L'origen del panellet és incert, però com sol passar amb la gastronomia tradicional, està envoltat de molta llegenda. Tot i la incertesa, tot sembla indicar que el seu origen es troba en els antics cultes funeraris. Era en aquest tipus d'esdeveniments on es portaven panets petits com a ofrena a l'església o a les tombes dels difunts.
D'altra banda, també es creu que van a ser els àrabs els que van crear aquesta tradició, pel seu tipus de massa, però els primers indicis que es tenen sobre els panellets són de finals del segle XVIII. En un principi, eren elaboracions que es feien a les masies després de la recol·lecció de la fruita seca. Però aquests dolços van anar evolucionant i, més tard, es podien adquirir per Tots Sants i després de celebracions religioses, passant a ser considerat un aliment beneït.
La seva composició, amb un alt contingut calòric, juntament amb les castanyes i els moniatos, fa que sigui el producte ideal per a les llargues i fredes nits del dia de Tots Sants, la de l'1 de novembre, i el Dia dels Difunts, el 2 de novembre. Actualment, aquesta tradició de menjar panellets per Tots Sants es manté ben viva a Catalunya, l'Aragó, el País Valencià i les Illes Balears.
L'origen del panellet: d'ofrena funerària a postres exquisides
Cultura
El producte s'ha convertit en peça essencial de la castanyada a Catalunya
- Els panellets, els reis de la castanyada | Juanma Peláez -
- | Juanma Peláez
ARA A PORTADA
-
-
-
Internacional «Hi ha pensadors d'extrema dreta que somien en crear una nova espècie amb la IA» Pep Martí i Vallverdú
-
Societat Milers de migrants de Ceuta queden fora del campament del govern espanyol i tornen a les platges Gerard Mira
-
Política El Govern demana explicacions a l'empresa de traducció per l'incident al judici de Roger Español ACN
Publicat el
03 de novembre de 2018 a
les 07:00
Actualitzat el
03 de novembre de 2018 a les
10:40
Et pot interessar
-
Cultura
Tot el que trobaràs a la Setmana del Llibre en Català 2026: activitats, horaris i novetats
-
Cultura
La Bressola celebra 50 anys amb l'objectiu d'obrir el liceu i noves escoles
-
Cultura
Un espectacle singular de La Fura dels Baus, entre les novetats de la Mercè 2026 a Barcelona
-
Cultura
De «rostejar» Quim Masferrer a enfrontar Barcelona i les comarques: l'Hilària busca mambo
-
Cultura
Sebastià Alzamora guanya el Premi Nacional espanyol de Poesia 2026
-
Cultura
Oasis torna a Barcelona després de divuit anys amb dos concerts
