Aena s'obre a «admetre matisos» en la seva proposta d'ampliació del Prat

El president del gestor aeroportuari, Maurici Lucena, expressa la "màxima confiança" en Salvador Illa i avisa que Catalunya ha de decidir si vol quedar fora de l'onada inversora en aeroports

Publicat el 27 de març de 2025 a les 22:24

El president d'Aena, Maurici Lucena, s'ha mostrat disposat a "admetre matisos" a la seva proposta d'ampliar 500 metres la tercera pista de l'Aeroport del Prat. Així ho ha dit Lucena en un acte de Foros de Vanguardia, amb una presència destaca del Govern, representat pel conseller de la Presidència, Albert Dalmau, la consellera d'Economia, Alícia Romero, i el conseller d'Unió Europea, Jaume Duch. A l'espera de saber quina és la proposta de la Generalitat, Lucena ha dit que "Catalunya ha de decidir si queda fora de la gran onada inversora en aeroports".

La proposta que va fer el gestor aeroportuari -l'ampliació de la tercera pista 500 metres- va generar polèmica perquè afectava de ple la zona de la Ricarda, que forma part de l'espai protegit Natura 2.000 i no es pot tocar. "Estem disposats a admetre matisos", ha dit, en la línia del que va exposar la setmana passada el comitè d'experts sobre l'aeroport de l'Ajuntament de Barcelona. Els matisos podrien ser una ampliació de la tercera pista menys de 500 metres per no afectar la Ricarda. La Generalitat està a l'espera que el comitè tècnic, que havia de dir alguna cosa al gener, faci una proposta concreta.

SI finalment s'acorda una ampliació, la inversió superaria els 2.000 milions d'euros, 300 més que els previstos inicialment, i que pagaria Aena. I si les obres comencessin demà mateix, l'horitzó per acabar-les seria d'uns deu anys, cap al 2035. Els partidaris de l'ampliació insisteixen que, així, el Prat podria guanyar capacitat per a vols de llarg abast, clau per a l'arribada de noves inversions. El debat fa més de cinc anys que dura i genera controvèrsia. El PSC és partidari de l'ampliació respectant els estàndards mediambientals, però els Comuns -socis d'investidura- hi estan en contra i els grups ecologistes estan en peu de guerra. 

Lucena, exdiputat del PSC, ha garantit que les compensacions ambientals d'Europa "es resoldran" i ha expressat la seva "màxima confiança" en el president Salvador Illa, així com en el comitè d'experts que treballa la proposta de la Generalitat i que ho està fent, ha dit, amb el "màxim rigor". De moment, la proposta s'està treballant amb hermetisme. Tot apunta que la decisió serà allargar la pista però respectant de manera estricta els estàndards mediambientals.

L'allargament de la tercera pista ha de seguir dos criteris. D'una banda, el criteri aeronàutic, que és relativament senzill: com més llarga sigui la pista millor. Però també s'ha de tenir en compte el criteri mediambiental, que el Govern vol respectar. L'informe tècnic, de fet, haurà d'anar acompanyat d'un paquet de mesures mediambientals. Així, el paper del secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal, serà determinant, perquè és qui pot establir els límits a l'hora de concretar els termes de l'ampliació.