La UAB orienta al Parlament Europeu per millorar l'acollida dels joves refugiats i no acompanyats

El benestar, el sentit de pertinença i l’èxit acadèmic esdevenen pilars en la integració dinàmica dels menors migrants

Imatge exterior del Parlament Europeu
Imatge exterior del Parlament Europeu | EP
Nació
06 de novembre del 2023
Actualitzat el 07 de març del 2024 a les 17:30h

La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha enviat aquest dilluns una delegació d'investigadores al Parlament Europeu per exposar els resultats obtinguts del projecte REFUGE-ED. Un treball de tres anys en el qual s'ha investigat i implementat accions d'aprenentatge inclusives i de suport psicosocial per als infants i joves refugiats, els menors no acompanyats i les comunitats d’acollida. Les conclusions de l'informe demostren que aquestes accions no només beneficien els menors i joves, però també als pares, als professors i als voluntaris, i enforteixen els vincles amb la comunitat en què s’integren.

En aquesta línia, les investigadores apunten que moltes de les persones arriben a Europa són nens i menors no acompanyats. Uns infants que han patit desplaçaments, separació dels éssers estimats i, molt sovint, exposició a la violència a edats molt prematures. Per aquest motiu, garantir que tinguin accés a una educació de qualitat i a un entorn d'aprenentatge protector és clau per restaurar la seva seguretat emocional i el seu sentit de pertinença. 

Unes eines que molt sovint els sistemes educatius i serveis d'acollida europeus no disposen per fer front a aquests reptes. Per mirar de superar-los, la UE va donar suport al projecte REFUGE-ED, coordinat per la UAB, que es va posar en marxa el 2021 amb l’objectiu de fomentar entorns d'aprenentatge inclusius i de suport per als infants i joves migrants i refugiats, els menors no acompanyats i les comunitats d'acollida. Des d'aleshores, l’equip de la iniciativa ha treballat amb un enfocament basat en l'evidència, per a la identificació pràctiques d'èxit en educació i salut mental i suport psicosocial que han demostrat un impacte social positiu en un total de 46 centres i entorns escolars, centres d’acollida, de recepció i d’identificació i centres d'atenció residencial institucionalitzada a Espanya, Itàlia, Grècia, Irlanda, Suècia i Bulgària.

Quines són les conclusions?


Els resultats apunten al benestar, el sentit de pertinença i l’èxit acadèmic, i la interrelació entre aquests factors com a pilars que impacten positivament en la integració dinàmica dels menors migrants i refugiats. En aquesta línia, les Accions Educatives d’Èxit (AEE) són una forma d'educació inclusiva que promouen la participació activa dins i fora de les aules, independentment de les habilitats. Els principis de diàleg igualitari i igualtat de diferències, promoguts a través de les AEE, i especialment de les “tertúlies dialògiques”, estableixen les bases perquè els nens amb estatus vulnerables i les seves famílies assumeixin un paper protagonista, comparteixin les seves idees i opinions i millorin acadèmicament.
 

“Brokering Knowledge Platform”


La conferència d’avui al Parlament Europeu dóna el tret de sortida a la “Brokering Knowledge Platform”, una plataforma interactiva de consulta i accés a materials i recursos sobre les Accions Educatives d’Èxit i les Practiques en Salut Mental i Suport Psicosocial del projecte, amb un espai d'intercanvi i de diàleg entre les comunitats. L' objectiu principal és comunicar i difondre el coneixement i les eines cocreades en paquets fàcils d'utilitzar.

En la conferència Final de REFUGE-ED al Parlament Europeu es presenten les principals accions, resultats i impactes. La conferència reuneix responsables polítics, educadors, professionals de la salut mental, investigadors, familiars i organitzacions de la societat civil, per avançar col·lectivament en els reptes de la integració a Europa.

Les institucions sòcies del consorci REFUGE-ED són, a més de la UAB, Università degli Studi di Firenze – Itàlia; el Centre for European Refugees, Migration and Ethnic Studies, New Bulgarian University – Bulgaria; el Family and Childcare Centre (KMOP) – Grècia; el Trinity Centre for Global Health – Irlanda; Save the Children- The MHPSS Collaborative – Dinamarca; l’International Federation of Red Cross Red Crescent Psychosocial Centre – Dinamarca; Support Group Network – Suècia i Cooperazione Internazionale Sud Sud – Itàlia.