Les vendes de cotxes augmenten el 5% a Girona el juliol

En l'acumulat dels primers set mesos les comarques gironines arrosseguen una caiguda del 27%

Publicat el 01 d’agost de 2011 a les 14:40

Els cotxes venuts a Girona el juliol van sumar 1.070 vehicles, cosa que suposa un increment del 5,21% en relació amb el registre del juliol del 2010, segons l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac). En l'acumulat dels primers set mesos de l'any, a Girona el descens de les vendes ha arribat fins el -27,20%, amb unes vendes absolutes de 6.662 unitats. Contràriament al que ha passat en el conjunt de Catalunya, on s'ha registrat un relatiu estancament de les vendes, a Girona hi ha un repunt de les vendes després de molt mesos de caigudes continuades. L'estadística del juliol està comparada amb el mateix mes del 2010 que va ser el pitjor mes en vendes des del 1995.

El juliol del 2010 va coincidir amb la fi del pla d'incentius '2000E' i el primer mes que va recollir l'increment de l'IVA.

A Catalunya, els cotxes venuts el juliol van sumar 12.404 unitats, cosa que pràcticament suposa les mateixes matriculacions del juliol del 2010, quan es van vendre 12.408. La patronal ha advertit, però, que el relatiu estancament de vendes està condicionat per un ''efecte estadístic'' atès que la comparació es fa amb un juliol que va ser el pitjor en vendes des del 1995, com a conseqüència del final del pla d'incentius '2000E' i el primer mes que va recollir l'increment de l'IVA. Tot i que es manté el descens de vendes amb quatre unitats menys a Catalunya, les xifres del juliol posen fi conjunturalment a un any continuat de caigudes de dos dígits.

Tot i el relatiu estancament de les vendes aquest juliol, les xifres acumulades els primers set mesos de l'any indiquen que la contracció de vendes acumula un 26,8% de caiguda.
En el conjunt de l'estat espanyol, el nombre de matriculacions el juliol va sumar 78.913 vehicles, amb un descens del 4% en relació amb les matriculacions del juliol de l'any passat. Les xifres acumulades a l'Estat durant els primers set mesos de l'any suposen una caiguda del 24,1%.

La caiguda de vendes de cotxes a Catalunya portava dotze mesos consecutius de forts descensos. El període de refredament del mercat de l'automòbil va començar just el juliol passat, coincidint amb l'entrada en vigor de l'increment de dos punts de l'IVA i del final de la vigència del pla d'incentius '2000E' impulsat pel govern espanyol amb la col·laboració dels fabricants de l'automòbil i dels governs autonòmics.

La patronal Anfac adverteix que la moderació de la caiguda de les matriculacions del juliol s'ha vist condicionada per un ''efecte estadístic'' al comparar aquest mes amb el juliol del 2010 que va ser amb escreix el pitjor mes en venda de cotxes que s'ha registrat des de l'any 1995. Aquell mes de juliol les vendes van caure un 24%.

Luis Valero, director general d'Anfac, ha explicat que el ''miratge estadístic'' del mes de juliol no es pot veure com un punt d'inflexió en el comportament del mercat de vendes de cotxes que suposa en realitat que les vendes de cotxes estan en uns nivells molt ''pobres''.

Revisió a la baixa de les previsions

Davant el comportament del mercat que s'ha registrat fins aquest mes de juliol, la patronal del sector de l'automòbil s'ha vist obligada a modificar ''a la baixa'' les previsions de les vendes pe aquest any que per el conjunt de l'estat espanyol seran de 830.000 unitats, un 15,5% menys que l'any passat, una xifra que no es registrava a l'Estat des del 1993, fa 18 anys.

Anfac considera que a curt termini no s'observa ''cap element'' que permeti tenir esperança sobre algun signe de millora en el mercat en els mesos que queden per tancar l'any, ''ni tampoc per a l'any 2012, que continuarà tenint volums de vendes ''insuficients'' en relació amb un mercat com l'espanyol.

El mercat de vendes de cotxes es desglossa en tres segments: el canal empreses, el canal de lloguer de cotxes i el canal de particulars. Dels tres, el que manté el pitjor comportament és el de particulars, que arrossega un descens del 44%. Tot i això, si les xifres es comparen per exemple amb els set primers mesos del 2007, l'any previ a la crisi, la caiguda de les vendes arriba fins el 60%.

Mentre que el canal de particulars registre aquests índexs de caigudes, el canal de vendes de cotxes a empreses ha obtingut un lleuger creixement del 0,7% i el canal que mouen les empreses de lloguer mostra un descens de les vendes el juliol del 4,3%. En l'acumulat de l'any, el canal empreses creix fins ara un 4,3% i el de les empreses de lloguer augmenta un 5.6%.

Anfac aconsella que aquest és el moment més adequat per comprar un vehicle. L'oportunitat ve donada pel bon equipament en matèria de seguretat, estalvi energètic i medi ambient que ofereixen els fabricants i pel preu que en els últims tres anys ha acumulat un descens del 7,5%, segons un informe publicat aquest 26 de juliol per la Comissió Europea.

Seat, líder del mercat espanyol

Els cotxes de la marca Seat mantenen per setè mes consecutiu el lideratge del mercat espanyol, amb un total de 48.505 unitats venudes, prop del 62% de les vendes totals registrades fins ara a l'Estat. Per marques, el Seat 'Ibiza' s'ha situat els primers set mesos d'aquest any com el segon model més venut i el 'León' com el vuitè, durant el mateix període.