Els comerços han d'adaptar-se als nous hàbits de consum dels clients

Hi ha un esforç de les PIME del país per anar adaptant-se a l'ús d'Internet, amb nivells força elevats de connexió a la xarxa i d'ús del correu electrònic

Publicat el 22 de febrer de 2014 a les 19:32
Si el 2008 hi havia comptabilitzades (segons dades de l'Ajuntament) 1.732 empreses dins del sector comerç, el 2009 baixava fins a les 1.661, el 2010 passava a 1.619, el 2011 baixava lleugerament fins als 1.603 comerços, el 2012 patia una forta davallada fins als 1.527 i el segon trimestre d'enguany se'n comptabilitzaven 1.484. Cal dir que coincideix amb els anys de la crisi econòmica, però és una evolució que marca tendència i sembla imparable.

Contextualitzem aquestes xifres locals amb altres indicadors nacionals. Segons les estadístiques d'Idescat de la Generalitat, del 2008 al 2012 les empreses de menys de deu treballadors, a Catalunya, han vist com anaven incementant l'ús de l'ordinador (del 67,6% al 77,1%), la connexió a Internet (de 56,9% al 70,2%), l'ús del correu electrònic (del 52,1% al 66,9%) i, important, les empreses amb pàgina web pròpia (s'ha passat del 14% al 22,3%).

Mirem, ara, cap on tendeixen a anar els hàbits de consum dels potencials consumidors. Si volem analitzar l'ús que fem d'Internet, podem dirigir-nos a les dades que ens ofereix la 2a Onada 2013 de l'EGM Baròmetre de Catalunya, publicades el 4 de juliol de 2013. Sense entrar molt al detall, només fent una ullada a les dades públiques que trobem a la web de Fundacc, podem veure que del total de la població de Catalunya, la meitat (49,6%) utilitza el correu electrònic, un 36,6% és usuària de la missatgeria instantània (pensem amb el Whatsapp, per exemple) i, molt important el 35,4% dels catalans ens connectem a les xarxes socials.

També el juliol d'enguany, una enquesta de GESOP va oferir unes dades reveladores: el 47,0% dels catalans de 16 i més anys forma part d’alguna xarxa social per Internet (dos anys enrere estàvem sis punts per sota, amb un 41,2%). També aquesta enquesta ens mostra que Facebook és la xarxa social més estesa, amb un 44,6% dels catalans que hi tenen un compte obert. De fet, el 95% dels que formen part d’alguna xarxa social està a Facebook. Per darrera de la xarxa de Mark Zuckerberg se situen Twitter (17,8% dels catalans hi té compte) i Linkedin (6,5%).

Tot aquest recull de dades, sense ser un estudi exhaustiu del tema, ens demostra que a Terrassa veiem com estan disminuïnt les petites empreses dedicades al sector comerç. Paral·lelament, veiem un esforç de les PIMEs del país per anar adaptant-se a l'ús d'Internet, amb nivells força elevats de connexió a Internet i d'ús del correu electrònic, però encara amb molt poca implantació -tot i la tendència a l'alça- de les pàgines web d'empresa. Amb aquest panorama al davant, és fàcil deduir que la presència de les petites empreses a les xarxes socials -i, només parlem des d'un punt de vista quantitatiu- és molt deficient.

Això xoca amb el perfil dels potencials compradors dels productes del sector comerç i PIMEs en general. Així, com hem vist, el percentatge de catalans que utilitzen les xarxes socials per a comunicar-se va en augment i s'acosta a la meitat de la població, amb Facebook i Twitter al capdavant de les eines més utilitzades.

Amb totes aquestes dades i tendències a la mà de qualsevol qui les vulgui consultar estan disponibles a Internet de forma lliure i gratuïta- es fa difícil entendre el poc ús d'Internet i les xarxes socials que fan les petites empreses de casa nostra, tenint en compte els nous hàbits de consum que va prenent la societat i el temps que es dedica a la comunicació social.

En màrqueting es diu que abans el centre de tot era el producte i ara ha passat a ser-ho el client. Seguir enfocant el negoci en el producte o servei que ofereixes i oblidar i no adaptar-se a les necessitats dels clients pot ser nefast. I, l'ús de les xarxes socials pot ajudar tant per entedre aquestes noves necessitats com per donar-hi resposta, ja sigui amb un bon servei post-venda, amb una bona atenció al client, millorant la informació en el procés de distribució, etcètera.