L'OCDE també recepta treure espai al cotxe i fomentar la bici a Catalunya

El Govern assegura que ja està implementant mesures per fomentar la mobilitat sostenible i reduir les emissions

L'OCDE reclama menys espai per al cotxe i més per a les bicis
L'OCDE reclama menys espai per al cotxe i més per a les bicis | Hugo Fernández
Redacció
28 de gener de 2025, 18:05
Actualitzat: 18:37h

L'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) recomana treure espai al cotxe i crear més connexions amb les estacions de bici i patinets elèctrics a Catalunya per reduir les emissions que causen l'escalfament global. En un informe elaborat amb la participació de la Generalitat i presentat aquest dimarts a Barcelona, l'OCDE constata que el transport sostenible continua sent "poc atractiu" a Catalunya en comparació amb el cotxe. Per això, proposa "treure espai als vehicles privats en favor" dels públics amb carrils bus o superilles i "connectar" la xarxa de busos i trens amb bicis i patinets. Des del Govern asseguren que ja estan implementant mesures en aquesta línia per fomentar el transport públic.

"Els grans esforços amb la zona de baixes emissions i la millora de la xarxa de busos i trens pot tenir un potencial de canvi encara més gran si forma part d'un paquet que inclogui la redistribució de l'espai a una escala més gran", ha dit Mariana Mirabile, una de les dues economistes de l'OCDE que ha elaborat l'informe "Transforming Catalonia's Mobility System for Net Zero", presentat a l'auditori del Districte Administratiu de la Generalitat a Barcelona.

L'informe analitza l'efectivitat de cinc mesures, partint de la idea que totes són necessàries per reduir la contaminació: treure espai als cotxes, subvencionar el vehicle elèctric, reduir el cost del transport públic, millorar la xarxa pública i crear ZBE.

Treure espai al cotxe

Mirabile ha defensat el potencial de redistribuir l'espai públic en favor dels vianants i el transport públic. Així, ha posat com a exemple les superilles de Barcelona, una "referència internacional per a redistribució de l'espai viari", segons l'informe, malgrat que l'actual equip de govern n'ha congelat l'expansió. Les expertes de l'OCDE també han remarcat la promoció dels "microtransports" com les bicis i els patinets, així com la seva connexió amb les xarxes de bus o tren amb més estacions.

Si bé també consideren que són mesures necessàries, han advertit que les subvencions als cotxes elèctrics "no són transformadores" perquè continuen promovent els vehicles privats. També qüestionen la reducció del preu dels transports públics. "Per a la població és més important la qualitat del transport que el seu cost", ha subratllat Mirabile.

Des del Govern asseguren que ja està implementant mesures en línia amb les conclusions de l'informe per fomentar l'ús del transport públic. Així, per exemple el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, ha destacat que ara ja no fan "autovies", sinó carreteres amb menys carrils, i que estan fent més carrils bus ràpids. També ha explicat que estan treballant per ampliar carrils bici per promoure que la gent l'utilitzi per anar a treballar o a l'escola.

En canvi, Nadal ha discrepat amb l'experta de l'OCDE assegurant que les bonificacions al transport públic han "incentivat" el seu ús. Amb tot, creu que han de tenir un "límit". Pel que fa a les ZBE, el secretari de Mobilitat ha defensat que s'estan implementant "d'una manera adequada" a Catalunya.

El transport causa el 32% de les emissions de CO2 a Catalunya i és un dels sectors que es manté més estable i no aconsegueix una reducció significativa.