En el cas de Mercè Rodoreda, tot això esdevé un aspecte clau, sobretot perquè comporta la pèrdua de la innocència, i aquest és un dels temes que va apareixent al llarg de la seva obra. Carme Arnau ha reconstruït a El paradís perdut de Mercè Rodoreda (Edicions 62) la infantesa de l'autora, la més llegida i universal de les lletres catalanes, a partir de cartes familiars inèdites. En elles s'hi veu l'ambient familiar i extern en què es va educar i on va créixer, factors determinants que aclareixen una obra que encara, sorprenentment, té aspectes per desxifrar.
Moments crucials que determinen l'escriptura
De família bohèmia i lletraferida, Arnau dissecciona la infantesa i adolescència de Rodoreda al llarg de dues parts i vuit capítols. Criada en un ambient del barri de Sant Gervasi, la infància de l'autora va estar marcada especialment pel seu avi, Pere Gurguí, un home profundament catalanista que va educar la seva néta en l'art de la rondalla, i que esdevé, a la pràctica i amb totes les lletres, un mentor. Tanta en va ser la influència que l'autora li ret un sentit homenatge en la figura de l'avi Fontanill de Mirall trencat (Club Editor).

Coberta d'«El paradís perdut de Mercè Rodoreda», on es veu Rodoreda amb el seu avi, Pere Gurguí Foto: Edicions 62
Rodoreda mai no va deixar d'escriure sobre el seu "paradís perdut", aquella infància plena de meravelles i aprenentatges. L'estudi de Carme Arnau esdevé una peça essencial per descobrir les raons d'una obra única que teixeix relacions entre un paisatge viscut i estimat, el de la seva infantesa a Barcelona, i un món fictici que conserva el rerefons d'un temps i d'un país.