Els boicots són conjunturals, segons ACC1Ó

Publicat el 14 d’octubre de 2012 a les 08:51
El conseller delegat d'ACC1Ó, Josep Moraga Foto: ACN

Els empresaris, tant els grans com els petits, ''agafen la maleta més que mai'' per vendre arreu del món, segons Josep Moragas, conseller delegat d'ACC1Ó, Agència de Suport a l'Empresa Catalana. Fins el juny, el nombre d'empreses exportadores ha crescut un 4,8% en relació amb l'any passat. Moragas diu que aquest augment és el més elevat des de l'inici de la crisi i destaca el fet que es registra en un entorn de recessió. En relació amb un possible boicot a productes catalans davant l'obertura d'un procés cap a la independència, Moragas ha dit a l'ACN que els boicots tenen efectes conjunturals i en tot cas només afectarien a una petita part del 33% de la facturació total de les empreses catalanes, que és el pes del negoci amb Espanya. Josep Moragas està ultimant els detalls per celebrar una nova trobada dels responsables dels 35 centres de promoció de negoci que la Generalitat té repartits en regions estratègiques i de creixement econòmic arreu del món.

Aquest cop, els empresaris amb ganes d'exportar podran resoldre els seus dubtes a Barcelona conversant amb els directors d'aquests centres entre el dilluns 15 i el dijous 18 d'octubre. Com sempre, la intenció d'aquestes trobades és ''seduir'' als empresaris catalans que el mercat està arreu del món i que cal obrir les finestres cap als mercats internacionals.

El conseller delegat matisa que la veritat és que no cal anar a buscar empresaris per fer-los entendre la necessitat d'exportar sinó que són ells mateixos els que van a les dependències d'ACC1Ó a saber com ho poden fer per obrir nous mercats: ''La internacionalització ha passat a ser una estratègia essencial''. Per Moragas el món cada cop ''està més a prop'' i això es demostra amb el creixement de l'aeroport del Prat on a més de l'increment de turistes també hi ha un augment d'empresaris que ''estan agafant la maleta més que mai''.

Estructura de la facturació

Per constatar que a Catalunya aquesta internacionalització és un fet consumat, Josep Moragas recorda que les dades publicades indiquen que durant el primer trimestre d'aquest any poc més del 75% de les vendes de les empreses catalanes s'ha fet fora del territori català.

De les vendes de fora del Principat, s'observa que el 54% s'han fet fora de l'estat espanyol, mentre que la facturació al territori de l'Estat ha suposat el 45,6% del total d'aquestes vendes de fora del territori català. .

Moragas desgrana les dades i explica que les empreses catalanes van facturar el primer trimestre un total de 36.174 milions d'euros. D'aquesta facturació, 9.487 milions es van comercialitzar al mercat interior de Catalunya, 12.164 milions a la resta del territori de l'estat espanyol i 14.523 milions van tenir com destí la resta del món, cosa que ha suposat que les vendes a l'estranger hagin superat per primer cop, i en prop del 20%, les vendes al mercat espanyol, segons les dades facilitades per ACC1Ó.

Aquestes xifres, traduïdes en percentatge assenyalen que en aquest començament d'any els països de l'estranger són els que més fan facturar a les empreses catalanes, que amb aquests 14.523 milions suposen el 40,2% de les vendes catalanes, mentre que els 12.164 milions que es venen a l'estat estat espanyol, sense tenir en compte el territori català, només suposen el 33,6% del total de la facturació dels empresaris catalans, un terç de tota la facturació.

Per últim, les vendes dins del territori català tenen un pes del 26,2%, cosa que indica que un de cada quatre euros que factura l'empresari català va destinat al seu propi mercat interior.

Un boicot sempre té un efecte conjuntural

Davant d'aquestes dades, el conseller delegat d'ACC1Ó, Josep Moragas, destaca que un eventual boicot de consumidors espanyols a productes catalans com resposta a un procés cap a la independència de Catalunya o de construcció nacional d'estructures d'Estat només tindria una potencial incidència sobre aquest 33% de la facturació d'empresaris catalans, aquests 12.164 milions en termes del primer trimestre d'aquest any.

Moragas recorda l'efecte del boicot de finals del 2005, quan en el tràmit de negociació de l'Estatut es va convocar des de sectors de la dreta política espanyola una campanya contra productes catalans, especialment contra el cava per coincidir amb les vendes de Nadal. Moragas explica que com aquella vegada, aquests tipus d'iniciatives tenen un efecte conjuntural i mai s'allarguen en el temps i menys si es té en compte el bon nivell de competitivitat de productes de les empreses catalanes.

La internacionalització és una estratègia a llarg termini, explica Moragas, i per tant un boicot té un efecte puntual. Si la companyia castigada té un producte competitiu seguirà en el mercat tot i aquesta eventual campanya. El conseller delegat recorda que aquella campanya va suposar una caiguda de les vendes de les empreses del cava per sota del 6% i amb el temps el sector ha recuperat les vendes i ha guanyat quota de mercat en el món.

Nou rècord d'exportacions

Les exportacions a països estrangers durant els primers set mesos de l'any any han sumat 34. 393 milions, un 6,7% més que el valor de les vendes a l'estranger que es van registrar durant el mateix període de l'any passat. En aquests moments s'acumulen més de 30 mesos consecutius de creixement de les exportacions. De seguir així durant la resta de l'any, Catalunya tornarà a trencar el seu sostre exportador per segon any consecutiu i tot això amb un entorn de crisi profunda. A l'estat espanyol, l'increment per al mateix període ha estat molt menor i només ha arribat al 3,7%.

Moragas valora molt positivament aquest resultat de les exportacions durant els primers set mesos d'aquest any i destaca el valor que té fer això en un entorn d'una segona recessió econòmica em menys de dos anys i que aquesta vegada ja acumula tres trimestres consecutius en taxes negatives.

Rècord també d'empreses exportadores

El conseller delegat d'ACC1Ó destaca però que no només la facturació augmenta i obté nous rècords, sinó el que el nombre d'empreses que exporta habitualment també ho fa. Per il·lustrar aquesta afirmació, Moragas explica que durant aquests primers sis mesos d'aquests any el nombre d'empreses que ven a l'estranger com a base de la seva estratègia ha crescut un 4,8% i això ha passat per primera vegada en els últims cinc anys.

En xifres absolutes, Moragas explica que l'objectiu que el Govern té és que cada any 500 empreses facin de l'exportació un comportament regular de la seva actuació i s'incorporin al col·lectiu de les 13.000 empreses exportadores que venen a l'estranger de forma regular. El col·lectiu d'empreses que exporten esporàdicament sumat aquestes 13.000 empreses que exporten molt regularment arriba a Catalunya fins a les 40.000. Durant els primers sis mesos d'aquest any, les empreses que per primera vegada han fet de l'exportació la seva activitat regular sumen més de 200 empreses, cosa que deixa satisfet a Moragas que veu que s'estan complint els objectius marcats.

El conseller delegat d'ACC1Ó destaca que les empreses que per primer cop ''agafen la maleta'' per anar a vendre arreu del món estan reconvertint el perfil del cens d'empreses exportadores. Mentre fins ara els empresaris que es decidien a obrir nous mercats fora de les fronteres catalanes eren directius de grans o mitjanes empreses, però sempre amb una notable dimensió, ara, amb la crisi i un mercat interior sota mínims als països del sud d'Europa, els nous empresaris que opten per agafar la maleta són directius de petites empreses.

De les noves empreses que tenen preparada la maleta per viatjar, les tecnològiques i les que comercialitzen productes innovadors estan agafant cada cop més protagonisme. Tot i això, per l'estructura de la indústria i de l'economia catalana, les empreses del sector de l'automoció, de l'alimentació, de la química, les del sector sanitari i la biomedicina ''aquest any estan anant molt bé'', diu el conseller delegat.