Un estudi de la Universitat de Lleida (UdL), dut a terme per Ignasi Aldomà i Josep Ramon Mòdol, constata que hi ha 200 municipis catalans en situació crítica de despoblament.
Les localitats en risc es concentren, majoritàriament, a les comarques del Pirineu i el Prepirineu com els Pallars, el Solsonès, l'Alt Urgell, la Noguera o el Berguedà. Pel que fa a la franja entre Lleida i el Camp de Tarragona, els municipis més afectats es troben a les Garrigues, la Conca de Barberà i el Priorat. A les Terres de l’Ebre, destaquen la Terra Alta i la Ribera d’Ebre.
L'informe explica que la renovació generacional ve, sobretot, d'immigració d'origen estranger que "es comporta en funció de les necessitats del mercat de treball i informacions de reclam".
L'estudi també remarca la dependència i evolució del procés de terciarització de l'economia catalana que el 2019 ja comptava amb més del 78% dels llocs de treball ubicats al sector i el seu límit a determinades zones de muntanya. A més, dibuixa una estreta relació del sector serveis i l'ocupació femenina a nivell comarcal. Els resultats de l'informe, presentats per la Comunitat CO Rural, seran revisats i actualitzats anualment per a seguir-ne la seva evolució.
Els seus autors conclouen a partir de l'anàlisi de l'índex de reemplaçament i el de potencial de creixement, que cal passar a l'acció amb mesures contundents per evitar el despoblament de la Catalunya rural.
L'estudi es va encarregar amb l'objectiu de disposar de nous indicadors quantitatius al món rural català per poder incentivar el seu repoblament des d'una mirada objectiva i planificada. Aquesta és una de les accions sorgides de la comunitat CO Rural, un espai de trobada entre entitats, professionals i administració que vol afavorir accions acordades i coordinades per facilitar el relleu generacional al món rural català.
El Berguedà és una de les comarques que té municipis en situació crítica de despoblament
Un estudi de la UdL indica que els índexs de relleu rural conclouen que la renovació generacional passa per la immigració de joves d'origen estranger
ARA A PORTADA
-
-
-
Així és la Canal Roja, la ruta d'accés al Pedraforca on ha mort un excursionista Natàlia Pinyol | Marc Orts i Cussó
-
Com era la fàbrica Asland? El MNACTEC treu a la llum 70 fotografies inèdites del gegant del ciment Redacció
-
En què han de gastar els catalans? La despesa es dispara en habitatge, mentre s'estanca en oci, educació o roba David Cobo
Publicat el
11 de juny de 2021 a
les 15:16
Et pot interessar
-
Societat
Què fer aquest cap de setmana al Berguedà: 6, 7 i 8 de febrer
-
Societat
Les alcaldies del Berguedà reclamaran conjuntament mesures per millorar la seguretat de la C-16
-
Societat
«Dones Actives» impulsa cinc activitats per reforçar la cohesió social entre les veïnes de Berga
-
Societat
El PP porta al Parlament la retirada de les cargoleres de l'Institut Guillem de Berguedà
-
Societat
Gironella es bolca amb el Carnestoltes amb dues jornades frenètiques de celebració
-
Societat
Sis restaurants acolliran els sopars maridats de la Cuina de la Caça i la Tòfona del Berguedà
