«Mar i Cel»: el principi del comiat més emotiu de Dagoll Dagom

La darrera versió de la peça creada per Àngel Guimerà torna al Teatre Victòria per dir adeu a la companyia

Els actors de 'Mar i Cel' en l'inici del comiat de Dagoll Dagom
Els actors de 'Mar i Cel' en l'inici del comiat de Dagoll Dagom | Xarxes
Redacció
20 de setembre de 2024, 00:45
Actualitzat: 0:49h

El teatre musical a Catalunya no s'entendrà mai sense una companyia i una obra. Dagoll Dagom ha començat aquest dijous a acomiadar-se del públic i dels escenaris enguany després de 50 anys de feina arreu del panorama teatral del país. Ho ha fet amb un dels seus vaixells insígnia: Mar i Cel, d'Àngel Guimerà. La quarta versió de Dagoll Dagom, que va estrenar per primera vegada l'espectacle el 1988 i des de llavors ha estat una referència absoluta per a generacions de catalans. El 2004 i el 2014 van tornar a consolidar la versió de la companyia de l'obra de Guimerà, la més icònica, i ara, una dècada més tard, és el seu colofó final.

En aquest temps, per les platees hi han passat més d'un milió d'espectadors -1.219.535 per ser exactes, dels quals prop de 180.000, estudiants-, amb un total de 1.300 funcions. Aquesta nit ha començat el principi del comiat més emotiu, però les funcions s'allargaran fins al 6 d'octubre. 

"És clar, que es nota que té anys, però té tant mèrit haver creat un imaginari col·lectiu tan potent, que trobarem a faltar musicals com Mar i Cel i companyies com @dagolldagom que pensin en gran", ha escrit Miquel Curanta i Girona, un dels primers espectadors, al seu perfil d'X. Un altre dels apunts que ha tingut més ressò a la xarxa social és el de la periodista Joana Justícia, que ha dit que el que s'emporta de l'estrena és "la imatge d’un @teatrevictoria extasiat pel que acabàvem de veure i aquest fragment de l’exposició dels 50 anys de@dagolldagom: Senzillament, en català, perquè som a Catalunya i és la nostra llengua. Amb normalitat. Justícia ha clos el seu missatge amb una crida: "Aneu-hi, de debò!".


Mar i Cel suposa el pal de paller de la trajectòria artística de Dagoll Dagom, un espectacle que no només va marcar un abans i un després en la companyia, sinó que també ho va fer en els musicals a Catalunya. La incipient companyia, esperonada per l'èxit que havia tingut l'opereta El Mikado el 1987, va decidir tirar-se a la piscina i agafar una obra en vers clàssic de Guimerà i reconvertir-la en un musical.

Entrades i horaris

Els pròxims horaris per les úniques funcions de la quarta versió de Mar i Cel de Dagoll Dagom són els següents. En tots ells ja queden només les últimes entrades:

  • Divendres 20 de setembre: Només 18:00 de la tarda 
  • Dissabte 21 de setembre: 16:30 de la tarda | 20:15 del vespre
  • Diumenge 22 de setembre: Només 17:30 de la tarda
  • Dimarts 24 de setembre: Només 20:00 del vespre
  • Dimecres 25 de setembre: Només 20:00 del vespre
  • Dijous 26 de setembre: Només 20:00 del vespre
  • Divendres 27 de setembre: Només 18:00 de la tarda
  • Dissabte 28 de setembre: 16:30 de la tarda | 20:15 del vespre
  • Diumenge 29 de setembre: Només 17:30 de la tarda
  • Dimecres 2 d'octubre: Només 20:00 del vespre
  • Dijous 3 d'octubre: Només 20:00 del vespre
  • Divendres 4 d'octubre: Només 18:00 de la tarda
  • Dissabte 5 d'octubre: 16:30 tarda | 20:15 del vespre
  • Diumenge 6 d'octubre: Només 17:30 de la tarda

Fins al 1990, van veure l'obra més de 350.000 persones en 352 funcions. La producció va tornar a escena el 2004 i, fins al 2006, van passar pels patis de butaques del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i el Victòria 325.000 espectadors en les 374 funcions que es van fer.

L'any 2007 l’espectacle musical va viatjar fins a l’estranger, a l’Òpera Halle, a Alemanya, on se’n van representar 14 funcions amb més de 10.000 espectadors. L'obra també es va traduir al castellà i Mar y Cielo va arribar a Madrid, Bilbao i Saragossa el 1990, amb 146 funcions i 191.000 espectadors.

El 2006 va tornar a la capital espanyola amb 85 funcions i 36.540 persones. L’última de les vegades que la companyia l’ha portat fins a escena va ser el 2014, també al Victòria, amb 356 funcions a les quals van assistir 306.927 persones de públic. Es va representar per última vegada el 2016.

Arxivat a