El govern Collboni se la juga amb el pressupost: més diners a habitatge i al tramvia

L'executiu socialista planteja una bateria de propostes econòmiques que satisfan gran part de les peticions d'ERC però que eviten cedir davant les principals exigències simbòliques de BComú

El tinent d'alcaldia Jordi Valls i Laia Claverol, gerent municipal, presentant els pressupostos
El tinent d'alcaldia Jordi Valls i Laia Claverol, gerent municipal, presentant els pressupostos | Hugo Fernández
16 de gener de 2025, 13:27
Actualitzat: 14:08h

El govern de Jaume Collboni arrenca l'any amb una accelerada. La gran carpeta política que tenia pendent, la dels pressupostos del 2025, l'ha tret del calaix amb més pressa i menys consens del previst. Els comptes presentats per l'executiu socialista tenen dos grans al·licients amb què Collboni intenta seduir les forces d'esquerres de l'Ajuntament: s'eleva la despesa en habitatge a un rècord de més de 200 milions d'euros -quan l'any passat se'n van preveure 153, la xifra més alta fins llavors- i es reserva una partida per fer les obres de la següent fase de connexió del tramvia. En total, els comptes arriben als 3.854 milions d'euros, un 1,2% més que l'any anterior.

Ara bé, la proposta socialista té poc recorregut, a hores d'ara, i l'executiu ni tan sols ha confirmat si la presentarà oficialment perquè es tramiti en comissió municipal. Si no hi ha acord, és possible que no la faci avançar i que es confirmi amb prorrogar els números d

el 2024. Ara mateix no hi ha entesa. Si bé es repeteix la concordança entre el PSC i ERC en les seves prioritats pressupostàries, el tinent d'alcaldia Jordi Valls ha evitat mencionar cap de les grans reclamacions simbòliques de BComú per aprovar els comptes socialistes: ni s'han mencionat la creació de nous eixos verds, ni la funerària pública, ni una òptica municipal, ni l'any de gratuïtat per als joves al Bicing.

Tampoc no s'han comentat altres aspectes com la forma que tindrà finalment la regulació dels lloguers de temporada ni què passarà amb la reserva del 30% d'habitatge protegit als nous edificis. Valls ha reclamat mantenir el debat pressupostari en les iniciatives econòmiques concretes i evitar els simbolismes. A més, ha intentat posar pressió sobre els comuns. "És el pressupost del tramvia", ha dit, després de presentar una reserva que serviria per fer les obres municipals de preparació del tram entre Verdaguer i el passeig de Gràcia, si bé ha deixat a l'aire l'última part fins a Francesc Macià. 

Tampoc Junts s'ha sentit interpel·lat pels comptes presentats per Collboni. De fet, Jordi Martí Galbis, el cap de l'oposició, ha lamentat que la proposta econòmica queda per sota de l'augment de la inflació i que per tant no es poden considerar uns comptes expansius. A més, ha criticat que l'executiu no hagi volgut negociar les partides amb la seva formació, la més votada de l'Ajuntament.

D'entrada, Janet Sanz (BComú) també ha evidenciat la incomoditat amb el plantejament de Collboni i ha assegurat que sembla que l'alcalde socialista "renuncia a tenir uns pressupostos", després de deixar de banda les seves propostes bandera. Valls ha intentat aigualir aquesta llunyania, recordant que els comuns també volien que es mantingués la bonificació del transport públic -fet que inclouen als comptes- i que també volien millores al Bicing. Tanmateix, Sanz ha insistit que el to queda lluny de la sintonia necessària per arribar a un acord i, a més, ha censurat la proposta socialista que pretén fer les obres del tramvia restants separant-les en dues fases: primer fins al passeig de Gràcia i després fins al final de tot. De moment, doncs, el pacte queda llunyà, a hores d'ara. La setmana vinent s'acabarà de certificar la fotografia final.

Sigui com sigui, l'executiu municipal ja té proposta pública de pressupostos -a diferència que la Generalitat o l'Estat, on també lideren els socialistes- i ara falta veure si tira endavant. Entre les actuacions destacades que s'inclouen en la previsió dels comptes hi ha l'adequació urbana per a l'ampliació del tramvia (114 milions d'euros), les obres de la Rambla (44 milions), el Pla Clima Escola (66,7 milions) -que es paga íntegrament amb les ingressos de la taxa turística- o la conversió de la Fira de Barcelona a l'entorn de la plaça Espanya (30 milions d'euros).