14
de novembre
de
2017, 18:20
Actualitzat:
18:38h
Una ciutat intel·ligent hauria de ser aquella que pot oferir tots els serveis amb una eficiència molt alta, amb l'objectiu d'estalviar recursos energètics. Encara no existeixen aquests entorns urbans totalment controlats per la tecnologia, però no trigaran molts anys.
Des que el 2011 es va celebrar a Barcelona la primera edició de l'Smart City Expo World Congress (SCEWC), fins avui, el sector s'ha abocat a digitalitzar tots els processos, mecànics i manuals, per tal de poder captar dades que ajudin en la construcció de les ciutats del futur. Enguany, es preveu que passin pel recinte Gran Via de Fira Barcelona uns 17.000 assistents.
Els fanals, els primers intel·ligents
Els fanals intel·ligents van ser el primer element diferenciador de les ciutats smart. Funcionen amb tecnologia LED i, des de fa anys, fan possible un estalvi de consum elèctric. "A Barcelona els trobem al Paral·lel, un tram de la Diagonal i el Passeig de Gràcia. Disposen de sensors que controlen i graduen els nivells lumínics en funció de la intensitat dels cotxes", explica Salvador Roura, administrador de Salvi, l'empresa catalana de quarta generació que va dissenyar els emblemàtics bancs fanals de l'avinguda. "Roma també és una ciutat molt intel·ligent, diria que una de les que més ha evolucionat en aquest sentit".
Salvi ha estat qui ha dotat d'il·luminació intel·ligent al túnel més gran que s'ha fet a les Illes Canàries, de sis quilòmetres d'extensió. "Als túnels és molt important l'entrada, perquè els cotxes entren amb llum solar. En funció de si està núvol o assolellat, automàticament es gradua la llum interior, gràcies a una càmera amb sensors que fa variar la potència. L'estalvi és enorme".
Demanar un taxi aeri amb una app
Després de la il·luminació, els transports són el sector més avançat a pensar com seran els desplaçaments del futur. Ens podem traslladar a l'imaginari de les pel·lícules de ciència-ficció on els vehicles voladors són, potser, l'element que més ens atrau pel simple fet que encara no són una realitat. No obstant això, des de l'estand del govern de Dubai asseguren que molt aviat veurem taxis aeris que ens facilitaran a les grans ciutats. Ells han dissenyat un prototip, amb tecnologia alemanya, anomenat Volocopter, i que en cinc anys ja serà una realitat.
"Té forma d'helicòpter i per ara només és per a dues persones. Però també s'està fabricant un per a quatre passatgers. En aquests moments estem amb la regulació, les estacions aèries, en el cost per viatge, etc.", explica Maitha Al Tunaji de Smart Dubai. "Des de l'app Shail, l'usuari marca la ruta que vol fer i es desplega un llistat de transports de la ciutat: des del metro o bus, fins a Über o un taxi aeri. Al costat pot veure el cost i el temps d'espera". Tot molt senzill i pràctic. Al Tunaji explica que un trajecte en un taxi volador potser surt més car que en un convencional, "però si un tens pressa o vols gaudir d'una altra vista, ho pagaràs. És com anar en un cotxe normal o una limusina. El preu és diferent però l'experiència també".
Els drons, cada cop més pràctics
I un altre vehicle, aquest no de passatgers, que està evolucionant molt són els drons. Cada cop amb aplicacions més pràctiques per a tot tipus de sectors professionals. Parlem d'aparells molt sofisticats, no per a ús individual ni d'entreteniment, sinó com complement per enregistrar programes de televisió a més de 120 metres d'altura, o mapejar una àrea terrestre amb finalitats diverses.
"A part de sensors fotogràfics, també es poden fer projectes de fotografia aèria per ortofotos amb un nivell de detall extrem, de manera que es puguin veure objectes d'un centímetre. També hi ha altres amb aplicacions per a obra civil i cartografies de molta precisió", explica Lucas Martínez, de l'empresa catalana SITEP, que es dedica al mobile mapping amb drons.
Un dron d'ús individual, per fer imatges i poc més, es pot comprar per 3.000 euros. "Però un de professional costarà a partir de 20.000 a 100.000 euros. El preu no baixarà, però sí que milloraran les prestacions", explica Martínez. "Encara estem en una primera fase de fabricació dels drons. S'han de veure sistemes de posicionament i d'orientació molt més precisos".
"Totes les bicicletes de Copenhaguen són nostres també però ja fa anys que vam deixar els dissenys de vehicles públics i ens dediquem als corporatius". El casc fa de control d'usuari i desactiva l'ancoratge. "Les bateries gairebé no es veuen, i en el moment que deixes la bicicleta comença a carregar-se". A Sant Cugat o Sant Just Desvern ja es poden veure aquests vehicles individuals intel·ligents.
Cotxes autònoms, per a quan?
Encara no se sap ben bé quan circularan els cotxes autònoms pels nostres carrers, tot i que els models de Tesla ja han revolucionat només situant-nos en una conducció sense volant ni pedals. El Centre de Visió per Computador (CVC) de la UAB presenta en aquesta sisena edició de l'Smart City Expo un simulador per donar instruccions als algoritmes d'un cotxe autònom. "Hem portat un prototip de cotxe smart perquè aprengui a conduir en totes les diferents situacions: en funció de la meteorologia, o del traçat de la ciutat, o de la il·luminació", explica Alexandra Canet, responsable de comunicació del Centre de Visió.
"La intel·ligència artificial, basada en algoritmes, és capaç d'aprendre d'ella mateixa. Es pot ajustar amb el seu ús", afegeix Canet. "Després d'instruir el simulador, s'ha de posar a prova el vehicle. El CVC només investiguen en la part de la visió però els cotxes també van dotats de sensors. "El volant serà igualment necessari perquè la persona sempre voldrà tenir la sensació de control". Segons la responsable de comunicació de CVC ens falten uns quants anys perquè tots aquests prototips passin a ser comercials, però cada any que passen tenen més clar com funcionaran.
Smart en tot
Les ciutats intel·ligents estan en plena construcció. En aquest article només s'han repassat algunes innovacions en mobilitat, però cal pensar-hi des de les connexions elèctriques de tot l'entramat urbà, fins a solucions de neteja de carrers o clavegueram, la recollida de residus, o plataformes de gestió intel·ligent per optimitzar recursos globals.
En l'àmbit domèstic i individual, la roba amb sensors, la robòtica i la programació d'aparells, la Internet de les Coses, on tots els objectes estan connectats i recopilen dades per ser després analitzades també formen part dels entorns smart. D'altra banda, a les escoles s'ensenyarà a les noves generacions a adaptar-se a aquests entorns intel·ligents on creixeran i als aparells amb els quals interactuaran.
La sisena edició del Smart City Expo World Congress (SCEWC) tancarà les seves portes aquest dijous 16 de novembre. Un any més, el recinte Gran Via compta amb una participació altíssima d'empreses i institucions que han vingut a presentar les novetats en la construcció de ciutats intel·ligents. Enguany 700 ciutats de més de 120 països, 670 expositors i 420 ponents passaran pel pavelló de Fira Barcelona.
Des que el 2011 es va celebrar a Barcelona la primera edició de l'Smart City Expo World Congress (SCEWC), fins avui, el sector s'ha abocat a digitalitzar tots els processos, mecànics i manuals, per tal de poder captar dades que ajudin en la construcció de les ciutats del futur. Enguany, es preveu que passin pel recinte Gran Via de Fira Barcelona uns 17.000 assistents.
Els fanals intel·ligents capten amb sensors la intensitat del trànsit Foto: Salvi
Els fanals, els primers intel·ligents
Els fanals intel·ligents van ser el primer element diferenciador de les ciutats smart. Funcionen amb tecnologia LED i, des de fa anys, fan possible un estalvi de consum elèctric. "A Barcelona els trobem al Paral·lel, un tram de la Diagonal i el Passeig de Gràcia. Disposen de sensors que controlen i graduen els nivells lumínics en funció de la intensitat dels cotxes", explica Salvador Roura, administrador de Salvi, l'empresa catalana de quarta generació que va dissenyar els emblemàtics bancs fanals de l'avinguda. "Roma també és una ciutat molt intel·ligent, diria que una de les que més ha evolucionat en aquest sentit".
Salvi ha estat qui ha dotat d'il·luminació intel·ligent al túnel més gran que s'ha fet a les Illes Canàries, de sis quilòmetres d'extensió. "Als túnels és molt important l'entrada, perquè els cotxes entren amb llum solar. En funció de si està núvol o assolellat, automàticament es gradua la llum interior, gràcies a una càmera amb sensors que fa variar la potència. L'estalvi és enorme".
Volocopter, el prototip de taxi volador de Dubai que s'exposa a l'Smart City Expo
Demanar un taxi aeri amb una app
Després de la il·luminació, els transports són el sector més avançat a pensar com seran els desplaçaments del futur. Ens podem traslladar a l'imaginari de les pel·lícules de ciència-ficció on els vehicles voladors són, potser, l'element que més ens atrau pel simple fet que encara no són una realitat. No obstant això, des de l'estand del govern de Dubai asseguren que molt aviat veurem taxis aeris que ens facilitaran a les grans ciutats. Ells han dissenyat un prototip, amb tecnologia alemanya, anomenat Volocopter, i que en cinc anys ja serà una realitat.
"Té forma d'helicòpter i per ara només és per a dues persones. Però també s'està fabricant un per a quatre passatgers. En aquests moments estem amb la regulació, les estacions aèries, en el cost per viatge, etc.", explica Maitha Al Tunaji de Smart Dubai. "Des de l'app Shail, l'usuari marca la ruta que vol fer i es desplega un llistat de transports de la ciutat: des del metro o bus, fins a Über o un taxi aeri. Al costat pot veure el cost i el temps d'espera". Tot molt senzill i pràctic. Al Tunaji explica que un trajecte en un taxi volador potser surt més car que en un convencional, "però si un tens pressa o vols gaudir d'una altra vista, ho pagaràs. És com anar en un cotxe normal o una limusina. El preu és diferent però l'experiència també".
Dron hexacòpter de sis motors per fer projectes de vídeo
Els drons, cada cop més pràctics
I un altre vehicle, aquest no de passatgers, que està evolucionant molt són els drons. Cada cop amb aplicacions més pràctiques per a tot tipus de sectors professionals. Parlem d'aparells molt sofisticats, no per a ús individual ni d'entreteniment, sinó com complement per enregistrar programes de televisió a més de 120 metres d'altura, o mapejar una àrea terrestre amb finalitats diverses.
"A part de sensors fotogràfics, també es poden fer projectes de fotografia aèria per ortofotos amb un nivell de detall extrem, de manera que es puguin veure objectes d'un centímetre. També hi ha altres amb aplicacions per a obra civil i cartografies de molta precisió", explica Lucas Martínez, de l'empresa catalana SITEP, que es dedica al mobile mapping amb drons.
Un dron d'ús individual, per fer imatges i poc més, es pot comprar per 3.000 euros. "Però un de professional costarà a partir de 20.000 a 100.000 euros. El preu no baixarà, però sí que milloraran les prestacions", explica Martínez. "Encara estem en una primera fase de fabricació dels drons. S'han de veure sistemes de posicionament i d'orientació molt més precisos".
Bicicleta elèctrica, que es carrega la bateria mentre està aparcada Foto: Urbikes
Una bicicleta elèctrica amb sensors
I seguim amb la mobilitat perquè dins del disseny de vehicles no podia faltar la bicicleta de ciutat, amb aspecte urbà, amb motor i totalment intel·ligent. "Es controla per una app de mòbil, tant per desfer l'ancoratge com per agafar el casc que també porta sensors", explica el fundador d'Edu Sentis d'Urbikes."Totes les bicicletes de Copenhaguen són nostres també però ja fa anys que vam deixar els dissenys de vehicles públics i ens dediquem als corporatius". El casc fa de control d'usuari i desactiva l'ancoratge. "Les bateries gairebé no es veuen, i en el moment que deixes la bicicleta comença a carregar-se". A Sant Cugat o Sant Just Desvern ja es poden veure aquests vehicles individuals intel·ligents.
Prototip de cotxe intel·ligent del Centre de Visió per Computadors
Cotxes autònoms, per a quan?
Encara no se sap ben bé quan circularan els cotxes autònoms pels nostres carrers, tot i que els models de Tesla ja han revolucionat només situant-nos en una conducció sense volant ni pedals. El Centre de Visió per Computador (CVC) de la UAB presenta en aquesta sisena edició de l'Smart City Expo un simulador per donar instruccions als algoritmes d'un cotxe autònom. "Hem portat un prototip de cotxe smart perquè aprengui a conduir en totes les diferents situacions: en funció de la meteorologia, o del traçat de la ciutat, o de la il·luminació", explica Alexandra Canet, responsable de comunicació del Centre de Visió.
"La intel·ligència artificial, basada en algoritmes, és capaç d'aprendre d'ella mateixa. Es pot ajustar amb el seu ús", afegeix Canet. "Després d'instruir el simulador, s'ha de posar a prova el vehicle. El CVC només investiguen en la part de la visió però els cotxes també van dotats de sensors. "El volant serà igualment necessari perquè la persona sempre voldrà tenir la sensació de control". Segons la responsable de comunicació de CVC ens falten uns quants anys perquè tots aquests prototips passin a ser comercials, però cada any que passen tenen més clar com funcionaran.
L'estand d'Smart Catalonia concentra les empreses catalanes més innovadores
Smart en tot
Les ciutats intel·ligents estan en plena construcció. En aquest article només s'han repassat algunes innovacions en mobilitat, però cal pensar-hi des de les connexions elèctriques de tot l'entramat urbà, fins a solucions de neteja de carrers o clavegueram, la recollida de residus, o plataformes de gestió intel·ligent per optimitzar recursos globals.
En l'àmbit domèstic i individual, la roba amb sensors, la robòtica i la programació d'aparells, la Internet de les Coses, on tots els objectes estan connectats i recopilen dades per ser després analitzades també formen part dels entorns smart. D'altra banda, a les escoles s'ensenyarà a les noves generacions a adaptar-se a aquests entorns intel·ligents on creixeran i als aparells amb els quals interactuaran.
La sisena edició del Smart City Expo World Congress (SCEWC) tancarà les seves portes aquest dijous 16 de novembre. Un any més, el recinte Gran Via compta amb una participació altíssima d'empreses i institucions que han vingut a presentar les novetats en la construcció de ciutats intel·ligents. Enguany 700 ciutats de més de 120 països, 670 expositors i 420 ponents passaran pel pavelló de Fira Barcelona.