L'origen del panellet és incert, però com sol passar amb la gastronomia tradicional, està envoltat de molta llegenda. Tot i la incertesa, tot sembla indicar que el seu origen es troba en els antics cultes funeraris. Era en aquest tipus d'esdeveniments on es portaven panets petits com a ofrena a l'església o a les tombes dels difunts.
D'altra banda, també es creu que van a ser els àrabs els que van crear aquesta tradició, pel seu tipus de massa, però els primers indicis que es tenen sobre els panellets són de finals del segle XVIII. En un principi, eren elaboracions que es feien a les masies després de la recol·lecció de la fruita seca. Però aquests dolços van anar evolucionant i, més tard, es podien adquirir per Tots Sants i després de celebracions religioses, passant a ser considerat un aliment beneït.
La seva composició, amb un alt contingut calòric, juntament amb les castanyes i els moniatos, fa que sigui el producte ideal per a les llargues i fredes nits del dia de Tots Sants, la de l'1 de novembre, i el Dia dels Difunts, el 2 de novembre. Actualment, aquesta tradició de menjar panellets per Tots Sants es manté ben viva a Catalunya, l'Aragó, el País Valencià i les Illes Balears.
L'origen del panellet: d'ofrena funerària a postres exquisides
Cultura
El producte s'ha convertit en peça essencial de la castanyada a Catalunya
- Els panellets, els reis de la castanyada | Juanma Peláez -
- | Juanma Peláez
ARA A PORTADA
-
Política Com s'ho haurà de fer Salvador Illa si el PP i Vox arriben a la Moncloa? Bernat Surroca Albet
-
Política Snooker | Dos anys de Salvador Illa: unir i servir no era tan fàcil Ferran Casas i Manresa | Bernat Surroca Albet
-
Política Aliança PSC-ERC-Comuns, any dos: una entesa operativa que mira de reüll els tribunals Bernat Surroca Albet
-
Política De l'aparició fugaç al retorn definitiu: Junts manté totes les esperances en Carles Puigdemont Lluís Girona Boffi
Publicat el
03 de novembre de 2018 a
les 07:00
Actualitzat el
03 de novembre de 2018 a les
10:40
Et pot interessar
-
Cultura
Honor al porró!
-
Cultura El Govern avisa que una extracció forçada dels murals de Sixena deixaria una «imatge lamentable»
-
Cultura
Josep Maria Espinàs o Ester Boix: les personalitats que Catalunya commemorarà el 2027
-
Cultura
10 idees sobre el Nou Món
-
Cultura
Vallverdú, de vegades la vida
-
Cultura
Una companyia nacional de dansa
