29
de novembre
de
2023
Actualitzat:
07
de desembre,
17:40h
Beyond the Urban és el projecte europeu que lidera Osona -des de Creacció, l'Agència d’Emprenedoria, Innovació i Coneixement-, on participen deu països i regions d'Europa -Bram (França), Bucarest (Romania), Hradec Kralove (República Txeca), Kocani (Macedònia del Nord), Machico (Portugal), Santa Maria da Feira (Portugal), Szabolcs (Hungria), Tartu (Estònia) i Treviso (Itàlia)- amb l'objectiu de teixir complicitats per avançar cap a una mobilitat més sostenible.
En el marc del programa internacional URBACAT, proposa treballar de manera conjunta durant els pròxims tres anys -fins al 2025- per desenvolupar plans integrals de mobilitat entre el món urbà i el rural, un treball en xarxa que ha de permetre minimitzar, entre altres aspectes, l'exclusió social o les problemàtiques ambientals.
En el cas d'Osona, participar en aquest projecte d'àmbit europeu permetrà desenvolupar un pla d'actuació comarcal en matèria de mobilitat amb la finalitat, per exemple, de reduir l'ús del vehicle privat o la millorar del transport públic. La presentació oficial ha tingut lloc a Vic aquest dimarts, coincidint amb la primera trobada presencial que ha comptat amb la participació d'agents dels diferents països implicats.
Sancho remarca que des de l'ens fa temps que s'aposta per avançar en el marc de la sostenibilitat. Prova d'això, detalla, és la creació de la nova conselleria de mobilitat, encapçalada per Arnau Basco: "Tenim l'oportunitat d'afrontar què volem a la comarca i quines són les accions i el full de ruta que es plantegen" qui apunta que la transició s'ha de fer "de baix cap a dalt" teixint complicitats amb les entitats de la comarca que treballen en aquesta línia.
L'alcalde de Manlleu, Arnau Rovira, remarca que des de la capital del Ter comparteixen "les preocupacions sobre mobilitat sostenible", amb la vista posada en la implementació de la Zona de Baixes Emissions, l'articulació d'una xarxa ciclable o la intermodalitat entre els nuclis urbans i els rurals. D'altra banda, el batlle remarca que des del consistori estan decidits a treure el trànsit pesant del centre del municipi i a esdevenir una smart city.
Albert Castells, alcalde de Vic, subratlla la importància del projecte pel conjunt de la comarca, mentre que en l'àmbit local, admet que una de les assignatures pendents "és amb els polígons industrials", unes zones compartides amb Gurb i en les quals ja fa mesos es va engegar la primera fase d'un estudi de mobilitat.
"La comarca és molt diversa i cada municipi ha de posar sobre la taula el seu propi debat" insisteix el conseller comarcal de Mobilitat.
Un problema "comú" de tots els municipis que participen a Beyond the Urban, expliquen, és la interconnexió entre les zones urbanes i les rurals –donar servei a aquestes últimes és un dels grans reptes-, que hi ha massa cotxes o que fa falta un canvi cultural a favor de la sostenibilitat.
En el marc del programa internacional URBACAT, proposa treballar de manera conjunta durant els pròxims tres anys -fins al 2025- per desenvolupar plans integrals de mobilitat entre el món urbà i el rural, un treball en xarxa que ha de permetre minimitzar, entre altres aspectes, l'exclusió social o les problemàtiques ambientals.
En el cas d'Osona, participar en aquest projecte d'àmbit europeu permetrà desenvolupar un pla d'actuació comarcal en matèria de mobilitat amb la finalitat, per exemple, de reduir l'ús del vehicle privat o la millorar del transport públic. La presentació oficial ha tingut lloc a Vic aquest dimarts, coincidint amb la primera trobada presencial que ha comptat amb la participació d'agents dels diferents països implicats.
Una oportunitat per aprendre i compartir
El president del Consell Comarcal d'Osona, Gerard Sancho, subratlla la importància de participar a Beyond the Urban, "un projecte estratègic" per abordar els reptes de present i de futur al territori en mobilitat, a més d'una oportunitat per veure i compartir models –i experiències- amb la resta de regions participants.Sancho remarca que des de l'ens fa temps que s'aposta per avançar en el marc de la sostenibilitat. Prova d'això, detalla, és la creació de la nova conselleria de mobilitat, encapçalada per Arnau Basco: "Tenim l'oportunitat d'afrontar què volem a la comarca i quines són les accions i el full de ruta que es plantegen" qui apunta que la transició s'ha de fer "de baix cap a dalt" teixint complicitats amb les entitats de la comarca que treballen en aquesta línia.
Segons Basco, iniciatives com l'Oficina Tècnica de l'R3 o la redefinició i reactivació de la Taula de Mobilitat d'Osona també jugaran un paper clau a l'hora de traçar els passos a seguir: "A finals de desembre ens reunirem tots els agents implicats, som conscients que hem de tirar endavant junts".
Un territori "ben preparat"
Irina Rotrau, responsable de projectes del Secretariat URBACT, apunta que el territori està ben preparat en termes de mobilitat i destaca "el suport polític, l'interès, la implicació i la cooperació entre els diferents agents" per connectar les zones urbanes i rurals de la comarca. Per la seva banda, Oliver Clyde Hutchinson, expert europeu en mobilitat, destaca que "totes les regions poden aportar alguna ensenyança".L'alcalde de Manlleu, Arnau Rovira, remarca que des de la capital del Ter comparteixen "les preocupacions sobre mobilitat sostenible", amb la vista posada en la implementació de la Zona de Baixes Emissions, l'articulació d'una xarxa ciclable o la intermodalitat entre els nuclis urbans i els rurals. D'altra banda, el batlle remarca que des del consistori estan decidits a treure el trànsit pesant del centre del municipi i a esdevenir una smart city.
Albert Castells, alcalde de Vic, subratlla la importància del projecte pel conjunt de la comarca, mentre que en l'àmbit local, admet que una de les assignatures pendents "és amb els polígons industrials", unes zones compartides amb Gurb i en les quals ja fa mesos es va engegar la primera fase d'un estudi de mobilitat.
Una comarca diversa i amb diferents necessitats
L'alcalde de Vic considera que el full de ruta de la ciutat pel que fa a la mobilitat implica millorar el transport públic o oferir més aparcaments a la perifèria, mentre que els reptes del conjunt del territori són, entre altres, teixir un circuit vàlid amb la línia de tren R3 –un eix vertebrador per la comarca- o materialitzar infraestructures per atraure i retenir talent. Per la seva banda, el batlle de Manlleu remarca la importància d'articular una estratègia conjunta: "L'entesa ens farà fer un salt qualitatiu"."La comarca és molt diversa i cada municipi ha de posar sobre la taula el seu propi debat" insisteix el conseller comarcal de Mobilitat.
Lliçons per aprendre, però també per ensenyar
"Osona té molt per aportar", insisteix Oliver Clyde Hutchinson. En aquest sentit, detalla que el territori té lliçons per aprendre, però al mateix temps, té "bons exemples" per ensenyar a les altres regions d'Europa que participen en el projecte, com el Bicibús. Irina Rotrau destaca la xarxa de treball entre els diferents agents, un model que "podria exportar-se".Un problema "comú" de tots els municipis que participen a Beyond the Urban, expliquen, és la interconnexió entre les zones urbanes i les rurals –donar servei a aquestes últimes és un dels grans reptes-, que hi ha massa cotxes o que fa falta un canvi cultural a favor de la sostenibilitat.