13
de desembre
de
2019, 16:49
Actualitzat:
21:15h
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha assegurat aquest divendres que els pressupostos de la Generalitat per a 2020 han de permetre posar fil a l'agulla al projecte de desdoblament de la C-16 de Berga a Bagà. A hores d'ara, el calendari del projecte es manté com estava i l'inici d'obres serà l'any vinent sempre que s'aprovin els comptes de la Generalitat per a l'exercici. "És un projecte que tirarem endavant en tant que puguem disposar dels instruments financers adequats, és a dir, necessitem poder aprovar un pressupost per a 2020 que ens permeti afrontar aquesta i altres obres", ha explicat Damià Calvet.
El departament de Territori i Sostenibilitat està plantejant tots els seus projectes per a 2020 "en el marc de poder disposar d'aquest instrument, no tan sols per a l'Eix del Llobregat sinó en altres punts del país", ha fet èmfasi el conseller. No és una qüestió menor. A Catalunya no s'aproven uns pressupostos des del 2017. El 2018 i el 2019, la Generalitat ha viscut amb els pressupostos prorrogats. Amb tot plegat, hauria de ser possible: les últimes setmanes Govern i Comuns han acostat posicions en matèria fiscal un dels habituals esculls a l'hora de generar consensos.
Damià Calvet ha assistit avui a Puig-reig a l'acte commemoratiu dels 15 anys de l'empresa de construcció i manteniment de carreteres Cedinsa, que gestiona l'Eix de Llobregat (C-16), l'Eix Transversal (C-25), l'Eix d'Aro (C-35-C65-C31) i l'Eix del Ter (C-17). La inversió global de Cedinsa s'enfila als 1.400 milions d'euros, segons ha assenyalat el president de l'empresa, Javier Vizcaíno. El d'aquest divendres ha estat un esdeveniment amb més de 200 assistents i on s'han trobat exconsellers de Territori com Lluís Miquel Recoder o Joaquim Nadal, així com alcaldes i exalcaldes de la comarca i bona part del ferro socioeconòmic berguedà. També hi havia el director general del Servei Català de Trànsit, l'exalcalde de Berga Juli Gendrau, la delegada del Govern a la Catalunya Central, Alba Camps, i representants del Bages, Osona i la Costa Brava.
El desdoblament de la C-16 entre Berga i Bagà abastarà una longitud de 21 quilòmetres i costarà 178 milions d'euros, quatre cops menys que desdoblar la carretera sencera, tal com va recollir NacióBerguedà a principi d'any. Es tracta del quart projecte que arriba a estar sobre la taula. En aquest sentit, els consellers presents a l'acte i algunes absències notables com Santi Vila o Josep Rull, que es troba empresonat per la sentència contra el procés independentista, ja havien promès actuar-hi durant els seus mandats. La novetat serà en els trams de tres carrils perquè el carril del mig serà reversible, és a dir, podrà anar en sentit nord o sud en funció del trànsit que hi hagi. Es canviarà amb una màquina pionera, que no s'ha vist mai a l'estat espanyol, però que ja s'utilitza en altres punts del món, com els Estats Units.
"L'eix del Llobregat és una via de molta capacitat fins que arriba a Berga, de Berga a Guardiola de Berguedà no té la capacitat que voldríem per potenciar el territori", ha afirmat Damià Calvet. "És per això que estem treballant en un projecte de desdoblament que permeti dotar el territori d'aquesta capacitat, que li doni més oportunitats", ha defensat.
En l'acte, s'ha repassat com va ser tot el procés per tirar endavant el desdoblament entre Sallent i Berga. L'obra va culminar el 21 de desembre del 2007 quan el President Montilla i el conseller Joaquim Nadal van ser a la comarca per inaugurar el viaducte de Puig-reig. També s'han exposat els beneficis de l'Eix Transversal com a via que ha unit el territori i que ha permès projectes comuns, com per exemple, l'actual implicació conjunta de Manresa i Vic en la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).
"A la Catalunya central ara queda completar la C-16, és un projecte importantíssim. Un projecte que ha de donar més oportunitats al territori amb una fórmula innovadora, és un desdoblament 2+1 reversible, que permet aprofitar el màxim la despesa en infraestructura i que sempre hi hagi dos carrils en el sentit de la marxa que presenta més intensitat", ha resumit Calvet.
El període d'al·legacions per al desdoblament està acabat i a hores d'ara aquestes s'estan estudiant, segons el conseller. "Estem estudiant profundament totes les al·legacions, allà on hi ha propostes que valgui la pena incorporar, les valorem des del punt de vista tècnic i econòmic, però el procés no està tancat", ha respost Calvet a una pregunta d'aquest diari sobre la proposta dels partits polítics de la ciutat de Berga de soterrar la via al seu pas per l'entrada centre de la capital berguedana.
"Seguirem el procés normal de licitació i adjudicació de les obres perquè l'objectiu és poder-les començar aquest 2020, el territori ho necessita", ha apuntat Damià Calvet.
Congelen els preus del transport públic a Berguedà i Ripollès "fruit d'escoltar el territori"
El departament de Territori i Sostenibilitat està plantejant tots els seus projectes per a 2020 "en el marc de poder disposar d'aquest instrument, no tan sols per a l'Eix del Llobregat sinó en altres punts del país", ha fet èmfasi el conseller. No és una qüestió menor. A Catalunya no s'aproven uns pressupostos des del 2017. El 2018 i el 2019, la Generalitat ha viscut amb els pressupostos prorrogats. Amb tot plegat, hauria de ser possible: les últimes setmanes Govern i Comuns han acostat posicions en matèria fiscal un dels habituals esculls a l'hora de generar consensos.
Damià Calvet ha assistit avui a Puig-reig a l'acte commemoratiu dels 15 anys de l'empresa de construcció i manteniment de carreteres Cedinsa, que gestiona l'Eix de Llobregat (C-16), l'Eix Transversal (C-25), l'Eix d'Aro (C-35-C65-C31) i l'Eix del Ter (C-17). La inversió global de Cedinsa s'enfila als 1.400 milions d'euros, segons ha assenyalat el president de l'empresa, Javier Vizcaíno. El d'aquest divendres ha estat un esdeveniment amb més de 200 assistents i on s'han trobat exconsellers de Territori com Lluís Miquel Recoder o Joaquim Nadal, així com alcaldes i exalcaldes de la comarca i bona part del ferro socioeconòmic berguedà. També hi havia el director general del Servei Català de Trànsit, l'exalcalde de Berga Juli Gendrau, la delegada del Govern a la Catalunya Central, Alba Camps, i representants del Bages, Osona i la Costa Brava.
El desdoblament de la C-16 entre Berga i Bagà abastarà una longitud de 21 quilòmetres i costarà 178 milions d'euros, quatre cops menys que desdoblar la carretera sencera, tal com va recollir NacióBerguedà a principi d'any. Es tracta del quart projecte que arriba a estar sobre la taula. En aquest sentit, els consellers presents a l'acte i algunes absències notables com Santi Vila o Josep Rull, que es troba empresonat per la sentència contra el procés independentista, ja havien promès actuar-hi durant els seus mandats. La novetat serà en els trams de tres carrils perquè el carril del mig serà reversible, és a dir, podrà anar en sentit nord o sud en funció del trànsit que hi hagi. Es canviarà amb una màquina pionera, que no s'ha vist mai a l'estat espanyol, però que ja s'utilitza en altres punts del món, com els Estats Units.
"L'eix del Llobregat és una via de molta capacitat fins que arriba a Berga, de Berga a Guardiola de Berguedà no té la capacitat que voldríem per potenciar el territori", ha afirmat Damià Calvet. "És per això que estem treballant en un projecte de desdoblament que permeti dotar el territori d'aquesta capacitat, que li doni més oportunitats", ha defensat.
En l'acte, s'ha repassat com va ser tot el procés per tirar endavant el desdoblament entre Sallent i Berga. L'obra va culminar el 21 de desembre del 2007 quan el President Montilla i el conseller Joaquim Nadal van ser a la comarca per inaugurar el viaducte de Puig-reig. També s'han exposat els beneficis de l'Eix Transversal com a via que ha unit el territori i que ha permès projectes comuns, com per exemple, l'actual implicació conjunta de Manresa i Vic en la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).
Damià Calvet saludant l'exconseller Joaquim Nadal. Foto: Pilar Màrquez Ambròs
"A la Catalunya central ara queda completar la C-16, és un projecte importantíssim. Un projecte que ha de donar més oportunitats al territori amb una fórmula innovadora, és un desdoblament 2+1 reversible, que permet aprofitar el màxim la despesa en infraestructura i que sempre hi hagi dos carrils en el sentit de la marxa que presenta més intensitat", ha resumit Calvet.
El període d'al·legacions per al desdoblament està acabat i a hores d'ara aquestes s'estan estudiant, segons el conseller. "Estem estudiant profundament totes les al·legacions, allà on hi ha propostes que valgui la pena incorporar, les valorem des del punt de vista tècnic i econòmic, però el procés no està tancat", ha respost Calvet a una pregunta d'aquest diari sobre la proposta dels partits polítics de la ciutat de Berga de soterrar la via al seu pas per l'entrada centre de la capital berguedana.
"Seguirem el procés normal de licitació i adjudicació de les obres perquè l'objectiu és poder-les començar aquest 2020, el territori ho necessita", ha apuntat Damià Calvet.
Congelen els preus del transport públic a Berguedà i Ripollès "fruit d'escoltar el territori"
Després de les queixes dels ajuntaments del Berguedà i el Ripollès per les noves tarifes de transport públic del 2020, les administracions han rectificat i han anunciat que els preus es congelaran a les dues comarques i continuaran igual que el 2019. El conseller de Territori i Sostenibilitat ha defensat que s'ha pres aquesta decisió "fruit d'escoltar el territori" i prendre nota dels imputs que, per exemple, els han arribat des del Consell Català de la Mobilitat. "Al Berguedà i al Ripollès no hi ha gaires alternatives i la nostra obligació és afavorir l'ús del transport públic", ha subratllat.
"Ahir ja ho vam aprovar al consell d'administració de l'ATM, els preus dels paquets del Berguedà i el Ripollès, de la setena zona que combina 10 viatges de l'operador i una T-Casual, es congelen respecte a les tarifes de 2019", ha reiterat el conseller.
Fotografia de grup en l'acte commemoratiu dels 15 anys de Cedinsa. Foto: Pilar Màrquez Ambròs
D'esquerra a dreta, l'alcalde de Puig-reig, Josep Maria Altarriba, el conseller de Territori, Damià Calvet, el president de Cedinsa, Javier Vizcaíno, i la delegada del govern Alba Camps. Foto: Pilar Màrquez Ambròs