Unió simbòlica de dos cables a l'interior del túnel transfronterer i descoberta de placa per part del president espanyol, Mariano Rajoy, i el primer ministre francès, Manuel Valls. Passaven pocs minuts de les dotze quan la interconnexió elèctrica entre els dos països, a través del darrer tram de la línia de molt alta tensió (MAT) s'ha inaugurat oficialment. Els dos mandataris han definit la línia com a "imprescindible" i han ressaltat que, més enllà de l'avenç tecnològic -és única al món- i el salt que suposa per a l'intercanvi energètic, "obre també noves fronteres per a la integració europea".
El d'avui ha estat un acte simbòlic, perquè la interconnexió no entrarà en servei fins al juny, però ha permès tant al president espanyol com al primer ministre francès fer bandera de la cooperació. No només entre estats, sinó també a nivell europeu.
La interconnexió elèctrica entre els dos països és un projecte que ha mogut xifres ingents. S'estén al llarg de 64,5 quilòmetres, que són els que separen les estacions conversores de Santa Llogaia d'Àlguema i Baixàs (on es rebaixa la tensió de la MAT de 400 kV a 320 abans no s'endinsi al subsòl i se'n converteix el corrent d'altern a continu).
Durant més de 50 quilòmetres, la línia passa soterrada per una rasa, i creua els Pirineus per un túnel de 8,5 quilòmetres. Per construir el tram de la interconnexió, s'han invertit 700 milions d'euros i s'han necessitat 250 quilòmetres de cable especial (perquè la línia té quatre circuits).
El tram de la MAT entre Sentmenat i Bescanó, que passa per Osona es va inaugurar el juliol de 2011. La construcció de la línia ha generat múltiples protestes per part de veïns, municipis i entitats ecologistes.
Més informació, des de Nació Digital