​Mobilitat, per un túnel

«És evident que cal buscar alternatives per superar el col·lapse d'FGC i que aquestes han de ser sostenibles i complint els objectius d'emergència climàtica»

Publicat el 11 d’abril de 2022 a les 11:20
Actualitzat el 11 d’abril de 2022 a les 11:29
Els últims dies s'ha posat sobre la taula una proposta d'un nou túnel de ferrocarril entre Sant Cugat i Barcelona per tal de desdoblar la línia de FGC i així solucionar la saturació en què es troba i donar resposta a la crescuda del nombre de viatgers.

Alhora es reclama el soterrament de les vies i estacions existents de Valldoreix, Mira-sol, Sant Cugat i Volpelleres, per tal de disposar "d'un eix cívic i verd que facilitarà els desplaçaments a peu i en bicicleta en el marc dels canvis per una mobilitat més sostenible", tal com diu l'alcaldessa. 

És evident que cal buscar alternatives per superar el col·lapse d'FGC i que aquestes han de ser sostenibles i complint els objectius d'emergència climàtica. Compleix un nou túnel aquests requisits? Jo crec que no. 

Les alternatives, a parer meu, demanen donar més eficiència a la línia de Renfe, que encara té potencial d'absorció de viatgers, amb els intercanviadors de Volpelleres i Hospital General, de manera que permeti la millora del servei de Renfe amb una R8 que connecti amb Barcelona, i afavoreixi que els trajectes intracomarcals no passin tots per la mateixa línia. Al mateix temps, cal reviure propostes com el TramVallès que ofereixin alternatives als desplaçaments entre Sant Cugat, Rubí i la UAB, apostar per una xarxa de busos comarcals a l'altura del repte o impulsar la proposta ciutadana del túnel de bicicletes per Vallvidrera. Unes propostes que suposen molt menys cost que un túnel ferroviari de 10 km sense cap parada i garanteixen més i millors resultats.

El soterrament de la línia d'FGC és un despropòsit. A Sant Cugat les vies del tren no generen cap fractura urbana. No tenim passos a nivell, com si passa a altres localitats de l'àrea metropolitana com Montcada i Reixac, on el soterrament pot suposar una millora real de les condicions de vida de la ciutadania. A Sant Cugat una mesura faraònica com aquesta només es justifica per criteris estètics.

Per què no creem un eix cívic i verd soterrant la C-16? Precisament aquesta mateixa setmana, s'ha demostrat que el soroll dels cotxes és nociu i mortal a la nostra ciutat. Ningú proposa una absurditat com aquesta perquè tenim prioritats locals molt més urgents. Tenim una xarxa de bus molt mal dissenyada i ineficient a més no poder - com a exemple, no existeix en tota la ciutat un sol carril bus, on el transport col·lectiu tingui prioritat davant del privat-, una xarxa de carrils bici que és realment una gimcana de sots, voreres, i talls sobtats. Potser que ens hi posem.