El Fòrum Ondara anima als fidels a votar «sense por i amb esperança»

Publicat el 22 de setembre de 2015 a les 20:58
Actualitzat el 24 de setembre de 2015 a les 10:31
En vigílies de la cita electoral del 27-S, el col·lectiu de capellans del bisbat de Solsona, Fòrum Ondara, ha publicat un document a la seva pàgina web on intenta combatre la por i les amenaces que s'han abocat els darrers dies.
El document remarca que "estem vivim un moment històric transcendental molt important a Catalunya" i com van fer en un document anterior fa tres anys, lamenten les amenaces i manipulacions  que van a més en unes eleccions "que tothom veu com a decisives".
Per tot això, amb serenitat considerant bones totes les opinions que es manifesten de manera pacífica i respectuosa a favor del drets de les persones i dels pobles, "animem a tots els qui ens escolten a no tenir por, que amenaçar és la manera antidemocràtica que utilitzen els que no saben trobar raons per dialogar. I, sobretot, us animem a tenir esperança en un futur millor treballant per una Catalunya pacífica, respectuosa, democràtica i, si així ho decideix la majoria, independent al servei 
de tots els ciutadans sense exclusió de ningú".Acaben demanant que es voti "sense por i amb esperança".

Fidels i esperançats 
Missatge del Fòrum Ondara davant les eleccions al Parlament 2015 
Estem vivim un moment històric transcendental molt important a Catalunya. No hi ha dubte que els esdeveniments a moltes persones els produeix perplexitat, a d’altres por i a d’altres esperança. Nosaltres, sacerdots del bisbat de Solsona, des de fa temps hi estem reflexionant i volem compartir les nostres reflexions amb la gent de les nostres parròquies i del nostre bisbat i en general amb totes les persones de bona voluntat. 
Ja fa tres anys vam publicar un manifest en què analitzàvem la situació i denunciàvem les manipulacions, les falsedats i les amenaces davant d’un moviment democràtic i pacífic com el que es viu a Catalunya.
Actituds antidemocràtiques que –dèiem– “intenten atemorir el poble, perquè acoti una vegada més el cap, perquè calli i continuï la dependència”. També instàvem a no tenir por a manifestar pacíficament i democràtica la nostra voluntat. Avui veiem que la cosa va a més davant unes eleccions al Parlament 
que tothom veu com a decisives. 
La trajectòria històrica de Catalunya (fem nostre el resum històric del professor Flocel Sabaté que adjuntem en el document), la seva cultura, la seva llengua i la seva identitat fan del nostre país una nació, tan digna com qualsevol altra de ser respectada, de ser escoltada i de decidir el seu futur. No voler veure i escoltar la veu de tantes de persones que surten al carrer a manifestar-se cada 11 de setembre de la manera com es fa des de fa anys, és un error polític de molta gravetat. 
Des de la serenitat de la nostra fe, davant la realitat que vivim i considerant bones totes les opinions que es manifesten de manera pacífica i respectuosa a favor del drets de les persones i dels pobles, animem a tots els qui ens escolten a no tenir por, que amenaçar és la manera antidemocràtica que utilitzen els que no saben trobar raons per dialogar. I, sobretot, us animem a tenir esperança en un futur millor treballant per una Catalunya pacífica, respectuosa, democràtica i, si així ho decideix la majoria, independent al servei 
de tots els ciutadans sense exclusió de ningú. Davant les properes eleccions, preguntem-nos què puc fer jo a favor de Catalunya en aquest moment històric que vivim i votem sense por i amb esperança! 

Resum històric de la trajectòria de Catalunya 
Professor Flocel Sabaté * 
- Entre els segles IX i XI es forma el territori i la llengua catalanes, per una evolució 
pròpia a l’extrem dels dominis cristians de l’Imperi carolingi i en el veïnatge amb el 
territori islàmic que ocupava la Península Ibèrica.
- Només entrar en el segle XII aquest conjunt de terres i les persones que l’ocupen són 
percebudes amb un singularitat pròpia. Per això és a l’estranger –en concret a Pisa en
entrar al segle XII– que s’utilitza per primer cop el gentilici “catalans” i el corònim 
“Catalunya” per parlar de les gents i terres d’aquests territoris. 
- En el segle XII es completa la cohesió política al voltant del comte amb major vigor, que 
és el de Barcelona, el qual alhora hi suma la corona reial d’Aragó. Per això parlem de 
“Corona d’Aragó”, a manera d’unitat dinàstica a la que s’afegeixen més territoris en el 
segle XIII, sobretot València i Mallorca. 
- Catalunya s’articula amb institucions pròpies en els segles XIII i XIV, garantint així un 
ple govern propi d’Estat en tots els aspectes: compta amb un parlament o corts 
pròpies i absolutament totes les institucions de govern i gestió en tots els aspectes. 
- En aquest context, la feblesa del rei, que té poques bases jurisdiccionals i fiscals, 
accentua la seva dependència dels estaments (nobles, burgesos i Església). És un 
model molt propi de l’Edat Mitjana i que és molt paradigmàtic a Catalunya. Això fa que 
el govern sigui molt pactat i acordat entre el rei i els representants dels “estaments”. 
Aquests es presenten com a representants de la “terra” o de la “nació catalana”. 
- Quan els burgesos, al parlament o corts, negocien amb el rei, sempre, doncs, diuen fer-
ho en nom de la terra o la nació catalana. Aquesta representativitat no és democràtica, 
perquè defensaven els seus interessos de grup, però invoca la unitat del país, i per això 
és molt important per a la cohesió de Catalunya. 
- Des del segle XIV sempre es parla de Catalunya om a “nació” i com a tal es parla de les 
característiques de la nació catalana en la vida quotidiana (l’escriptor franciscà 
Eiximenis, per exemple, parla de com és la nació catalana en el beure, el menjar...) i es 
fan símils corporis amb molta naturalitat: els bisbe de Girona Margarit diu, en el segle 
XV, que la nació catalana plora com una vídua desconsolada quan el rei fa estades 
massa llargues a Itàlia, per indicar que els assumptes d’aquí queden poc atesos. 
Igualment, els representats que a l’estranger vetllen pels mercaders –l’inici de la 
representació diplomàtica– són ‘els cònsols de la nació catalana’... Podríem aportar 
centenars d’exemples sobre la pràctica i ús de l’expressió nació catalana als segles XIV i 
XV. 
- A finals del segle XV es produeix la unió dinàstica entre les corones d’Aragó i de 
Castella. En principi és una unió dinàstica, on cada territori ha de conservar les seves 
institucions. Tanmateix, la llengua i cultura castellana van assolint més prestigi i es va 
imposant la idea d’unitat d’Espanya sobre el model castellà. 
- Conseqüentment, en els segles XVI i XVII van creixent tensions entre el model 
participatiu medieval de Catalunya, en què el govern s’efectua entre el rei i els 
representants de la nació catalana, que entra en col·lisió amb fórmules cada cop més 
absolutistes i centralitzades promogudes des de Castella. 
- Tot això culmina en la guerra de 1700-1714, quan aprofitant l’entrada de la nova 
dinastia dels borbons se suprimeixen les institucions catalanes d’origen medieval i 
s’imposa una uniformització castellana. 
- Al llarg del segle XIX es produeixen diverses discussions sobre com crear la cohesió 
nacional d’Espanya. Es discuteix si promoure un model plural i divers o un altre 
d’unificat al voltant de Castella i el castellà. Finalment, el 1875 es tanca aquesta 
discussió i es defineix i promou l’Estat-nació de Espanya sota la cultura, llengües i 
identitats castellanes. Tots els territoris han d’acceptar aquest model. 
- El fet que Catalunya en aquells moments tingui una forta singularitat econòmica i 
social (l’únic territori industrialitzat a Espanya, moviments obrers, Renaixença
cultural...) mena a un desencaix amb el model oficial, expressada reiteradament en 
diferents manifestos i vagament resposta per l’Estat al llarg del segle XX mitjançant 
alguns breus moments d’acceptació de la singularitat (Mancomunitat, autonomia 
durant la Segona República o en el període democràtic a partir de 1980). 
- Des d’un punt de vista històric i atès aquest recorregut, el que més sobte en ple segle 
XXI és la insistència per part del govern d’Espanya en el model d’Estat del segle XIX 
malgrat que sempre s’ha evidenciat el seu desencaix amb la realitat social i identitària 
de territoris com Catalunya i malgrat que des de finals del segle XX molts tèorics, des 
de la sociologia, l’antropologia, la història o la politicologia, han insistit en fórmules 
plurals de govern, acceptant la diversitat i pluralitat sota conceptes més basats en la 
noció de ciutadania. 
__________________ 
* Catedràtic d'Història Medieval i professor a la Universitat de Lleida