Quins són els aliments que més augmenten de preu a les portes de Nadal, segons l'OCU?

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) alerta als clients a l'hora d'omplir el cistell de la compra a última hora

L'increment dels preus dels 16 productes que integren la cistella nadalenca s'ha accelerat
L'increment dels preus dels 16 productes que integren la cistella nadalenca s'ha accelerat | TarragonaDigital
Nació
23 de desembre del 2023
Actualitzat el 07 de març del 2024 a les 12:37h

Els percebes, les cloïsses i el lluç són els aliments que més augmenten de preu a les portes dels dies de Nadal. Quan només falten 24 hores pel sopar del dia vint-i-quatre de desembre i un parell de dies pel gran dinar de Nadal, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) alerta als clients a l'hora d'omplir el cistell de la compra a última hora. En el seu estudi, també assenyala quins són els aliments o productes que descendeixen de preu: la pinya i la llombarda són els que registren la rebaixa més gran.

En concret, els percebes és el producte que més ha augmentat de preu respecte a la primera presa del 25 de novembre després d'incrementar-se en un 68,8%, seguit per les cloïsses (+36,9%), el lluç (+29,7%), les ostres (+11,6%), el besuc (+8,6%), el llobarro (7,6%) i el xai (+6,8%).En cas contrari, els que més baixen de preu són la llombarda (-6,1%), seguit per la pinya (-5,5%), els llagostins (-4,5%) i les angules (-1,7%).

En comparació al 2022, els llagostins, les angules, el pernil, el llobarro i les ostres són els productes més econòmics, mentre que el goràs, el lluç, la llombarda i la pularda, aliment típicament nadalencs, no han evolucionat respecte a l'any passat.A més, el sopar de Nadal d'aquest any costa de mitjana un 1,2% més que el 2022 i, si es compara amb el 2015, els preus mitjans han pujat més d'un 47% en nou anys.

Segons l'OCU, l'increment dels preus dels 16 productes que integren la cistella nadalenca s'ha accelerat les darreres setmanes.Aquesta tria de productes la realitza l'entitat des de fa anys, realitzant un estudi sobre quins són els aliments que més apareixen a les taules dels usuaris de tot l'Estat. De mitjana, aquests productes estan un 10% més cars que en el moment de la primera presa de preus, i costen gairebé un 5% que fa tot just 10 dies.