera fase, taules de participació
Per facilitar la participació dels ciutadans s’han organitzat cinc taules per tota la ciutat. En aquestes es debatran les propostes i hauran de ser aprovades pel conjunt de membres per tal que puguin passar a la següent fase. Les taules s’organitzen en dos nivells: àrea temàtica i ciutat. En l’àmbit territorial, la ciutat s’ha dividit en tres zones (barris) que parteixen de la divisió territorial establerta al Pla Director de Barris. Pel que fa a l’àmbit temàtic, les taules es divideixen entre la cultural-educativa i la social.
A les taules hi podran assistir persones amb mobilitat reduïda i, demanant-ho prèviament, hi haurà traducció simultània al llenguatge de sords. Així doncs, la divisió final de totes les taules queda de la següent manera:
A les taules hi podran assistir persones amb mobilitat reduïda i, demanant-ho prèviament, hi haurà traducció simultània al llenguatge de sords. Així doncs, la divisió final de totes les taules queda de la següent manera:
Taules de barris
- Taula Nord: Centre Històric, Nord i Caputxins
- Taula Ponent: Remei, Carrer Sant Pere, Sucre i La Guixa
- Taula Llevant: Estadi, Santa Anna, Sant Llàtzer/Quatre estacions, Horta Vermella, Osona, Serra de Senferm i La Calla
Taules temàtiques
- Taula Cultural Educativa
-
Taula Social
Segona i tercera fase, assemblea i votació popular
El procés per escollir quines propostes es duen a terme dins dels pressupostos participatius segueix un model assembleari i deliberatiu. Les propostes, amb un valor màxim de 200.000 euros, s’hauran de fer des de les taules i aquestes també decidiran quines passen a la següent fase en l’assemblea. Un cop prioritzades, els delegats de cada taula passaran les propostes a una Comissió Tècnica de Valoració formada per tècnics de l’Ajuntament que estudiaran la viabilitat econòmica i legal. Les propostes s’avaluaran per saber si són viables o no i, les que aconsegueixin passar, acabaran a la Taula de Pressupost Participatiu, que decidirà quines selecciona i quines no per passar a la següent fase. Aquesta consistirà en la votació final per part de tota la ciutadania.

Les propostes de despesa s’hauran d’emmarcar en els criteris del Reglament de Pressupostos Participatius, i en els criteris definits en el Protocol de Pressupostos Participatius (document que es consensuarà amb la ciutadania i que establirà les regles de funcionament ordinari del procés).
En el cas que la proposta més votada no arribi als 200.00 euros es procedirà seguint el protocol, que encara no s’ha establert. Joan López va explicar que, en principi, seria millor implementar la proposta escollida i intentar que l’Ajuntament aportés els diners (en cas que fos necessari) per implementar la segona proposta més votada en comptes de “guardar els diners per l’any que ve”.
Pressupost participatiu infantil i juvenil
El consistori ha volgut destinar dos processos participatius a les poblacions infantil i juvenil. Els delegats de sisè curs de les escoles de primària de Vic es van reunir en representació de les seves classes per decidir com gastar els 10.000 euros que l’Ajuntament de Vic va posar a la seva disposició. La Setmana del Terror va ser la guanyadora de les tres propostes. Les altres eren per arreglar l'Skatepark i per un cicle d'activitats.
La Setmana del Terror s’ha dut a terme al llarg d’aquesta setmana i ha consistit en diverses activitats com el visionat de pel·lícules de terror adaptades a aquesta franja d’edat (Beetlejuice) i jocs de rol, entre d'altres. Els nois i noies van manifestar que no hi havia activitats de lleure destinades a la seva edat i van considerar que la proposta complia amb els criteris del procés de pressupostos participatius: interès en la ciutat, dirigida a nens i nenes de Vic i que fos una proposta de competència municipal.
Pel que fa al pressupost participatiu juvenil, la Taula d’Estudiants també ha de decidir com gastar els 10.000 euros a la seva disposició. Els delegats han presentat les propostes fetes pels alumnes i queda valorar-les econòmicament i acotar-les en funció del llindar econòmic. Es durà a terme durant el mes d’octubre.
Actes públics relacionats amb els pressupostos participatius
S’han organitzat dos actes públics per donar a conèixer aquest projecte. El primer serà una taula rodona que tindrà lloc el 26 de setembre a les set de la tarda al Col·legi d’Arquitectes. Hi assistiran Josep Maria Reniu, Jordi Collet, Ismael Blanco i Laura Espinasa. El segon acte es farà el 3 d’octubre a les set de la tarda a la Sala de la Columna i consistirà en una xerrada d’Odón Elorza, ex-alcalde de Donostia-San Sebastián i diputat socialista al Congrés per Gipuzkoa, com a impulsor dels pressupostos participatius a la ciutat basca.
A més d’aquests actes també s’organitzarà una campanya de difusió per donar protagonisme a la fotografia a través de retrats gegants de vigatans anònims penjats a diferents punts de l’espai públic. Aquesta campanya es durà a terme durant el mes de setembre i es buscaran participants per posar rostre a la ciutadania activa.