La Síndica de Greuges carrega contra el «silenci administratiu» davant de les queixes del veïnat

Helena López Macho ha presentat l'informe de gestió de l'oficina durant el 2023

Ramon Palacio, Síndic de Greuges de Sant Cugat
Ramon Palacio, Síndic de Greuges de Sant Cugat | Ajuntament de Sant Cugat
19 de setembre de 2023, 10:27
Actualitzat: 12:11h

La Síndica de Greuges, Helena López Macho, ha presentat aquest dilluns el seu primer informe anual abans de la celebració del ple ordinari de setembre. I com a principal conclusió, López ha criticat la "manca i retard" en la resposta de l'administració al ciutadà. Un fet que, ha assegurat, "ocasiona desconfiança en la població i també en la percepció que la sindicatura no aconsegueix garantir els seus drets". "No és acceptable el silenci administratiu perquè suposa una vulneració flagrant dels drets del veïnat", ha sentenciat.

Amb un any ja de completa "normalitat" després de superar els anys pandèmics, la síndica ha recollit 216 queixes i ofert 110 assessoraments; un 3% més que al 2022 i un 7% més que al 2021. Unes actuacions que s'han iniciat majoritàriament de forma presencial (170), via web (57), per telèfon (51) i correu electrònic (41). 

Les queixes, estudiades i valorades per la síndica, poden o no ser admeses en cas que no s'hagi iniciat o esgotat prèviament la via administrativa, perquè no es constata una vulneració de drets o perquè no respon al seu àmbit competencial. En qualsevol lloc, tots els casos són analitzats i s'informa i acompanya el ciutadà en els tràmits a seguir si s'escau. En aquesta línia, de les 216 d'enguany, 133 han estat admeses, 76 inadmeses i en 7 casos s'ha actuat d'ofici. D'aquestes últimes, les queixes han fet referència a demandes per millorar el manteniment urbà de La Floresta, reforçar la comunicació sobre l'existència del Síndic de Greuges i modificar l'ordenança de tinença d'animals perquè els amos netegin les miccions de les seves mascotes a la via pública.

D'altra banda, la majoria de les queixes feien referència a qualitat urbana (15), el retard en l'atorgament de llicències d'obra (12) i qüestions referents a la seguretat ciutadana (9). La immensa majoria d'aquestes provenen del nucli de Sant Cugat (59%), Valldoreix, (13%) i la Floresta i Mira-sol (amb un 8% cadascun).


Durant el transcurs del ple, l'alcalde Josep Maria Vallès s'ha compromès a atendre totes les peticions pendents i les de futur amb la voluntat de "fer net".