Punt La Maurina, a la recerca de la cohesió social

Obrirà la setmana que ve

Publicat el 18 de setembre de 2009 a les 19:31
El Punt La Maurina és l'espai on s'han ubicat els programes de cohesió i promoció social del Pla de barris. Se situa al carrer de Sardenya, davant del poliesportiu. Entrarà en funcionament la setmana vinent i acollirà els projectes Punt dona, Espai família, Espai infantil, Joves i Esports. Té una superfície útil de 158m2 i està dividit en tres sales: despatx polivalent, on s'ubica El Punt Dona i on se celebraran les reunions de treball intern dels professionals; sala on van els programes d'Espai família i Espai infantil; i sala de joves, que també serà utilitzada pel programa d'esports.

Obrirà de dilluns a divendres, amb un horari de matí i tarda que s'ajustarà a la intervenció dels diferents programes. L'alcalde Pere Navarro ha visitat aquest divendres les instal·lacions.


Els programes
Punt dona: espai adreçat a l'atenció de dones del barri que requereixin d'informació i orientació. Des d'aquí, es derivaran les dones que ho necessitin a d'altres recursos del barri i de la ciutat en general. El programa també contempla la intervenció i potenciació de la xarxa i associacions de dones del barri. Hi haurà una professional a mitja jornada, que atendrà quatre matins i dues tardes. S'ubicarà físicament al despatx per tal d'atendre a les dones.

Espai família: espai adreçat a famílies, pares i mares amb fills fins els 12 anys on puguin trobar un espai d'assessorament, orientació i pautes bàsiques en el creixement i atenció als seus fills. És un espai que es dividirà en quatre grups d'atenció: nadó-de 0-1 anys; infantil de 1 a 3 anys;  pares/mares amb fills/es de 4 a 12 anys;  grup d'atenció per a pares, mares amb fills de 12 a 18 anys. Aquest espai compta amb una educadora social a jornada sencera.

Espai Infantil: adreçat a un màxim de 15 infants d'entre 1 a 3 anys, fills de famílies que tinguin un pla de treball de millora amb serveis socials. L'objectiu és oferir un espai a les famílies que es trobin en aquesta situació per tal que puguin realitzar accions per a la seva formació, inserció i millora de la seva situació familiar. No és un espai ni d'escola bressol ni de ludoteca, sinó un lloc d'atenció per a famílies sense recursos que estiguin en un pla de treball de millora amb serveis socials. Qualsevol família o persona que estigui interessada ha de passar per serveis socials per a poder ser derivada a aquest espai. L'horari d'atenció serà de 8:30h a 13:30h de dilluns a divendres, tot i que les famílies podran utilitzar l'espai en franges de temps més curtes, dins d'aquest horari. En aquest espai d'atenció hi treballa una educadora infantil a jornada complerta, amb el suport d'una educadora social.

Programa de Joves:
es tracta d'un espai per a dinamitzar als joves de La Maurina que treballarà en diferents àmbits. Per una banda, s'oferirà informació i orientació de recursos socio-laborals, accés a les noves tecnologies i hàbits de consum. Per una altra banda, es treballarà en medi obert per intervenir directament amb els joves del barri per tal de detectar les seves necessitats i derivar i informar a recursos i serveis del barri. Així mateix, es portarà a terme un procés participatiu amb els joves del barri. En aquest espai intervenen dues educadores socials i una coordinadora a jornada complerta de dilluns a divendres.

Programa esports:
aquest programa està destinat a la dinamització dels joves del barri mitjançant l'esport, així com la intervenció i potenciació de les entitats esportives del barri. El programa es durà a terme des de la regidoria d'esports conjuntament amb el consell esportiu. Es contractaran monitors per a dur a terme la seva intervenció.


El nou espai s'afegirà a altres dues dependències que ha obert l'Ajuntament de Terrassa amb motiu del desenvolupament del Pla de Barris de La Maurina.

LL'Oficina Tècnica del Pla de Barris de La Maurina, situada al carrer d'Atenes, nº78 baixos. Des del 3 de març passat, obre al públic de dilluns a divendres de 9 a 14h i els dimecres també de 16 a 18.30h (telèfon 937068000) per informar a la ciutadania dels programes previstos amb aquest projecte de la manera més propera. Aquest nou espai també pretén propiciar l'acostament i la relació dels veïns i veïnes amb tots els agents i entitats de La Maurina. Acull els diferents tècnics i tècniques dels programes en els quals s'estructura el pla.

L'Oficina d'Atenció al Ciutadà (OAC) del Districte 4 i Servei d'Informació i Orientació al Nouvingut del Districte 4 (SIO 4), que estan situats al carrer Infant Martí, nº 179. El SIO 4, inaugurat l'1 de juliol passat, s'inclou al Programa d’Acollida del Pla de Barris de la Maurina que depèn del Servei de Ciutadania i Drets Civils de l’Ajuntament. És una eina per facilitar i garantir que totes les persones que arribin a Terrassa, i concretament s'empadroni a l’OAC del Districte 4, tinguin la informació necessària per accedir a la xarxa normalitzada de serveis i recursos municipals.

Rehabilitació integral
El Pla de Barris de La Maurina va ser un dels 22 projectes de rehabilitació integral aprovats per la Generalitat de Catalunya amb la cinquena convocatòria de La Llei de Barris, que va ser impulsada pel Govern i aprovada pel Parlament de Catalunya el maig de 2004. L'objectiu del pla és donar un impuls a La Maurina a nivell urbà i social, mitjançant una renovació urbanística, la creació de nous espais de relació i unes noves dinàmiques perquè la gent estigui a gust amb el seu entorn. El Pla de Barris de La Maurina té un pressupost de 16 milions d’euros finançat a parts iguals per l'Ajuntament de Terrassa i la Generalitat de Catalunya. D’aquest pressupost, 10,8 milions es destinen a programes urbanístics i 5,2 milions a programes de dinamització social i convivència.

Per al seu desenvolupament, s'han creat 14 grups de treball, alguns dels quals ja han començat les reunions, com és el cas dels grups de Participació i Convivència Ciutadana, Mobilitat, construcció del nou equipament de la Plaça de La Maurina o Urbanització de l'Espai públic de l'entorn dels pisos dels blocs de VITASA, entre d'altres. Fins el moment, s'han inscrit 244 persones als diferents grups de treball a títol particular i/o en representació de les entitats del barri.