Que no es preocupi ningú, venim a posar-hi solució. Entrant en matèria, des de fa uns anys, l'humor ha estat un lligam comunicador immens per a les noves generacions. Això ha fet mutar moltes de les maneres d'expressar-se a X, Instagram o TikTok. Però una ha (de)generat en un sense sentit. De manera literal. És el shitposting.
Publicar contingut que aparentment no té ni cap ni peus és la base d'aquest concepte. Tal com explica Janira Planes, comunicadora experta en cultura digital, l'objectiu, pràcticament de manera espontània, sorgeix el 2019 de l'humor postirònic que esclata a les xarxes. Una barreja entre les noves generacions, els mems i les bromes passades de voltes. "Per entendre'l hem de concebre que té diverses capes i és un humor de nínxol", explica. Això es trasllada als eSports, a la música, a la política i al màrqueting.
En essència, és un humor de nínxol, que sense entendre el context, el to, la imatge o la frase, ho pots llegir de la manera absolutament contrària amb la qual està feta. Tot i que en un principi es va lligar molt el shitposting a un moviment polític de dretes (que encara en fa ús), ara és completament universal. El seu naixement va molt lligat a fòrums i plataformes que abracen la ultradreta, com 4chan, Forocoches o el vell Twitter, en el marc de l'auge del trumpisme. El seu màxim exponent és el Pepe, the Frog (la granota), un símbol de la ultradreta digital. Malgrat la seva incapacitat per ser oberts, els altres sectors de la societat, en la seva immensa majoria joves, el van adoptar.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=QuHRsYAZ8a8[/youtube]
L'humor segueix sent el principal denominador comú del shitposting. Perquè sí, com diu la traducció literal, és publicar "merda" en tota la seva esplendor, però les capes de significat que ha adquirit són immenses. Consultats per Nació -han preferit mantenir-se anònims-, diversos community managers d'equips professionals d'eSports de l'estat espanyol admeten que és un llenguatge addictiu per a un públic determinat. "És com fer públiques bromes internes passadíssimes de voltes", admet un dels joves que fa funcionar les xarxes d'un dels clubs més importants del panorama estatal.
Només cal veure, en una escala molt més immensa, la política de publicitat de Kentucky Fried Chicken (KFC), una de les marques de menjar ràpid més importants del planeta. Han aconseguit milions de seguidors a totes les plataformes i no hi ha millor marca fent aquesta mena de contingut.
Mems de dibuixos animats, imatges generades per intel·ligència artificial, fotos pixelades al màxim, sense qualitat o frases que no casen per res amb la fotografia si se li busca una lògica objectiva. Però la té. Té tot el sentit del món. En l'humor de nínxol.
Ara bé, les fronteres es trenquen quan el shitposting adquireix una nova dimensió, que és la de la creació de contingut. És a dir, que ja té vida pròpia, que no cal gairebé un context. Que són bromes per les bromes, però funcionen. A X i Instagram en va ple.
@lvpes Papá Faker, HAZLO #gamingentiktok #leagueoflegends #leagueoflegendsclips #leagueoflegendsplays #worldslvp ♬ sonido original - LVPes
"Per nosaltres és una manera de connectar amb la nostra gent molt més intensa i actual que fer posts o tuits avorridíssims com fan moltíssimes marques o clubs. Està passadíssim de moda", explica un altre dels CM d'eSports. En definitiva, les xarxes i la cultura digital segueix avançant a un ritme frenètic fent sorgir llenguatges que, molt probablement, en pocs anys o mesos ja estaran caducats.
[plantillavirals]