
Traçat de la Variant d'Olot a exposició pública. Foto: Aj. Olot
L'ajuntament d'Olot vol que l'Estat desvinculi el projecte de la variant d'Olot de les obres de millora a la N-260 al seu pas per la Vall de Bianya que haurien d'enllaçar fins a Sant Joan de les Abadesses. L'alcalde, Josep Maria Corominas, no està disposat que les discrepàncies al tram de Bianya alenteixin la construcció de la variant de la ciutat.
Des que Foment va publicar l'estudi informatiu de les obres, les crítiques respecte al pas per Bianya s'han anat succeint, acusant al govern espanyol de voler destrossar un paisatge d'alt valor natural. És per això que Olot vol tirar pel dret i començar les obres del seu tram, una part amb menys discrepàncies i per on hi passarà un volum de cotxes molt més elevat.
Discrepàncies al pas per l'Hostal del Sol i als accessos
La segregació en dos projectes independents serà una de les al·legacions que presentarà el consistori olotí respecte la variant. No serà l'única. El dibuix del pas per la zona de l'Hostal del Sol tampoc agrada al govern local. "Volem un estudi rigorós i detallat del túnel de l'Hostal del Sol", defensa Corominas. La proposta de l'Estat és fer-la descoberta, passant arran de la muntanya, entre els dos turons. Una proposta que no convenç a l'ajuntament.
També hi ha desacord amb els accessos a la ciutat d'Olot. En la proposta que Foment ha posat a exposició pública, desapareix l'entrada a la ciutat a través del polígon del Pla de Baix, quedant com a únic accés venint des de l'A-26 la rotonda de La Canya. "No ens sembla admissible", expressa convençut Josep Maria Corominas. Per l'alcalde, l'entrada actual Olot Oest s'ha de mantenir, ja sigui amb una sortida directa o a través d'un punt de sortida a la connexió amb l'A-26, que condueixi els cotxes per l'actual vial nord. Això sí, en cas que s'opti per aquesta opció, Corominas matisa que no pot ser la mateixa sortida que per anar a La Canya, ja que es col·lapsaria cada dos per tres.

Proposta de l'ajuntament per conservar l'accés Olot Oest en la variant. Foto: Aj. Olot
D'aquesta manera, Olot proposa que des de la variant hi hagi quatre accessos a la ciutat. Els cotxes podrien entrar-hi des de la carretera de La Canya, des del polígon del Pla de Baix, des d'un giratori que connectarà directament amb el nou Hospital Comarcal i també des de la zona de la Solfa.
Foment arribarà fins al giratori on s'enllaçarà amb el tram català
En la proposta presentada per Foment, assumeix el compromís d'arribar fins al giratori que estaria situat a l'alçada dels pisos Garrotxa, on connectaria amb el tram de variant que li correspon a la Generalitat i també amb l'accés al nou hospital. Era un compromís adquirit fa uns anys, però que darrerament l'Estat semblava que se'n desentenia. És per això que la Generalitat, l'ajuntament i els tècnics del Parc Natural ja havien avançat molt en un traçat que respectés el màxim el Pla de Sant Andreu. Ara, l'ajuntament demana al govern espanyol que faci seus els plànols acordats amb la conselleria per tal de malmetre el mínim l'entorn paisatgístic.
Mapes amb les propostes de traçat de la variant d'Olot amb què treballa l'Ajuntament

Traçat complet presentat per Foment sobre la variant d'Olot i l'enllaç al Ripollès. Foto: Aj. Olot