Els torrons aguanten la queixalada de la crisi

El producte nadalenc per excel·lència pateix una caiguda de vendes d'entre el 10 i el 15% a la ciutat

Publicat el 02 de gener de 2013 a les 13:54
Aparador de torrons Planelles Foto: Carles Batalla

"Hauria pogut ser una debacle". Així s'expressa Joan Turull, president del Gremi de Pastisseria de Barcelona i província en relació a la venda de torrons a Terrassa durant el període nadalenc. Tot i admetre unes pèrdues d'entre un 2 i un 3% (unes xifres similars a les del desembre del 2011), s'ha aconseguit parar el cop. Els càlculs inicials de despesa (entre 30 i 45 euros per cada família de quatre persones) s'han complert fil per randa, tenint en compte que el sector ja s'havia adaptat a les circumstàncies, amb barres més petites per no acumular sobralles.

Quant a la possible competència de les grans superfícies, Turull té clar que la gent sap diferenciar i decantar-se per la qualitat. "Aquests llocs no han fet mal perquè els qui volen torrons bons  han anat a la pastisseria". De la seva banda, Josep Maria Carné, president del Gremi de Flequers i Pastissers de Terrassa i comarca, qualifica la temporada de "fluixeta" però, igual que Turull, reconeix que "hauria pogut ser pitjor". Situa la caiguda de vendes entre un 10 i un 15%, un retrocés   que ha quedat esmorteït per unes previsions i un volum de fabricació ja menors. "No hi ha l'alegria d'abans, ni per part dels que s'ho en permetre". Carné espera redreçar una mica la situació en dues dates tan assenyalades com la de cap d'any i la de Reis.

Credibilitat centenària
Una de les veus més autoritzades per descriure el paisatge nadalenc des de l'òptica "dolça" és Manel Planelles. Darrere del mostrador de la mítica botiga Planelles (els Xixonencs de tota la vida) del Portal de Sant Roc (té 114 anys d'història), recorda l'època en què "la gent agafava una barra de torró de cada classe. Hem passat d'un consumisme brutal a comprar amb seny, pensant quants som i que no sobri". Diu que el sector nota la crisi des de fa tres anys i que els canvis d'hàbit són conseqüència del context econòmic.

"La gent compra amb por encara que tingui feina, perquè pensa: i si...". Com a mitjana de preus, una barra petita de 300 grams costa uns set euros i escaig. Respecte la competència de les grans superfícies, Planelles diu que aquesta no és la seva guerra. "Si es vol qualitat, no podem abaixar el preu. Nosaltres preferim fer bé les coses, vendrem menys però estarem més tranquils". Com a novetats, ofereixen un torró d'alacant amb festuc fet amb base de massapà, massapà de xocolata o mini-tortes individualitzades (de xocolata amb ametlla, xocolata negra..) i es fan presentacions individualitzades de 150 grams molt sol·licitades com a regals. I els clàssics (xixona i crema cremada) sempre lideren el rànking.