FGC referma el seu compromís per estudiar l'arribada del tren al Berguedà

L'empresa ha adjudicat l'anàlisi de viabilitat del tren-tramvia del Bages, que es podria allargar fins a Berga a través del ramal de Sallent

Publicat el 10 de gener de 2023 a les 19:10
Actualitzat el 10 de gener de 2023 a les 19:13
En el marc de la seva visita a Guardiola de Berguedà, per formalitzar la cessió de la locomotora Alstom 705 a l'ajuntament, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra, ha posat de manifest el compromís de l'empresa pública en estudiar l'arribada del tren a la comarca. En concret, Segarra ha fet referència a l'estudi d'anàlisi de viabilitat de quatre noves xarxes de tren que el Departament de Territori, a través d'FGC, va adjudicar el darrer mes de novembre, entre les quals el tren-tramvia del Bages, que es podria allargar fins a Berga.

"Estem en fase d'estudi, i fent les passes adequades", ha declarat el president d'FGC, que ha recalcat que una infraestructura d'aquestes característiques requereix molt treball i consens per tirar endavant. "Estem en el bon camí", ha refermat.

En aquest sentit, Segarra ha compartit que la missió de la companyia és "connectar el territori de forma sostenible", i ha certificat que "cada tren que posem, són cotxes que retirem de la carretera". "Si podem reduir el nombre de vehicles, mirarem de fer-ho realitat", ha asseverat.

Per la seva banda, l'alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara, ha fet referència a les "veus que demanen el tren", enllaçant l'exposició de la locomotora com a "element per parlar de sostenibilitat". "Tant de bo arribi el tren, primer fins a Sallent i després al Berguedà", ha indicat.

[h2]Quatre línies en estudi[/h2]
Partint d'un estudi informatiu de l’any 2009, l'empresa Ayesa Enginyeria i Serveis va resultar adjudicatària, per valor de 54.700 euros, dels treballs per adaptar i desenvolupar el  text del tren-tramvia del Bages amb el màxim grau de detall possible. En concret, s’analitzaran els dos ramals des de Manresa: un cap a Súria i l’altre cap a Sallent, que actualment s’utilitzen exclusivament per al transport de mercaderies.

És en el segon cas que es contemplarà que, en una segona fase, pugui tenir continuïtat fins a Berga. Així mateix, s’inclourà la connexió de Manresa amb el Nou Congost i Sant Joan de Vilatorrada. La longitud aproximada d'aquesta branca en estudi seria d’uns 38 quilòmetres, preveient els trams: en forma de sistema urbà, Manresa-Sant Joan de Vilatorrada; ramal fins a Súria; ramal fins a Sallent i Berga.

Els altres estudis engegats per part d'FGC són: el tren-tramvia de les Terres de l’Ebre, per valor de 88.200 euros; el tren-tramvia de la Costa Brava, amb una partida de 289.900 euros; i el Ferrocarril del Pirineu, que podria arribar fins a Andorra, amb un cost de 120.000 euros. El termini de redacció de les anàlisis és de vuit mesos, excepte la de la Costa Brava, que és d’onze.