La connexió definitiva del tramvia per l'avinguda Diagonal celebra la seva setmana gran. Després que les negociacions per investir Salvador Illa a la Generalitat hagin situat aquest projecte -entre Verdaguer i Francesc Macià- com a compromís clau entre comuns i socialistes, ara l'Ajuntament de Barcelona ha presentat el projecte executiu que havia estat treballant els darrers mesos i que estableix les concrecions de com seria aquesta transformació. També parla de calendari, i aquí s'hi pot apreciar una accelerada política. Després d'un primer any de mandat poc clar sobre el futur del tramvia, en aquesta ocasió el govern municipal de Jaume Collboni ha estat clar. Si políticament es faciliten tots els tràmits, les obres podrien començar "l'estiu del 2025", ha apuntat la primera tinent d'alcaldia, Laia Bonet. Després, les feines d'adequació s'allargarien uns tres anys i mig aproximadament.
La transformació urbanística per permetre l'arribada del tramvia a l'últim tram pendent de l'avinguda Diagonal comportarà també augmentar l'espai per als vianants i afectar el trànsit. Un dels canvis més destacats és que els cotxes que entrin a la ciutat, abans d'arribar a la plaça de Francesc Macià, seran desviats cap al lateral, mentre que el tramvia quedarà ubicat prioritàriament pel pas central de l'avinguda i de la rotonda. La intenció és evitar al màxim els moviments de creuament que es produirien en aquella zona. Així, els vehicles privats que vulguin continuar circulant direcció Llobregat per la Diagonal quedaran ja directament situats al nou lateral i no s'entrecreuaran amb les vies del tramvia, que els quedaran a l'esquerra tota l'estona. L'excepció serà per a aquells cotxes o motos que vulguin fer la volta a la rotonda de Francesc Macià, que sí que podran passar per sobre les vies i fer els moviments habituals.
A partir d'aquell punt, la nova disposició de l'avinguda Diagonal fins a Verdaguer -on ja s'han acabat les obres- deixarà dos carrils de circulació al trànsit privat a banda i banda. El tram central quedarà reservat per al tramvia i les bicicletes. Així, canvia substancialment la configuració actual, formada per dos carrils per cada sentit per a cotxes i motos al tram central i un carril extra per cada direcció als laterals. També desapareix el carril bus per cada sentit que hi ha actualment a la part central de la calçada. Els cotxes podran circular en dos carrils laterals en direcció Llobregat i dos carrils més en direcció Besòs i s'elimina la via reservada només per al pas d'autobusos. Entremig hi haurà també dues vies de pas tramvies i un nou carril bici bidireccional. Entre les bicicletes i els combois hi haurà uns parterres de separació.
Pressió pressupostària als comuns
La tinent d'alcaldia responsable d'Urbanisme, Laia Bonet, ha remarcat, però, que aquesta transformació només serà possible si s'aproven els pressupostos municipals per a l'any vinent. El missatge subratlla les paraules que el mateix alcalde Collboni ja va dirigir als comuns divendres passat al consell plenari. En aquest sentit, a més, Bonet ha volgut fer referència a l'acord entre les forces del Parlament perquè s'acabi aviat la connexió definitiva del tramvia. "De BComú hem d'esperar que sigui coherent i voti favorablement als pressupostos", ha especificat la responsable municipal. Així, la pressió per aprovar els comptes del govern municipal ja és més que evident, després que el primer projecte de pressupost de Collboni hagués de recórrer a una qüestió de confiança malgrat tenir el suport d'ERC.
Segons els càlculs municipals, el cost total de l'obra -que inclou el col·lector que travessa la Diagonal- superaria els 200 milions d'euros. Una part correspon a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) que barreja diverses administracions, però la reurbanització li pertoca a l'Ajuntament. Segons el consistori, això representaria uns 114 milions d'euros d'aportació municipal.