Barcelona estudia un nou pla d'obres per unir el tramvia: primer, fins a passeig de Gràcia

El tinent d'alcaldia Jordi Valls, com a regidor de l'Eixample, defensa que la prioritat hauria de ser treballar en les obres de connexió amb dues fases, però el consistori assegura que només es canviarà el projecte per "qüestions d’impacte i afectacions"

El tramvia, entrant a l'Eixample, en imatge d'arxiu
El tramvia, entrant a l'Eixample, en imatge d'arxiu | Hugo Fernández
13 de novembre de 2024, 15:45
Actualitzat: 16:39h

El govern de Jaume Collboni defensa ara una connexió final del tramvia per l'avinguda Diagonal en dos tempos. Els darrers anys s'havia parlat de dues fases pendents: la primera, que separava Glòries de Verdaguer, i la segona, que després arribaria fins a la plaça de Francesc Macià. Ara, però, quan ja s'ha enllestit i estrenat la primera part, amb uns combois que ja circulen per la trama urbana de l'Eixample i entren fins al passeig de Sant Joan, els responsables de l'Ajuntament de Barcelona plantegen partir la darrera fase pendent en dues noves parts, canviant la concepció que fins ara s'havia presentat des de la institució local. De fet, aquest estiu passat s'havien presentat els detalls del projecte de la fase final de connexió del tramvia per la Diagonal i no s'havia mencionat aquesta possibilitat. De fet, el consistori assegura que el projecte està pensat per fer-se amb una fase i que només es canviarà "per qüestions d’impacte i afectacions de les obres" d'acord amb l'ATM. 

La informació, avançada per El País, emergeix d'una compareixença del tinent d'alcaldia i regidor de l'Eixample, Jordi Valls, en un Consell de barri de la Dreta de l'Eixample, la setmana passada. Llavors, el representant municipal va apuntar que l'alt cost econòmic previst de l'obra -superaria els 200 milions d'euros- feia necessari dividir la històricament anomenada "segona fase". I apostava per priotizar les obres únicament des de Verdaguer i fins al passeig de Gràcia, durant aquest mandat. 

De fet, la literalitat de la intervenció de Jordi Valls va ser la següent: "Respecte a la segona connexió del tramvia, veurem. Expresso la voluntat de voler fer aquesta connexió del tramvia, però per aconseguir això necessitem que el Govern de la Generalitat expressi aquesta voluntat, que em sembla que també la té, però és una obra que té un cost de 200 milions d'euros. Estic parlant que, en tot cas, aquesta segona fase s'estructuraria en dues fases: una seria de Verdaguer fins al passeig de Gràcia, i una segona que seria des de passeig de Gràcia fins a Francesc Macià. I l'important és focalitzar-se, o com a mínim aquest regidor es vol focalitzar, en la primera fase i no en la segona. Perquè veig difícil que ens vulguem menjar tot aquest projecte si no el fem per fases". 

Més enllà d'aquell posicionament, però, la institució municipal no ha informat de cap decisió concreta ni de cap pla calendaritzat sobre les obres del tramvia. El que sí que s'ha refermat els darrers dies, especialment arran de l'estrena del nou traçat de la línia T4 del Trambesòs, és que la carpeta de l'allargament del tramvia és clau en la relació entre el PSC, al govern, i els comuns, soci prioritari. També ERC, que ha reividindicat també la infraestructura, hi juga un paper rellevant. En ple debat sobre els pressupostos municipals, tots els ulls, també a al Generalitat, miren al tramvia.

Des de l'Associació de Veïns i Veïnes de la Dreta de l'Eixample remarquen a aquest diari que el que desitgen és que "s'acabi el projecte, es redueixin cotxes i contaminació i es millori l'espai públic".

Arxivat a