Què he de fer si el meu vol es cancel·la per una vaga?

En un estiu marcat per les vagues de tripulants de cabina de les aerolínies cal estar preparat i conèixer quins drets tenen els consumidors

Publicat el 13 de juliol de 2022 a les 14:32
Aquest estiu de retorn a la plena normalitat i amb els aeroports plens a vessar, donat el gran trànsit de turistes que venen a casa nostra, així com de l'augment de viatges per part dels catalans, s'està veient tacat per les vagues de tripulants de cabina de les aerolínies. En alguns casos, per sort, els vols pateixen retards, però en d'altres, s'acaben cancel·lant

Ara, les cancel·lacions, els canvis de vol, els retards o les pèrdues de connexions s'han convertit en imprevistos gairebé previsibles. Cal, doncs, anar preparat i conèixer quins drets tenim els consumidors si ens trobem en una situació similar aquest estiu. Quan es pot reclamar? He de fer alguna cosa específica?
[intext1]
Quan el personal de les aerolínies fa vaga, la companyia té l'obligació de compensar els clients. La compensació, però, varia segons quan s'ha comunicat la cancel·lació del vol. Si s'ha avisat amb un marge superior als 14 dies, l'aerolínia només ha de tornar els diners del vol o oferir una alternativa que satisfaci l'usuari. L'única excepció és per als viatgers que han contractat els vols mitjançant una agència: en aquest cas, l'aerolínia està obligada a oferir una altra manera per arribar al destí.

Ara bé, quan la cancel·lació s'ha comunicat amb menys de 14 dies de marge, la companyia haurà d'oferir una compensació superior. En primer lloc, una quantitat de diners estipulada, sumada a un vol alternatiu com més aviat millor. A més, també s'haurà de fer càrrec de la manutenció i l'allotjament dels passatgers fins que no tinguin vol nou.
[intext2]
Els viatgers que tenen reservats vols connectats poden patir la pèrdua del segon després d'un retard o canvi en el primer. En cas de fer els dos vols amb la mateixa companyia, aquesta ha de garantir una alternativa que encaixi amb les necessitats dels viatgers o tornar els diners de tota la reserva. D'altra banda, si cada vol és amb una companyia diferent, l'usuari no té dret a compensació econòmica ni tampoc a vols alternatius.

[despiece][h3]Quines aerolínies han convocat vagues?[/h3][nointext]
  • Ryanair. La companyia francesa ja té programats, almenys, tres blocs de dies de vagues durant el juliol. Són del dimarts 12 al divendres 15, del dilluns 18 al dijous 21 i del dilluns 25 al dijous 28.
  • EasyJet. Les tres bases de la companyia a l'Estat -Barcelona, Màlaga i Palma- es veuran afectades pels retards i cancel·lacions programats. Seran els caps de setmana del 15 al 17 i del 29 al 31 de juliol.
  • Lufthansa. L'aerolínia alemanya preveu cancel·lar una cinquena part dels vols que surtin de Frankfurt i de Munic durant les setmanes de juliol. Passa el mateix amb la seva filial, Brussels Airlines, que anul·larà un 6% dels vols de l'estiu.
  • Scandinavian Airlines. Fins a 900 pilots de SAS estan en vaga i han provocat reduir a la meitat els vols de la companyia durant l'estiu.[/despiece]
[intext3]
[plantillavirals]