L'institut espanyol de Ciberseguretat ha alertat d'un nou parany a l'Estat. Es tracta de l"'estafa de l'hamburguesa", una tècnica per furtar diners als usuaris a través d'un mecanisme digital, detectada per primera vegada a l'estat espanyol l'estiu passat. Els estafadors es fan passar per una coneguda multinacional d'hamburgueses com a esquer.
En concret, la primera denúncia que s'ha posat per aquest tipus d'estafa és un pare. El seu fill va rebre un SMS d'una línia estrangera. Aquest número oferia diverses recompenses gratuïtes d'una franquícia d'hamburgueses. Per poder-hi accedir, havia de respondre el missatge dient si volia l'opció A, opció B o opció C. En cap moment de l'estafa el van redirigir a cap pàgina externa, tampoc li va arribar la recompensa.
Segons explica el pare de la víctima, quan va revisar la factura de la línia del telèfon mòbil, hi va trobar un sobrecost molt elevat. El motiu? 120 missatges de text enviats en pocs minuts a números estrangers que havien encarit la tarifa i la por que es repeteixi en les següents factures.
L'Institut espanyol de Ciberseguretat recorda que té una guia per resoldre situacions com aquesta. D'una banda, les companyies telefòniques tenen un servei per desactivar la subscripció als serveis de missatges prèmium. Si no es pot desencallar en privat, es pot contactar amb l'Oficina d'Atenció als Usuaris de Telecomunicacions.
D'altra banda, s'ha d'inspeccionar el dispositiu, per evitar que els estafadors l'hagin infectat amb algun altre virus. Els nius solen estar amagats en alguna aplicació. Per aquest motiu, des de l'Institut espanyol de Ciberseguretat aposten per revisar apli per apli, assegurar-se que no tenen més permisos del compte i, en cas de no refiar-nos-en, reinstal·lar les aplicacions i esborrar les desconegudes. I finalment, segons les proves que es tinguin, es poden recopilar i presentar una denúncia a la policia. En paral·lel, es pot reclamar l'entitat bancària.