C-16 o no ser

Si penseu a desdoblar no us descuideu de rebentar el que faci falta, especialment les zones d’interès natural

04 d’agost de 2014
Hi ha en marxa, de fa temps, el projecte de nova carretera entre el Túnel del Cadí i Berga, arteria principal de l’Alt Berguedà, el que en diríem la nostra sortida al mar vaja. La cosa va d’experts, i no voldria interferir en la vostra tasca, però no em puc estar de posar tota la meva experiència com a tripulant de vehicles de quatre rodes i estadista de l’asfalt a la vostra disposició, en definitiva, es tracta d’aportar una sèrie d’idees que poden ajudar a avançar en el bon sentit i pel bon camí aquest projecte que ja ens veiem a venir.  

Un primer punt a tenir en compte i que m’agradaria traslladar-vos és que penseu a fer les sortides corresponents als pobles que toquen. Sí, ja sé que això encarirà el projecte, però ens aniria molt bé als d’aquí dalt tenir certa connexió, encara que sigui indirecta, com es va fer en alguns pobles del baix Berguedà.  

Una altra innovació que vam estar discutint amb els meus avis, tot dinant, podria ser la d’afegir des de Berga i cada 500 metres quina distància resta per arribar a la Cerdanya, a més d’incorporar un carril segregat pels andorrans i els frisats dels divendres, aquestes mesures, de ben segur, contribuirien en la fluïdesa del trànsit, bé, això diu la meva àvia.  

És una llàstima haver d’avortar el projecte de fer-hi un teleesquí al voral dret que de ben segur teníeu entre mans abans del nyap de les Olimpíades d’hivern, però us aconsellaria que hi deixéssiu l’espai reservat per a aquesta empresa, no fos cas que us donés per fer-hi una via verda o qualsevol altre bestiesa.
 
Si penseu a desdoblar no us descuideu de rebentar el que faci falta, especialment les zones d’interès natural, això donarà ambient i propaganda periòdica a tot el país de com van les obres.  I si per casualitat heu d’abandonar algun tram de carretera vella no patiu, es pinta una mica i s’hi fan parcs, això ja s’ha provat amb èxit en alguna població de la zona.

Sobretot no la feu bé a la primera, seria un error. Està demostrat que una obra mal planificada i mal feta genera al cap de poc temps reformes i més obres, i això vol dir feina per a molts, que per si sol ja ho justificaria tot, ja ho sabeu, però és que a més anirien a parar uns cèntims a la butxaca d’alguns i això segur que us sembla més interessant.

Sé que esteu patint perquè si tot això tira endavant tindreu un excedent de cons difícil de gestionar. Tranquils, llavors arribarà l’hora d’utilitzar-los els diumenges a certes viles, col·locant-los ordenadament aconseguireu que els cotxes que no volen fer cua puguin fer drecera creuant els pobles a tota velocitat i de forma segura, evitant aquella imatge tan típica dels avis saltant a la vorera per salvar la vida.  

Quina ironia que ara que fa cent anys del primer passatger de tren a l’Alt Berguedà, no tinguin vostès altre feina que reparar una carretereta plena de corbes, túnels i accidents, i que el tren a hores d’ara es vegi més lluny que la construcció d’un Corte Inglés a Sant Jaume de Frontanyà. Aquest cop, malauradament, la llum al final del túnel no serà pas la d’un tren.