Terrassa posa en marxa la «Revolució verda» i duplicarà les zones de vianants el 2020

La ciutat engega un nou projecte de ciutat basat en la revolució verda per millorar la qualitat de vida

Jordi Ballart, Lluïsa Melgares i Isaac Albert a la roda de premsa de la revolució verda a Terrassa.
Jordi Ballart, Lluïsa Melgares i Isaac Albert a la roda de premsa de la revolució verda a Terrassa. | Anna Mira
20 de setembre de 2019, 13:40
Actualitzat: 15:57h
Terrassa fa un pas endavant i posa en marxa "La Revolució Verda; Hola! Terrassa del Futur", un seguit de canvis en la mobilitat de la ciutat que tenen per objectiu construir la ciutat del futur. Actualment a Terrassa el 50% dels desplaçaments es fan a peu tot i que l'espai per vianants només arriba al 30%. És per això que els canvis més evidents seran en la vianantització de bona part dels carrers del centre de la ciutat per tal de fer créixer l'espai per a les persones i reduir l'espai pels cotxes. En definitiva Terrassa crearà una gran illa de vianants.

Així ho ha explicat l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, en una roda de premsa aquest divendres al matí on han presentat el que ha anomenat "la revolució verda: el primer pas per millorar la qualitat de vida a la ciutat". Segons l'alcalde, els canvis que s'executaran a partir d'aquest mes de setembre -i en dues fases- volen "donar resposta a l'emergència climàtica i crear una ciutat compacte, còmode, verda i sostenible".

Així els canvis no només afecten als carrers sinó també a l'anella verda, l'economia social i solidària, al foment del transport públic o de les energies renovables. El tancament total del pàrquing del portal de Sant Roc "ha accelerat aquests canvis tres anys". Així ho ha afirmat el tinent d’alcalde de Promoció Econòmica i Projecció de la Ciutat, Isaac Albert. "Això vol dir entrar en un urbanisme humanista: la fase del cotxe a la ciutat desapareix i hem de ser capaços de redissenyar l’espai urbà a favor dels ciutadans", ha dit.

Conscients de que "no serà fàcil", el govern terrassenc demana comprensió i paciència a la ciutadania que poc a poc haurà de canviar d'hàbits. "Són actuacions decidides i valentes" que el govern de Tot per Terrassa i ERC-MEs farà al centre però també s'allargarà cap a tots els barris. "Tots tenim el mateix dret a millorar la qualitat de vida", ha afegit Ballart.

Principals actuacions de setembre a desembre

La tinenta d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares, ha explicat les principals actuacions que s’executaran en els pròxims mesos. Melgares ha volgut recordar que les zones que es vianantitzin permetran l'accés amb cotxe als residents, als vehicles amb distintiu de mobilitat reduïda, als taxis, als vehicles d'emergència i també a les bicicletes i als vehicles de mobilitat personal com els patinets.

Es repartiran distintius als residents de les noves àrees de vianants perquè puguin accedir a casa seva i també es garantirà l'accés a tots els aparcaments del Centre.

- Carrer Colom: Carril únic entre l'avinguda de Jacquard i el carrer de Miquel Vives.

- Carrer Creu Gran: Passarà a ser de dobles sentit però tindrà l'accés restringit als residents en el sentit Mas Adei.

- Carrer Sant Marià: El tram corresponent a l'Escola Bisbat Egara passa a ser de vianants.

- Carrer Sant Llorenç: Només hi podran circular vianants entre els carrers de la Rasa i San Isidre.

- Carrer Sant Cristòfol: Entre els carrers de Sant Antoni i Garcia Humet serà exclusiu per a vianants.

- Noves reserves escolars als carrers Viveret i Igualtat que se sumen a la del Pont del Cementiri Vell.

- Zona blava amb tolerància de dos minuts al carrers Baldrich i Cisterna (al tram de l'Escola Pia).

Actuacions a partir del gener de 2020

- Passeig Comte d’Egara: es preveu que el vial nord, al tram entre el carrer de Garcia Humet i el del Passeig, es transformi en un vial per a vianants, on només podran circular els residents i els vehicles que es dirigeixin als pàrquings. El vial sud,entre la Font Vella i la plaça del Doctor Robert, canviarà de sentit.

- Pont de l'avinguda de Jacquard: Epreveu eliminar un dels dos carrils de circulació per fer un espai per a vianants a cada banda. Així, l’avinguda mantindrà un sol carril de circulació sentit Campus Universitari i s’habilitarà una zona que es regularà com a zona blava i càrrega i descàrrega, segons la franja horària.  Pel que fa a la resta de l’avinguda, es¡ conservaran els dos carrils que hi ha en sentit centre, destinant un a bus, taxis, bicicletes i emergències, i l’altre permetrà circular fins a la plaça del Doctor Robert.

- Vapor Gran: Aquesta zona quedarà a partir de l’any 2020 restringida a la circulació i només alguns vehicles tindran servitud de pas (aparcaments i residents).

- Passeig: Les adequacions de noves àrees de vianants està previst que s’estenguin cap a l’est de la ciutat, amb afectacions especials als carrers de Puig Novell, de la Font Vella, de Sant Jaume i a la cruïlla del carrer de la Font Vella amb el de Sant Pau. En aquest últim carrer, i també en el del Teatre, quedarà restringida la circulació de vehicles als i les residents, a qui accedeixi a Cecot i als vehicles que volen accedir a la reserva escolar de Sant Cristòfol.

- Seu Ègara: Al carrer de la Creu Gran també s’hi actuarà, restringint l’accés des de la plaça de la Creu Gran, iniciant així un nou àmbit per a vianants, anomenat Seu d’Egara, que es pretén consolidar en una segona fase. Inicialment s’habilitarà doble sentit de circulació entre la plaça i el carrer de Sant Antoni i Mas Adei, per facilitar la mobilitat de vehicles i alliberar de cotxes altres vies com el carrer de Sant Joan.

Més aparcaments per a bicicletes

A nivell de mobilitat, per últim, també es preveu disposar d’un nou aparcament tancat per a bicicletes a l’Estació del Nord, que s’afegeix al ja existent a la zona de l’estació de FGC a la Rambla d’Egara. D’aquesta manera s’afavoreix la intermodalitat entre la bicicleta i el tren, promovent la reducció de l’ús del cotxe.

Actualment la xarxa de carrils bici arrib a 150km a la ciutat però el govern local pretén ampliar-lo allà on calgui. Un dels exemples és al carrer de Colom on l'entitat BiciTer i la UPC reclamen la seva construcció. Melgares ha assegurat que hi estan treballant ja que estan amb total consonància amb aquesta reivindicació.

A més, es finalitzaran quatre noves Zones 30 que s’estan implantant als barris de Pere Parres, Sant Pere, Cementiri Vell i Escola industrial. Així, a la ciutat hi hauran 23 Zones 30 abans
d’acabar l’any.

El nou model de ciutat que avui s’ha presentat, va força més enllà a actuacions de mobilitat, ja que també s’hi inclouen millores en el transport, potenciar l’Anella Verda, consolidar el projecte Terrassa Energia Intel·ligent (TEI), potenciar l’economia social i solidària.

Voluntat de fer créixer el comerç

La gran illa de vianants que el govern terrassenc posa en marxa vol també aconseguir fer créixer el comerç local. Albert ha explicat que "l’eix comercial s’ha quedat petit, ha perdut connexió amb el seu entorn, i ha quedat tancat en una barrera que son els cotxes". Segons ell, "els cotxes impedeixen que aquest eix comercial creixi i es transformi. Necessitem que
aquest eix comercial creixi cap al Sud, que s’obri cap al Nord, l’Est i l’Oest". 

El tinent d'alcalde ha recordat que les decisions que estan prenent "van molt més enllà del Centre, ja que acaben transformant tota la ciutat de Terrassa d’una forma evident". Així mateix, el tinent d’alcalde ha llançat un missatge de tranquil·litat als comerciants. "Estarem al seu costat, els acompanyarem, intentarem que aquesta campanya de Nadal sigui la millor que hi ha hagut en aquesta ciutat".

"Entenem que estan patint, per molts motius, però també entenem que el que estem fent ho fem, de forma clara i evident, pensant en ells. Terrassa ha estat un referent en el món comercial i ho ha de seguir sent", ha recordat Albert.

La campanya arribarà a totes les llars

A partir del pròxim dimecres 25 de setembre la campanya "La Revolució Verda; Hola! Terrassa del Futur" es distribuiran les revistes de presentació de la campanya a totes les llars i habitatges de la ciutat.

Aquesta és la primera acció del conjunt d’accions comunicatives i de presentació que inclou la instal·lació d’opis informatius per tota la ciutat; diferents campanyes a xarxes socials; falques radiofòniques; així com insercions publicitàries a diaris i mitjans de comunicació digitals; o un espai específic informatiu al web municipal.

En una segona fase, coincidint amb les festes de Nadal, s’inclouran els objectius d’aquest canvi de model de ciutat en el seguit de campanyes previstes per aquestes dates. Així es preveu coordinar les diferents campanyes de comerç, cultura o turisme de la ciutat en el marc comú plantejat, treballar per una ciutat verda, de benestar i amb oportunitats de progrés econòmic. En aquesta fase, a més, es preveu informar de noves mesures com les limitacions a vehicles contaminants, noves accions de mobilitat o l’estat d’execució de les zones de vianants i de baixes emissions.

Finalment, en una tercera fase prevista per a ben entrat l’any 2020, es pretén treballar un conjunt de missatges per a consolidar el nou model de ciutat. Així, s’aniran plantejant els diferents actuacions per fer créixer la complicitat social al respecte d’aquest nou plantejament. Entre aquestes accions s’hi inclouen plans relacionats com el Terrassa Energia Intel·ligent, l’Economia Social i Solidària, l’Anella Verda, la neteja i recollida de residus, etc.