Cinc alternatives a la «fast fashion» per aquest estiu

Des de donar suport als productors locals a buscar opcions sostenibles per vestir: una bona tria de la indumentària també pot ajudar a reduir els residus

Les botigues de segona mà, una alternativa a la «fast fashion»
Les botigues de segona mà, una alternativa a la «fast fashion» | Adrià Costa
Lucía Llargués Vilaldach
20 de juliol del 2024

En un món on la indústria de la moda ràpida, o fast fashion, ha dominat el mercat durant dècades, cada cop més consumidors i empreses estan adoptant un enfocament més sostenible. Aquest canvi sorgeix com a resposta als creixents problemes ambientals i ètics associats amb la producció massiva i el consum desmesurat de roba

Agnès Rossinyol, directora del Consorci de Comerç, Artesania i Moda, destaca que la transparència de les marques en tots els seus processos i la conscienciació dels consumidors sobre el valor de les coses són els principals reptes que enfronta la moda sostenible a Catalunya. Rossinyol subratlla que el passaport digital, impulsat per la Comissió Europea com a part del "Green Deal" europeu i d’obligat compliment a partir de 2025, potenciarà la transparència de tota la cadena de manufactura i distribució.

Darrerament, hi ha diverses alternatives que estan guanyant popularitat entre els amants de la moda. Aquestes opcions inclouen des de l'ús de materials ecològics i reciclats fins a la implementació de pràctiques de comerç just i la promoció de l'economia circular. A continuació, presentem cinc alternatives per fugir aquest estiu del fast fashion:

1. Productes locals

Donar suport als productors locals és una manera efectiva de reduir la petjada de carboni associada amb el transport de roba a llargues distàncies. A més, moltes marques locals segueixen pràctiques sostenibles i ofereixen productes únics i de qualitat que no es troben en les grans cadenes. 

La col·lecció Kreative de dessuadores, camisetes, bosses i complements està feta amb cotó 100% orgànic i algunes porten 15% polièster reciclat
La col·lecció Kreative de dessuadores, camisetes, bosses i complements està feta amb cotó 100% orgànic i algunes porten 15% polièster reciclatCedida

Kreative Therapy, una botiga de moda a Girona, ofereix peces de marques locals i europees, moltes d'elles ecològiques o de marques ètiques. Gemma Ramilans, creadora de Kreative Therapy, explica que cada vegada busca proveïdors amb un apartat verd o orgànic, utilitzant materials reciclats i orgànics. "Nosaltres ja volem posar el nostre petit granet de sorra perquè la gent que ve a la nostra botiga comenci a apreciar aquest tipus de moda que és molt sostenible", diu Ramilans.

2. Marques de moda sostenible

Una de les alternatives més destacades és la moda lenta, o slow fashion, que prioritza la qualitat sobre la quantitat. Aquesta corrent fomenta la compra de peces atemporals i duradores, elaborades amb materials sostenibles i produïdes de manera ètica. Marques com Slowlove, creada per les periodistes Sara Carbonero i Isabel jiménez, són pioneres en aquest moviment, demostrant que és possible ser estilós i responsable al mateix temps. 

Rossinyol atribueix aquest fenòmen a la creixent consciència sobre l'impacte ambiental i social de les eleccions de consum, sobretot entre els joves, que està impulsant la indústria a adoptar pràctiques més responsables i els consumidors a prendre decisions més informades.

3. Botigues vintage o roba de segona mà

Una gran tendència en auge és la moda de segona mà. Plataformes com Vinted i ThredUp han popularitzat la compra i venda de roba usada online, oferint una alternativa econòmica i ecològica. A més, botigues com Bogo Vintage, Kilo Store o Flamingos Vintage Kilo ajuden a reduir el malbaratament tèxtil i a prolongar la vida útil de les peces. 

Durant el 2023, Humana va recollir 4.632 tones de roba, gràcies a la seva xarxa de 1.400 contenidors
Humana genera un lloc de treball indefinit a temps complet per cada 18.000 kg de tèxtil recollits a CatalunyaCedida per Humana

Humana és una fundació que treballa per a la protecció del medi ambient mitjançant la reutilització del tèxtil, compta amb 56 botigues on es pot adquirir moda i complements per a home, dona i nen, així com tèxtil per a la llar. Rafael Mas, responsable de comunicació d'Humana, destaca que la recollida selectiva de roba és essencial per a l'economia circular i la creació de llocs de treball de qualitat. "La nostra tasca és forçar aquesta reflexió de tot el sector i de la societat en el seu conjunt, des de la pràctica de nou milions de peces que ara es reutilitzen a la nostra xarxa de botigues", conclou Mas. 

4. Lloguer de roba

El lloguer de roba és una opció pràctica i sostenible, especialment per a aquelles ocasions especials on no volem comprar una peça que només utilitzarem una vegada. Plataformes com Rent the Runway i YCloset ofereixen una àmplia varietat de peces per llogar, permetent als usuaris gaudir de la moda sense acumular roba que no necessiten. També algunes marques ofereixen aquesta possibilitat a la seva clientela, a banda del seu model tradicional de venda.

5. Reconvertir peces

El reciclatge i la reutilització de materials també estan revolucionant la indústria. Fins i tot empreses multinacionals comH&M i Nike ja han llançat iniciatives per recollir roba usada i convertir-la en noves peces, reduint així la demanda de recursos verges i disminuint la contaminació. Aquesta pràctica permet allargar la vida útil dels teixits que d'altra manera es considerarien residus.

La sitgetana Kàtia Plana fa 18 anys que es dedica a fer creacions personalitzades a base de roba reutilitzada per lluitar contra el fast fashion. "Crec que hi ha un problema molt greu al nostre món ja que produïm molta més roba de la que podem assumir", explica. Ella reutilitza materials reciclats, com velles samarretes, que retalla i aplica a noves peces de moda. També utilitza cinta i passamaneria per donar un toc únic i sostenible a les seves creacions.

Calen més recursos

Rossinyol també posa èmfasi en la necessitat de finançament per als productors de moda per fer front a totes les millores que hauran d’incorporar en els seus models de negoci, i en si els consumidors estaran disposats a pagar més per un producte circular i sostenible. En qualsevol cas, les empreses catalanes han de veure-ho com una gran oportunitat i factor de competitivitat envers els productes i manufactures procedents de països de baix cost. "El consum de roba de segona mà és una tendència a l’alça i respon a la demanda creixent d’una societat i uns consumidors cada cop més conscienciats pel medi ambient", conclou.

Arxivat a