Primer cas de cura del VIH amb un trasplantament de medul·la amb cèl·lules de cordó umbilical

Es tracta de la quarta pacient que supera la malaltia, tot i que amb un mètode diferents dels anteriors

Publicat el 16 de març de 2023 a les 17:05
La "Pacient de Nova York" s'ha convertit en la quarta persona que es cura del VIH -després del pacient de Berlín, el de Londres i el de Düsseldorf- i en la primera que ho fa gràcies a un trasplant de medul·la òssia a partir de cèl·lules d'un cordó umbilical, en comptes d'un donant adult. Com en els tres precedents, la dona també patia un càncer -ella, de sang- i l'operació li ha permès superar les dues malalties.

Després de 30 mesos sense rastre del virus ni medicació antiretroviral, l'autora de l'estudi publicat a la revista Cell, la metgessa especialista de la Universitat de Califòrnia, Ybonne Bryson, parla de "remissió i possible cura", a l'espera de la progressió futura. Aquest nou cas no suposa, però, cap avenç en el tractament de la infecció, però obre la porta a noves estratègies en el camp de l'oncologia, per als malalts de càncer que necessitin ser trasplantats.

[noticiadiari]2/253968[/noticiadiari]
La infecció del virus de la sida és, avui, incurable. No existeix una vacuna preventiva ni medicaments que permetin acabar amb la malaltia, i la pràctica totalitat de les 38 milions de persones que la pateixen arreu del món s'han de conformar a controlar el seu avenç a partir de tractaments antiretrovirals que rebaixen la càrrega viral. El trasplant de cèl·lules mares està reservat per a pacients amb tumors que no responen a altres teràpies, ja que es tracta d'una pràctica molt agressiva.

[plantillavirals]