
Relació entre les places d'allotjament turístic i la població resident per secció censal. Font: Ajuntament de Barcelona
No obstant això, l'Estudi d'Urbanisme 300.000km/s –format per Pablo Martínez i Mar Santamaria- han reinterpretat aquest mapa obtenint resultats diferents. "El mapa oferia només les places hoteleres, però nosaltres hi hem afegit els llits d'apartaments turístics del portal AirB&B. D'altra banda, hem refinat el mètode de càlcul per a determinar la pressió turística, eliminant tot el que no és residència (com ara oficines, botigues, indústria, àrees esportives, etc.). El resultat és un mapa que mostra el nombre de turistes allotjats a un radi de 250 metres (més o menys dues illes de l'Eixample) sobre cadascuna de les parcel·les de la ciutat. Aquest mapa és completament diferent del que va presentar l'Ajuntament de Barcelona", explica a NacióDigital l'urbanista Pablo Martínez.
Segons la lectura que fa l'equip de 300.000Km/s, el punt calent es troba a la plaça Reial i els seus voltants, on també destaquen alguns dels pocs edificis residencials que sobreviuen a la Rambla. "La intuïció ja ens diu que aquest punt és normal per l'afluència de turisme que rep. Però, s'aprecien altres zones, com ara les illes de l'Eixample pròximes a la Ronda Sant Antoni, la part inferior de Gràcia, algunes illes molt concretes del Poblenou o fins i tot algun edifici proper a l'Estació de Sants són altres focus d'un problema que cal mesurar amb molta precisió, per tal de definir actuacions correctament orientades i eficients".
Pablo Martínez considera que si aquest document de diagnosi ha de servir per a definir estratègies, plans i accions encara s'ha de concretar més. La setmana passada es va presentar un altre plànol relacionat amb el Pla especial de regulació d’allotjaments turístics (PEUAT). És una primera proposta d'abordatge territorial de l'oferta existent.
Martínez considera que aquest nou plànol de la ciutat, amb tres el·lipses sobreposades, és molt indefinit per abordar una problemàtica tan important com aquesta. "El planejament es basa en les intuïcions, les idees i les ideologies però aquestes han d'estar correctament representades per a poder ser consensuades i portades a terme. Un ús incorrecte dels plànols no només ens pot portar a errors sinó a prendre decisions deliberadament esbiaixades. Si les vores del dibuix esdevenen difoses quan les problemàtiques són concretes no podrem definir un projecte de ciutat", ha afegit l'arquitecte de 300.000Kms/s.