Collboni resol la incògnita: el carril bici de la Via Augusta no es toca

El govern municipal, que inicialment va posar en dubte la idoneïtat de l'espai per a ciclistes a la part alta de Barcelona, assegura que el traçat es mantindrà perquè té un ús molt similar al d'altres vies per a bicis

Un tram del carril bici de la Via Augusta, en imatge d'arxiu
Un tram del carril bici de la Via Augusta, en imatge d'arxiu | Ajuntament de Barcelona
12 de març de 2024
Actualitzat: 06 d'abril, 21:50h

La incògnita que sobrevolava el futur del carril bici de la Via Augusta de Barcelona, situat al districte de Sarrià-Sant Gervasi, s'ha aclarit aquesta tarda en una comissió de l'Ajuntament. Feia temps que se sabia que l'informe que havia encarregat el consistori havia acabat la seva anàlisi, però fins ara s'havia mantingut el misteri de què passaria amb aquesta via per a ciclistes. L'encarregada de resoldre dubtes ha estat la primera tinent d'alcaldia i màxima responsable de l'Àrea de Mobilitat, Laia Bonet: "Hem pogut valorar totes les variables per prendre una decisió i la decisió és mantenir el carril bici de Via Augusta tal com es va posar en funcionament a l'estiu".

Les paraules de Bonet tancaven les ombres de canvi sobre un projecte que va encapçalar la banda dels comuns a finals del mandat passat en el govern de coalició. En campanya electoral, de fet, el llavors candidat i ara alcalde Jaume Collboni (PSC) va obrir la porta a canviar-lo, després que diferents sectors es queixessin de la irrupció d'aquest nou tram a la zona alta de Barcelona. En aquesta ocasió, però, ha estat ERC el grup que ha forçat el govern municipal a comprometre's amb el manteniment del carril bici de la Via Augusta. En la comissió d'urbanisme, la regidora republicana Rosa Suriñach ha acusat el grup socialista "d'haver fet el joc a la dreta" amb aquesta carpeta.

L'encarregada de defensar la decisió ha estat la número dos de Collboni i qui acostuma a entomar les patates calentes de l'executiu, Laia Bonet. En aquest sentit, la tinent d'alcaldia socialista ha remarcat que el motiu de l'informe -encarregat per 18.000 euros- era resoldre "la controvèrsia" detectada. En aquest sentit, es van voler avaluar totes les derivades del carril bici entre setembre, octubre i novembre. 

Un cop enllestit l'examen a la via ciclista, la representant del govern municipal ha apuntat que han observat que el carril està sent utilitzat "de manera notable, amb un ús molt similar a altres carrils que no se situen en el centre de la ciutat". A més, ha puntualitzat que té un ús especialment rellevant entre la canalla que va i torna de l'escola en bicicleta. En la mateixa línia, també s'ha descartat que generi cap "conflicte de convivència" o que molesti, ni als autobusos ni als camions de les escombraries. 

En última instància, Laia Bonet també ha reivindicat que en el període de temps analitzat, "s'ha reduït el trànsit gairebé en un 27% en aquest tram de la via". És a dir, que mentre augmentaven significativament el pas de bicicletes, s'esfumaven alguns cotxes i motos.