Aquesta passada setmana hem tingut un incident més a l'estació de busos de Berga, situada al Passeig de la Pau, en un lloc que tots estem d'acord que és inadequat i amb unes instal·lacions que són indignes per una ciutat com Berga. En el que ja no estem tots d'acord, i fa massa anys que això dura, és on cal ubicar la nova estació d'autobusos. I això ha de ser primordial per resoldre un greu problema de ciutat i de comarca.
Mentre anem fent manifestos i signant mocions que reclamem millores en el servei de transport públic, a Barcelona es deuen fer un fart de riure pensant que els reclamem una millora que té com a punt cabdal tenir al Berguedà una estació digna del seu nom. Una estació que, a més, ens paga la Generalitat, i no es fa per què a casa som totalment incapaços des de fa quinze anys de decidir on la posem.
La ciutat té diversos llocs on una estació pot estar ubicada. Llocs cèntrics i que encaixin amb el pla de mobilitat amb projecte en pot tenir dos. Però llocs cèntrics i amb projecte executiu, ara mateix en tenim un: el de la Rasa dels Molins sud.
Si analitzem tècnicament les dues ubicacions, Font del Ros i Rasa dels Molins, podem tenir en ambdós casos una sèrie de pros i contres. De fet, hi ha un estudi que els detalla. Però en el que no hi ha dubte raonable, segons el nostre punt de vista, és en dos temes vitals: en el temps d'execució i en l'impacte positiu que el projecte pot representar per la ciutat.
El temps d'execució és absolutament favorable al projecte de la Rasa dels Molins. Amb una modificació puntual de normes que depèn de l'Ajuntament es pot desencallar. En canvi, el projecte de la Font del Ros és molt antic i, per tant, s'ha de fer un executiu nou. A més, al nostre entendre, presenta un greu problema urbanístic i que a la ciutat de Berga ja hem patit massa vegades: posem un equipament públic en una zona no desenvolupada, amb els problemes posteriors que això comporta.
Pel que fa a un gran projecte de ciutat, nosaltres creiem que l'afavoreix molt ubicar l'estació a la Rasa del Molins. Sense un projecte que faci de catalitzador, l'immens forat negre que la Rasa dels Molins representa pel desenvolupament urbanístic de Berga continuarà sense solució.
Amb la construcció de l'estació ens hem de conjurar tots, i és possible fer-ho per urbanitzar la sortida de la Rasa del Molins al carrer Gósol, tapant la zona sud de la Rasa. Amb la necessitat de fer-ho per la construcció de l'estació, serà difícil entomar aquesta obra, però sense aquest impuls serà impossible a curt i mitjà termini, i molt difícil a llarg termini arreglar aquesta zona.
I tot això ho haurem de fer, evidentment, amb totes les reunions i consensos que calguin amb els veïns, per resoldre els impactes que l'obra comporti. També, millorant els colls d'ampolla que té la circulació Est/Oest a la ciutat, al carrer Pere III i a la Gran Via.
Tampoc podem fer brindis al sol. No tindrem una connexió directa de la Rasa del Molins a l'autovia. En cap projecte de carreteres ni al mateix planejament de Berga existeix aquesta opció, i canviar-ho són anys de gestions.
Finalment, el projecte de la Font del Ros no està gens madur. Si ho estigués, podria ser una solució per l'estació, però en cap cas seria una oportunitat per millorar el forat negre que representa per Berga la zona Rasa dels Molins sud i que convé a la ciutat gairebé tant com l'estació de busos. Per tant, tinguem mirada llarga i amb ambició. Estudiem la manera de fer, en paral·lel, una solució integral.