El nombre d'accidents d'avió es redueix en un 27% la darrera dècada

El nombre de víctimes per milió de viatgers ha disminuït gairebé un 60% els últims deu anys en relació amb la dècada anterior | El terrorisme és la causa principal de mortalitat després de sis anys sense atacs

Publicat el 23 de maig de 2016 a les 16:16
Un avió de la companyia EgyptAir va estavellar-se dijous passat a Grècia. Les causes del sinistre encara són una incògnita. El desastre se suma a una llista que tots tenim present: l'accident de Germanwings a França, el cas de l'avió rus a la península del Sinaí o l'atac militar a Ucraïna.

En tots aquests casos, els mitjans de comunicació donen detalls durant dies per les circumstàncies anòmales en les quals es produeixen. Però sempre queda la pregunta de si els accidents aeris– entesos en el seu sentit més ampli com a col·lisions– són més freqüents ara que en els últims anys.  NacióDigital ha recopilat dades per tal de donar una resposta.

Mai no havia estat tan segur volar com els darrers deu anys

Malgrat l'increment del terrorisme, les dades mostren una realitat molt diferent a la impressió que la gent pot endur-se si es deixa guiar per les notícies d'accidents o atacs concrets: mai no havia estat tan segur volar com els darrers deu anys. El nombre d'accidents decreix progressivament des de fa dècades, una dada que juntament amb l'augment del nombre de passatgers per any, conclou amb un nombre de morts per cada milió de viatgers inferior al de dècades anteriors.

L'any passat es va tancar amb 898 víctimes mortals* distribuïdes en 121 accidents. Enguany, han mort 249 persones en 39 accidents. Tot apunta, doncs, que és possible reduir el mínim històric del 2004, quan van morir 767 persones.

(* Per víctimes mortals s'entén únicament les persones que anaven en l'aparell sinistrat)
 
CADA VEGADA HI HA MÉS ACCIDENTS AERIS?
 
 
Com pot comprovar-se als gràfics superiors, la tendència de les darreres dècades és d'una clara reducció del nombre de víctimes mortals, del nombre d'accidents i sobretot del nombre de morts per milió de viatgers. Les dades fan referència a tot tipus de col·lisions aèries arreu del món, ja siguin avions comercials o privats, així que recullen multitud d'accidents d'avionetes o avions privats, que sobredimensionen les xifres del que habitualment entenem com accidents aeris. Les xifres tan elevades dels anys quaranta del segle passat inclouen el gran nombre de desplaçaments i transports que es van efectuar durant la Segona Guerra Mundial. Cal puntualitzar que l'accident, de l'any passat, de la companyia GermanWings està tipificat com a causa de factor humà.

Comparant l'última dècada amb l'anterior, es pot observar que el nombre de víctimes mortals s'ha reduït en un 37,7%; el nombre d'accidents en un 27,1%, i el nombre de morts per cada milió de viatgers, en gairebé un 60%.

A l'hora de parlar de quines han estat les causes més freqüents de sinistres aeris, hi ha diferències molt significatives entre les dades històriques i les més recents, les corresponents al 2015. El terrorisme va ser la causa de mortalitat més freqüent l'any passat, amb 233 víctimes, més del 33%, quan històricament les morts associades a atacs terroristes i sabotatges amb prou feines superaven el 8%.

El factor humà passa de gairebé un 45% a un 25%, i el percentatge corresponent a fallades tècniques s'incrementa del 20% al 29%. Els accidents per meteorologia adversa també han disminuït, passant d'un 8,7% a un 5,2%. Cal destacar que en el període 2008-2013 no es van produir atacs terroristes ni sabotatges, i que ha estat aquests dos darrers anys quan s'ha disparat el nombre de morts associades, ocupant la primera i segona posició en causa de mortalitat els anys 2015 i 2014, respectivament.


Consulta les dades

Data World Bank

Bureau of Aircraft Accidents Archives