Segons un estudi, la IA està transformant el consum i aquesta tecnologia ja impulsa vuit de cada deu compres que s'han fet durant la campanya de Nadal. L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que cada persona s'ha gastat durant aquestes festes al voltant de 745 euros, 10 més que fa un any, i la meitat d'aquests diners ha anat a parar a regals. En aquesta despesa, la intel·ligència artificial ha jugat un paper important perquè ha ajudat els consumidors a trobar inspiració, buscar productes i trobar ofertes.
Aquests algoritmes de recomanació que es calcula que han estat al darrere d'un 80% de les compres es fan "molt evidents" en els portals de vendes en línia (és el cas, per exemple, de buscar un producte a Amazon i que de cop els suggeriments que apareixen són de productes similars). "Ara qui ens coneix millor és Google o Amazon", alerta l'enginyer, que assegura que aquesta tecnologia utilitzada a la contra "pot crear societats molt distòpiques".
El petit comerç no té a l'abast aquesta eina
En el cas del comerç, el director de l'àrea de tecnologies digitals d'Eurecat, Joan Mas, explica que la intel·ligència artificial té "moltes aplicacions", més enllà dels recomanadors. Segons detalla, es tracta de qüestions relacionades amb la gestió dels estocs, el monitoratge de preus de la competència, la presa de decisions a partir de campanyes de venda anteriors o la interacció amb els clients, entre altres.
Els experts admeten que l'ús d'aquesta tecnologia "no està a l'abast de qualsevol" i són les grans multinacionals les que més avantatges n'han tret. Els petits comerços, però, també l'han utilitzat per acostar-se als consumidors potencials, per exemple amb campanyes publicitàries a les xarxes socials segmentades per audiència, per evitar estar en una "situació de desavantatge".