Un dels combois que connectarà el nou disseny del tramvia per l'avinguda Diagonal de Barcelona, de Glòries a Verdaguer, ja circularà pel nou recorregut des d'aquesta mateixa nit. Ho farà a tall de prova, com un pas necessari perquè s'hi facin diverses revisions tècniques. L'enginyer en cap de l'Ajuntament de Barcelona, Oriol Altisench, ha presentat la fita com "un dia molt important" per a totes les administracions implicades. Tanmateix, encara no hi ha calendari concret perquè la ciutadania comenci a fer servir les tres noves parades del tramvia. Els responsables del projecte situen aquest moment a "la tardor", tot i que puntualitzen que la data definitiva dependrà dels resultats de les proves.
El desplegament d'aquest dilluns implicarà una vintena de tècnics que acompanyaran el tramvia i s'encarregaran d'analitzar el comportament del vehicle i l'estructura. També hi assistiran la consellera de Territori, Ester Capella, i la primera tinent d'alcaldia barcelonina, Laia Bonet. Aquesta primera anàlisi consisteix en una marxa lenta del comboi, que circularà a 5 km/h perquè es pugui caminar al seu costat, i es fa en horari nocturn per reduir l'afectació sobre la mobilitat. En aquesta ocasió, hi haurà agents de la Guàrdia Urbana en moviment que aniran gestionant les afectacions al trànsit quan les proves ferroviàries afectin algun tram de carrer.
El director general de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Manuel Valdés, ha especificat que els assajos "d'integració" tècnica que comcencen aquest dilluns aniran d'estar pendents "que tot es relacioni bé" després d'haver estat provat "de manera independent" anteriorment. Així, es començarà a fer servir el sistema de la catenària soterrada -no es veurà la connexió per sobre del sostre del tramvia- amb un comboi que ha estat adaptat. Hi ha 18 vehicles que s'han preparat per aquest nou sistema -pioner a l'estat espanyol- i tres de completament nous que ja s'han construït amb les característiques necessàries.
Ara bé, l'avenç d'aquestes comprovacions encara no permeten posar data al calendari per a la inauguració del servei. Quan quedin enllestits aquests testos, caldrà començar un període d'unes altres proves: les conegudes com a "marxes en blanc". Es tracta de fer circular vagons del tramvia buits de passatgers, però ja a la velocitat del futur funcionament habitual. Quan es faci, ja s'haurà adaptat la nova sincronització semafòrica i no caldrà que la Guàrdia Urbana vagi adaptant-hi el trànsit. En total, el nou trajecte entre Glòries i Verdaguer es farà en set minuts, moment en què es recorrerà les tres noves parades: Monumental, Sicília i Verdaguer.
Des de l'Ajuntament de Barcelona es remarca que el nou tram suposarà un augment considerable dels usuaris del servei. Si a hores d'ara el TRAM Besòs té uns 30.000 viatgers diaris, se n'espera sumar uns 24.000 més quan el nou recorregut s'hagi consolidat. Això implica gairebé doblar la demanda. De retruc, s'eliminaria la presència d'uns 2.000 cotxes de la zona central de l'avinguda Diagonal.
De moment, però, la connexió per la Diagonal serà a mitges. Encara faltarà concretar la unió entre el passeig de Sant Joan i la plaça de Francesc Macià. Aquell projecte ha quedat en suspens, després que el govern de Jaume Collboni anunciés que no tenia cap pressa per executar l'obra i que es vol evitar la coincidència amb altres afectacions com les de les obres de la L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. A hores d'ara, el que està gairebé enllestit és el projecte executiu de la segona fase de la connexió del tramvia. Fonts coneixedores insisteixen que s'acabarà aquest juliol. Ara bé, perquè surti a licitació calen diversos passos. El més rellevant: tenir la validació política i els diners per dur-lo a terme.
El camí fins a Verdaguer el farà la T4
Un dels detalls que encara no s'havia presentat a la premsa és com funcionarà el TRAM Besòs a l'hora d'arribar fins a Verdaguer. En aquest sentit, des de l'ATM informen que serà la T4 la que portarà els viatgers fins al nou final de la línia, quan actualment aquest servei acaba a l'estació de Ciutadella - Vila Olímpica. Aquesta línia deixarà de fer el camí que feia fins ara, quan transitava més enllà de Glòries i s'aturava també a Auditori - Teatre Nacional, Marina i Wellington. En comptes del trajecte clàssic, els tramvies pujaran per la Diagonal fins al passeig de Sant Joan. Això implicarà canvis en els altres recorreguts del servei. Així, la T5 i la T6 -que fins ara finalitzaven el camí a Glòries- s'encarregaran ara de cobrir les parades que ja no farà la T4 i tindran un nou final: Ciutadella - Vila Olímpica.
Aquesta remodelació també configurarà a la zona de Glòries un nou intercanviador. Per arribar a aquest punt, però, encara cal esperar al fet que comencin a operar les línies d'autobús urbà, alhora que es manté el transbordament amb la línia vermella (L1) del metro.
A banda, l'estrena del nou servei de tramvia també deixarà veure el servei d'urbanització que s'ha anat enllestint els darrers mesos arreu de la Diagonal i l'entorn. Això implica sumar més de 17.000 metres quadrats en voreres -en alguns punts s'ha passat d'una amplada de menys de 3 metres a fregar els 10 metres- i s'estendrà la presència del verd. De moment, s'ha evitat plantar bona part de la vegetació prevista per la sequera, però també a partir de la tardor està previst resoldre aquesta promesa.