02
de setembre
de
2010
Escultura dedicada a Ildefons Cerdà. Foto: Laura Busquets / ACN
Aquest dimecres s'ha inaugurat a Centelles un monument a Ildefons Cerdà que representa “la imatge psíquica del que passa a la ment de l'urbanista”. Segons l'autor de l'escultura, Jordi Díez, l'escena mostra “el moment precís” en què Cerdà entra en contacte amb la idea que el portarà a pensar l'obra de l'Eixample. Amb aquesta escultura, Díez ha volgut plasmar “la sensació d'estar davant un savi atemporal” i que representa “l'arquetip d'un precursor de l'època”. L'alcalde de Centelles, Miquel Arisa, ha destacat el “naturalisme” de l'escultura i també ha assenyalat que l'obra de Díez “té vida” i és precisament això el que la farà perdurar en el temps.
Centelles ha fet el seu homenatge particular a Ildefons Cerdà, fill de la vila, amb una escultura d'acer de Jordi Díez. Unes dues-centes persones han assistit a l'acte d'inauguració on l'autor ha explicat el significat de l'obra que està situada a la cruïlla de l'avinguda Ildefons Cerdà amb el carrer Hostalets.
L'autor ha explicat que l'obra representa el moment precís en què Cerdà està “captant la intuïció” que més tard el portarà a dissenyar l'Eixample. Segons Díez, el que es pot veure des d'aquest punt de vista és una “imatge psíquica” del que passa dins la ment de l'urbanista. Jordi Díez ha explicat que l'obra té un moviment “violent” que s'explica per l'atmosfera “conflictiva2 amb la que va haver de treballar l'urbanista del segle XIX.
La figura dedicada a Ildefons Cerdà té, sota els seus peus, dues grans cúpules que pretenen explicar en què consisteix el naixement' d'una idea. L'autor parteix de la premissa que “l'ésser humà no crea”, sinó que “entra en contacte" amb alguna cosa a través de la seva intuïció. Aquestes dues esferes representen el contacte entre l'ésser humà i les idees. L'esfera exterior és “l'ego”, i l'esfera interior representa tot allò “immutable”. Díez ha explicat que Cerdà, a través de la seva voluntat, assenyala el punt on les dues esferes coincideixen.
L'autor de l'obra ha reconegut que està “molt content amb el resultat” i ha assenyalat que un símptoma indicatiu que ha aconseguit l'objectiu que es proposava és que els veïns han sentit l'obra “com si fos seva”.
El president de la Diputació de Barcelona, Antoni Fogué, que ha presidit l'acte, ha destacat la “faceta innovadora” de Cerdà. I ha encoratjat la societat perquè s'impregni de “l'esperit de Cerdà” per afrontar el futur.
Aquest acte ha tancat l’Any Cerdà que Centelles ha dedicat a l’arquitecte.
- Més informació de l'Any Cerdà a Centelles
L'artista, Jordi Díez, explica al poble de Centelles què significa l'escultura a Ildefons Cerdà. L'acompanyen el president de la Diputació de Barcelona, Antoni Fogué, i l'alcalde de Centelles, Miquel Arisa. Foto: Laura Busquets / ACN
Aquest dimecres s'ha inaugurat a Centelles un monument a Ildefons Cerdà que representa “la imatge psíquica del que passa a la ment de l'urbanista”. Segons l'autor de l'escultura, Jordi Díez, l'escena mostra “el moment precís” en què Cerdà entra en contacte amb la idea que el portarà a pensar l'obra de l'Eixample. Amb aquesta escultura, Díez ha volgut plasmar “la sensació d'estar davant un savi atemporal” i que representa “l'arquetip d'un precursor de l'època”. L'alcalde de Centelles, Miquel Arisa, ha destacat el “naturalisme” de l'escultura i també ha assenyalat que l'obra de Díez “té vida” i és precisament això el que la farà perdurar en el temps.
Centelles ha fet el seu homenatge particular a Ildefons Cerdà, fill de la vila, amb una escultura d'acer de Jordi Díez. Unes dues-centes persones han assistit a l'acte d'inauguració on l'autor ha explicat el significat de l'obra que està situada a la cruïlla de l'avinguda Ildefons Cerdà amb el carrer Hostalets.
L'autor ha explicat que l'obra representa el moment precís en què Cerdà està “captant la intuïció” que més tard el portarà a dissenyar l'Eixample. Segons Díez, el que es pot veure des d'aquest punt de vista és una “imatge psíquica” del que passa dins la ment de l'urbanista. Jordi Díez ha explicat que l'obra té un moviment “violent” que s'explica per l'atmosfera “conflictiva2 amb la que va haver de treballar l'urbanista del segle XIX.
La figura dedicada a Ildefons Cerdà té, sota els seus peus, dues grans cúpules que pretenen explicar en què consisteix el naixement' d'una idea. L'autor parteix de la premissa que “l'ésser humà no crea”, sinó que “entra en contacte" amb alguna cosa a través de la seva intuïció. Aquestes dues esferes representen el contacte entre l'ésser humà i les idees. L'esfera exterior és “l'ego”, i l'esfera interior representa tot allò “immutable”. Díez ha explicat que Cerdà, a través de la seva voluntat, assenyala el punt on les dues esferes coincideixen.
L'autor de l'obra ha reconegut que està “molt content amb el resultat” i ha assenyalat que un símptoma indicatiu que ha aconseguit l'objectiu que es proposava és que els veïns han sentit l'obra “com si fos seva”.
El president de la Diputació de Barcelona, Antoni Fogué, que ha presidit l'acte, ha destacat la “faceta innovadora” de Cerdà. I ha encoratjat la societat perquè s'impregni de “l'esperit de Cerdà” per afrontar el futur.
Aquest acte ha tancat l’Any Cerdà que Centelles ha dedicat a l’arquitecte.
- Més informació de l'Any Cerdà a Centelles
L'artista, Jordi Díez, explica al poble de Centelles què significa l'escultura a Ildefons Cerdà. L'acompanyen el president de la Diputació de Barcelona, Antoni Fogué, i l'alcalde de Centelles, Miquel Arisa. Foto: Laura Busquets / ACN