
Un equip de 7 estudiants d’enginyeria industrial i d’enginyeria aeronàutica de l’E.T.S. d’Enginyeries Industrial i Aeronàutica de Terrassa (ETSEIAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha començat a desenvolupar el prototip d’avió solar ‘Solar Endeavour’. Aquest projecte, patrocinat i tutoritzat per l’empresa GTD, s’està construint amb tecnologia creada pels mateixos estudiants. L'objectiu és transformar un planejador comercial a escala en un prototip d'avió propulsat exclusivament per energia solar fotovoltaica.
Les dues principals dificultats a les que s’enfronten els set estudiants de Trencalòs Team són la incorporació de les cèl·lules solars a les ales de l’avió i el disseny del Sistema de Gestió d’Energia (SGE) que garanteixi l’autonomia de vol. Les cèl·lules solars més òptimes que han d’utilitzar són molt fràgils: han de ser molt lleugeres i flexibles i s’han de poder adaptar a la curvatura de les ales com si fossin part d’un mateix element. A més, el Solar Endeavour comptarà amb un complex sistema de telemetria i control remot per poder dirigir amb garanties el vol de l’avió.
Els estudiants de Trencalós que participen al Solar Endeavour són Joaquim Creus, Carles Felip, Josep Fernández, Marta Marimon, Ignacio Pedrosa, Arnau Pons i Xavier Serena.
Demostrar l’efectivitat de l’energia solar a l’aeronàutica
Les tecnologies del vol solar són la plataforma perfecta per augmentar les capacitats dels avions no tripulats. De fet, amb la gran expansió que han experimentat els UAV (Unmanned Aerial Vehicles), s’ha vist com les capacitats d’aquestes aeronaus són limitades degut a la poca autonomia que tenen. Aquest tipus d’avió, combinat amb les tecnologies del vol solar, té la capacitat de volar durant dies sobre una zona, en aplicacions com la prevenció d’incendis forestals, el control del trànsit, com a repetidor de telecomunicacions en zones aïllades i en missions científiques d’observació de la Terra.
D’altra banda, en alguns països ja s’han utilitzat per fer mesures per a l’agricultura de precisió, captant amb gran detall el nivell d’irrigació en cada zona de manera que es maximitzi la producció del camp tot consumint el mínim d’aigua possible.
Segons els estudiants del Solar Endeavour, “coronar la meta d’aconseguir desenvolupar un avió solar que voli durant moltes hores demostraria, no només la nostra capacitat tecnològica com a estudiants de la UPC, sinó l’efectivitat de l’aplicació de l’energia solar a l’àmbit de l’aeronàutica”.
El primer vol, a l’estiu
Els components de Trencalòs preveuen que podran realitzar el primer vol de l’avió Solar Endeavour el proper mes d’agost. Actualment, l’aeronau ja ha realitzat els primers vols experimentals sense motor per validar la mecànica de vol de l’aparell, el tren d’aterratge, els mecanismes de servocontrol i les modificacions aerodinàmiques necessàries per transformar un veler en avió solar.
L’evolució del projecte, a Internet
Els estudiants del Solar Endeavour volen difondre de manera progressiva les evolucions del projecte. Informaran de totes les novetats fins arribar al primer vol, incloent fotografies, text i vídeos al bloc Arcitec, el bloc de la recerca més jove de la Universitat Politècnica de Catalunya.
L’equip ha obert una pàgina a facebook i al twitter per informar sobre el projecte.
Les dues principals dificultats a les que s’enfronten els set estudiants de Trencalòs Team són la incorporació de les cèl·lules solars a les ales de l’avió i el disseny del Sistema de Gestió d’Energia (SGE) que garanteixi l’autonomia de vol. Les cèl·lules solars més òptimes que han d’utilitzar són molt fràgils: han de ser molt lleugeres i flexibles i s’han de poder adaptar a la curvatura de les ales com si fossin part d’un mateix element. A més, el Solar Endeavour comptarà amb un complex sistema de telemetria i control remot per poder dirigir amb garanties el vol de l’avió.
Els estudiants de Trencalós que participen al Solar Endeavour són Joaquim Creus, Carles Felip, Josep Fernández, Marta Marimon, Ignacio Pedrosa, Arnau Pons i Xavier Serena.
Demostrar l’efectivitat de l’energia solar a l’aeronàutica
Les tecnologies del vol solar són la plataforma perfecta per augmentar les capacitats dels avions no tripulats. De fet, amb la gran expansió que han experimentat els UAV (Unmanned Aerial Vehicles), s’ha vist com les capacitats d’aquestes aeronaus són limitades degut a la poca autonomia que tenen. Aquest tipus d’avió, combinat amb les tecnologies del vol solar, té la capacitat de volar durant dies sobre una zona, en aplicacions com la prevenció d’incendis forestals, el control del trànsit, com a repetidor de telecomunicacions en zones aïllades i en missions científiques d’observació de la Terra.
D’altra banda, en alguns països ja s’han utilitzat per fer mesures per a l’agricultura de precisió, captant amb gran detall el nivell d’irrigació en cada zona de manera que es maximitzi la producció del camp tot consumint el mínim d’aigua possible.
Segons els estudiants del Solar Endeavour, “coronar la meta d’aconseguir desenvolupar un avió solar que voli durant moltes hores demostraria, no només la nostra capacitat tecnològica com a estudiants de la UPC, sinó l’efectivitat de l’aplicació de l’energia solar a l’àmbit de l’aeronàutica”.
El primer vol, a l’estiu
Els components de Trencalòs preveuen que podran realitzar el primer vol de l’avió Solar Endeavour el proper mes d’agost. Actualment, l’aeronau ja ha realitzat els primers vols experimentals sense motor per validar la mecànica de vol de l’aparell, el tren d’aterratge, els mecanismes de servocontrol i les modificacions aerodinàmiques necessàries per transformar un veler en avió solar.
L’evolució del projecte, a Internet
Els estudiants del Solar Endeavour volen difondre de manera progressiva les evolucions del projecte. Informaran de totes les novetats fins arribar al primer vol, incloent fotografies, text i vídeos al bloc Arcitec, el bloc de la recerca més jove de la Universitat Politècnica de Catalunya.
L’equip ha obert una pàgina a facebook i al twitter per informar sobre el projecte.