Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) de Berga ha tingut, aquest dijous al Ple municipal de l'Ajuntament, un discurs contundent contra el Patronat de la Patum. Per començar, s'ha abstingut en el nomenament de substituts dels vocals de la Junta del Patronat, requisit obligatori segons els nous Estatuts, i també s'ha abstingut en la renovació d'aquests, per considerar que "són millorables".
De fet, els republicans van presentar fa mesos la seva proposta d'Estatuts. En aquesta, s'instava aquest òrgan a dividir-se en tres, amb l'objectiu que el Patronat fos més àgil, modern i participatiu. Aquest dijous, doncs, han aprofitat les diverses ocasions que han tingut per carregar contra aquesta institució, tot i que la petició que més ha sobtat ha vingut al final, en els precs i preguntes.
Segons ha explicat el republicà Jaume Giménez, el Patronat passa a ser, amb els nous Estatuts, d'un organisme autònom municipal a un òrgan de participació sectorial. Aquests òrgans són de creació voluntària i la seva finalitat, segons ha dit, és "afavorir la participació dels ciutadans i les seves associacions en assumptes municipals".
De fet, ha continuat, l'article 62 que els regula no estableix cap tipus de requisit sobre la seva composició, tot i que sí que delimita les seves funcions com a "òrgans consultius", sense possibilitat, per tant, de prendre decisions vinculants. En aquest punt, doncs, i arran del canvi d'organisme autònom municipal a òrgan de participació sectorial, ERC ha demanat la dissolució del Patronat de la Patum com a organisme autònom per part del Ple municipal, i la cancel·lació de la seva inscripció en el Registre del sector públic local de Catalunya.
"Això s'estudiarà", li ha contestat l'alcaldessa de Berga, Montse Venturós, que, perplexa com tots els altres regidors, ha afirmat que això s'haurà de considerar legalment per part del secretari i interventor. El debat ha finalitzat així i, en conjunt, la incògnita s'ha mantingut oberta.
Patronat extraordinari
El que s'ha votat a favor, i per sorpresa d'ERC, és la convocatòria d'un Patronat de la Patum extraordinari per debatre si els Gegants han de ballar o no "Corpus 2016" durant la Patum del Centenari de la Coronació. Així s'ha decidit amb els vots afirmatius dels republicans i la CUP, l'abstenció del PSC i la negativa de CiU que, per la seva part, ha recordat que aquest aspecte es va decidir "per unanimitat per tots els membres presents".
Segons ha remarcat la regidora d'ERC Ermínia Altarriba, aquesta proposta surt de la "vocació de transparència" i el "rebombori" generat per part de la ciutadania. Unes qualitats que la regidora de Patum, Mònica Garcia, ha compartit, tot i que també ha justificat els arguments que en el seu dia es van donar per descartar el ball, tal com ja va publicar NacióBerguedà.
Respecte d'això, però, el secretari ha volgut puntualitzar que, segons els Estatuts del Patronat, els acords que prengui aquesta institució són considerats "ferms" i no s'han de tornar a presentar si no ho demana un dels membres de ple dret, amb la meitat més u del suport.
En aquesta mateixa reunió del Patronat, han establert, també es debatrà la moció d'ERC, en què s'insta que la Patum participi a l'Smithsonian Folklife Festival que se celebrarà a Washington el proper estiu del 2018.
ERC carrega contra el Patronat de la Patum i el titlla de poc participatiu
Un Patronat extraordinari tornarà a debatre si els Gegants de la Patum han de ballar "Corpus 2016"
Ara a portada
-
Societat L'Ajuntament d'Olvan converteix l'antic consultori de Cal Rosal en un habitatge Lídia López
-
Esports Gerard Ahicart supera el repte de pujar i baixar a Queralt durant 24 hores seguides Redacció
-
-
-
Societat Berga treballa en el Pla Especial Urbanístic d'edificacions en sòl no urbanitzable Redacció
Publicat el 07 de juliol de 2016 a les 20:15
Et pot interessar
-
Política El govern i l'oposició de Puig-reig xoquen per la ubicació de la futura antena de telefonia
-
Política El pressupost de Berga pel 2025 tira endavant fregant la unanimitat
-
Política El pressupost de Berga pel 2025 incideix en via urbana, equipaments i xarxa d'aigua
-
Política El PSC titlla de demagogs a la CUP i afirma que el servei d'urgències ginecològiques a Berga no ha estat mai en perill